Négyes interjú Beer Gáborral, a KPMG szenior partnerével, vezérigazgató-helyettesével, Deák Lászlóval, a PwC Magyarország adó- és jogi üzletágainak vezetőjével, Heinczinger Róberttel, az EY adózási, M&A adó- és adóvitákkal kapcsolatos szolgáltatások vezetőjével és dr. Winkler Lászlóval, a Deloitte magyar adó- és jogi tanácsadási osztályának vezetőjével. A nemzetközi és a magyarországi adózás aktualitásairól, jövőjéről, kihívásairól, valamint a Covid–19-járvány hatásairól kérdeztük a legnagyobb cégek adózási vezetőjét.
Melyek a magyar adórendszer leginkább és legkevésbé vonzó jellemzői a külföldi befektetők számára?
Beer Gábor: Sokan úgy gondolják, hogy egy adórendszer legfőbb előnyét leginkább az alacsony nominális adókulcsok jelentik. A mi tapasztalataink alapján a külföldi befektetők számára a magyar adórendszer egyik legnagyobb előnye azonban a stabilitás. Ha csak a társasági adóról szóló törvényt nézem, ott az elmúlt 10 évben nem volt olyan változás, ami drámaian befolyásolta volna a magyar adórendszer megítélését, vagy csökkentette volna versenyképességünket.
Magyar adórendszerről szóló interjú szerintem nem készülhet anélkül, hogy ne beszéljünk a helyi iparűzési adóról. Álláspontom szerint nem lenne jogos azt mondani, hogy ez az adó a legkevésbé vonzó a külföldi befektetők számára. Inkább úgy fogalmaznék, hogy ez az az adó, amelynek a logikáját és szabályait a legnehezebb megértetni egy külföldi befektetővel. Ezen adó jövőjéről ugyanakkor már elindult a gondolkodás, amely remélhetőleg hamarosan le is zárulhat.
Deák László: Magyarországon 2017-ben 9 százalékra csökkent a társasági adó kulcsa, amely jelenleg is a legalacsonyabb az Európai Unióban. Az alacsony adómérték, az állami támogatások széles köre és a fejlesztésiadó-kedvezmény nagyban hozzájárul ahhoz, hogy jelenleg Magyarország kifejezetten kedvelt célpont a külföldi befektetők számára.
A 15 százalékos személyi jövedelemadó is alacsonynak számít nemzetközi viszonylatban, azonban a munkát terhelő adók további csökkentése még inkább erősíthetné Magyarország versenyképességét.
A helyi iparűzési adó az egyik legkevésbé befektetőbarát sajátossága a magyar adórendszernek, ami leginkább a szolgáltatóiparban működő vállalatokat sújtja.
A magyar adórendszer nem bonyolult összehasonlítva más országokéval, de ez a hazai törekvések ellenére változhat azzal, hogy a következő években újabb elvárásoknak kell megfelelni nemzetközi szinten (például az EU-direktívák implementációjának). A magyar hatóság élenjár a digitalizációban, ami a költségvetési bevételek biztosítása mellett elősegíti a gazdaság fehéredését és ezáltal a tisztességesen működő befektetők számára biztosít egyenlő versenyfeltételeket.
Heinczinger Róbert: Kicsit tágabbról indítva, befektetői szemmel vonzó az EU-piac. Választható a könyvvezetés pénzneme, módja (magyar vagy IFRS), a pénzügyi év, a cégformák rugalmasak, kialakítható az otthon megszokott amerikai, német vagy más irányítási modell. Adózásban vonzó a széles egyezményi háló, a forrásadó hiánya, az árfolyamnyereség, osztalék kezelése, és az egyik legnagyobb vonzerő a társasági adó mértéke. Fontos még az adóhatóság (és más hatóságok, például a HIPA) rugalmas, befektetéseket támogató hozzáállása. A legfájdalmasabb az iparűzési adó. A társasági adóval egy kalap alá véve az együttes effektív adókulcs a kettessel kezdődő két számjegyű régióban van, ami egyáltalán nem versenyképes.
Winkler László: A társaságok adózása kapcsán a magyar adórendszer leginkább vonzó elemei közé tartozik az alacsony társaságiadó-kulcs és a tőke áramlásának adómentességét biztosító rendelkezések (forrásadó hiánya). Fontos tényező, hogy az alapvető társaságiadó-szabályok sok éve változatlanok. Legkevésbé vonzónak a helyi iparűzési adó tekinthető, ami különösen a szolgáltató cégeknél jelentős. A különadókat lehet még ebben a tekintetben megemlíteni, de a befektetők többségét ez nem érinti. Számos olyan eleme van a rendszernek, amely miatt érdemes magyar társaságot használni nemzetközi vállalatstruktúrák kialakítása során. Az említett forrásadó-mentességen túl az osztalék és árfolyamnyereség adómentessége, illetve az is idesorolható, hogy Magyarország 82 országgal kötött kettős adóztatás elkerülésére irányuló egyezményt.
– Mit tekint a nemzetközi adózás, adatszolgáltatás legnagyobb kihívásának 2021-ben?
B. G.: Talán meglepő lehet, de az adatszolgáltatás terén a legnagyobb kihívást nem az adózói, hanem a hatóságok oldalán látom. Adózói és tanácsadói oldalon mindennaposak ezek a kihívások, és akármilyen szoftveres megoldást is alkalmazunk, jelentős időráfordítást igényel például a DAC6 adatszolgáltatás. Én személy szerint biztos vagyok abban, hogy ezeket az akadályokat sikeresen át fogjuk ugrani, és az irányelv által megadott határidőkben minden adatszolgáltatás el fog készülni. Ezek számáról még nincsenek statisztikák, de a bírságoktól való félelem és az esetleges reputációs kockázatok miatt mind az ügyfelek, mind a tanácsadók inkább megtesznek további, esetlegesen feleslegesnek tűnő többlet-adatszolgáltatást, mintsem, hogy akár egy is elmaradjon. Ezért biztos vagyok abban is, hogy meglepő lesz az adatszolgáltatások száma európai uniós szinten. A nagy kérdés azonban, hogy a hatóságok hogyan fogják az adatszolgáltatásokat feldolgozni, és az eredmények alapján milyen változtatások lesznek majd az adótörvényekben. Szinte biztos vagyok abban is, hogy már akár év végén meg fognak szólalni olyan hangok – főképp a nagyobb országokban –, hogy hol is vannak a konkrét lépések az adatszolgáltatások alapján.
D. L.: Az adatszolgáltatás vonatkozásában a slágertéma a DAC6 irányelvnek való megfelelés lesz. Alapvetően az adóelőnnyel is járó adótervezési konstrukciók kapcsán vár a hatóság adatközlést, és az első jelentési kötelezettség határideje a vírushelyzetre való tekintettel az idei év elejére tolódott. A hazai szabályok alapján az adótanácsadóknak vagy maguknak az adózóknak kell jelenteniük minden olyan határon átnyúló tranzakciót, amely megfelel az irányelvben foglalt jellemzőknek. Magyarországon leginkább a tanácsadói szférát érinti ez az adatszolgáltatási kötelezettség. Mindazonáltal több ország is mentesítette ezalól a tanácsadókat, így az adózókra hárul ez a kötelezettség. Az irányelv számos értelmezési kérdést vet fel, amelyek eltérő jelentési és ellenőrzési gyakorlathoz vezethetnek egyes tagállamokban. Érdemes megemlíteni, hogy nálunk nem olyan szigorúak az adatszolgáltatás miatt kiszabható szankciók, mint egyes más uniós tagországokban.
Általánosságban is elmondható, hogy az agresszív adótervezés visszaszorítása miatt egyre szigorúbb elvárásokat támasztanak a nemzetközi adózás területén, amelyekre a belső jogszabályoknak is reagálniuk kell. Ilyenek például az anti-hibrid szabályok vagy a már említett DAC6 kötelezettség, de már a DAC7 várható szabályairól is beszélnek. Ez az irány egyre bonyolultabbá teheti az adórendszert és folyamatos értelmezési kérdéseket vethet fel. A Multilaterális Egyezmény (MLI) ratifikációja az adóegyezményekre lenne hatással, ami újraírhatna eddig megszokott gyakorlatokat a nemzetközi adózás területén, számos értelmezési kérdést felvetve és nemzetközi vitákat eredményezve.
A válságkezelés utóhatásaként a növekvő költségvetési hiányok szigorúbb fellépést vetítenek előre a nemzeti adóhatóságok részéről, melynek révén várhatóan gyakrabban lesz szükség a kettős adóztatás elkerülését célzó nemzetközi vitarendezésre is. Jó hír azonban, hogy az államok kötelező megegyezésével végződő eljárás 2018-tól már az uniós vitarendezési eljárásnak köszönhetően általánosan elérhető a jövedelem- és vagyonadók területén.
H. R.: Év elején különösen aktuális azMDR/DAC 6 jelentés. Sok cég most szembesül a kötelezettséggel, a röviden megfogalmazott jelentendő „vízjeles” tranzakciódefiníciókat nehéz konkrét tartalommal, példákkal megtölteni, és így nem tudják kiépíteni az erre vonatkozó ellenőrző, előjelző rendszert. Nyilván a számlaadat-szolgáltatás is okoz még feladatokat. Itt könnyebb az EU-s ügyleteket kezelni, több a kérdés a B2C ügyleteknél, illetve az adatszolgáltatás viszonya a kiajánlott áfabevalláshoz és ennek potenciális hatása az ellenőrzési módszertanra, teendőkre még rejt kérdéseket. Megemlítendő még a FATCA-megállapodással, illetve pénzügyi számlákkal kapcsolatos adatszolgáltatás (CRS), amely az érintett befektetői körökben, bizonyos szektorokban fontos feladat.
W. L.: A tavalyi év során született meg a DAC6-kötelezettségnek történő megfelelést biztosító magyar jogszabály, melynek alkalmazásával kapcsolatban sok gyakorlati értelmezési kérdés van. Az új kötelezettség jelentős adminisztrációs többletterhet is jelent. Mindenképpen kihívásként tekintünk arra, hogy ennek a jelentéstételi kötelezettségnek milyen módon tudunk teljes mértékben megfelelni akár technológiai megoldások bevonásával is. Ezenfelül érdekes lesz megfigyelni, hogy az adatszolgáltatás keretében nyújtott információk milyen hatással lesznek a későbbi adóhatósági ellenőrzésekre, valamint adott esetben a jogalkotásra is.
– Nyilvános konzultációra bocsátotta az OECD a digitális szférában működő vállalkozások adóztatására és a társasági minimumadóval foglalkozó dokumentumait. Milyen várakozások elé néznek a dokumentumok irányvonalaival kapcsolatban?
B. G.: Aki figyelemmel követi az elmúlt évek híreit, annak semmiképpen sem lehet újdonság, hogy az OECD elkezdett foglalkozni a digitális szférában működő vállalkozások adóztatásával. Többször hallottam azt a kritikát, hogy a nemzetközi adózás alapjait jelentő kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmények az ipari kor „maradványai”. A nemzetközi adózás szabályai jelenlegi formájukban azonban nemcsak a digitális szférában működő vállalkozások adózását nem tudják kezelni, hanem más iparágak változásait sem, így mindenképpen új szabályrendszert kell alkotni. Ki gondolta volna, mondjuk, tíz évvel ezelőtt, hogy egy – akár több milliárd forintos forgalmat realizáló – cég vezetése is megoldható egy laptoppal és telefonnal, akár úgy is, hogy az ügyvezető önkéntes karanténban van a horvát tengerparton. Nem szabad elfelejteni, hogy Magyarország úttörő volt ebben a témában, hiszen például a hazai reklámadó volt az első olyan Európában, amely kimondottan adót vetett ki egyes – a digitális szférában működő – külföldi társaságokra.
D. L.: Az OECD által előrevetített cél egyértelmű, ennek alapján a transzparencia növelése és a nemzetközi vállalkozások adózási gyakorlatának gyökeres változása várható, aminek elérése érdekében még számos új és fontos technikai szabályt kell átgondoltan megalkotni. Fontos, hogy ezek az új szabályok a nagyvállalatokat érintik, így jó hír, hogy a kis- és középvállalkozásokra nem vonatkozik. Kérdéses ugyanakkor, hogy a globális minimumadó mértékét hogyan fogják mérni az egyes vállalkozásoknál összehasonlítható módon, hiszen ez valójában az egyes számviteli/adókönyvelési rendszerek olyan mértékű egymáshoz történő közelítését jelenti, ami önmagában is óriási kihívást jelent az egyes országoknak. Az új rendszernek valamilyen módon kezelnie kell az egyes országok hasonló globális minimumadóztatásra irányuló szabályait és törekvéseit is, így az egyik legnagyobb kérdés most az, hogy az Egyesült Államok által 2017 óta alkalmazott úgynevezett GILTI szabályait hogyan érinti az OECD javaslata. A minimumadó megvalósulása átírhatja a jelenlegi magyar adóstratégiát is bizonyos mértékben, beleértve a korábban már említett helyi iparűzési adó intézményét is, ha magasabb lesz a globális minimumadó mérték, mint a 9 százalékos társaságiadó-kulcs. További kérdés, hogy tartható-e a magyar forrásadóztatás jelenlegi hiánya, ami eddig kedvező hatással volt a Magyarországon befektetni kívánó külföldi vállalkozások számára.
Másik izgalmas terület a digitális adó bevezetésére vonatkozó javaslat. Az OECD ezen törekvése azonban komoly konfliktust is okozhat elsősorban az EU és az Egyesült Államok között, hiszen a digitális adójavaslat leginkább az amerikai nagy technológiai vállalatokat érintheti érzékenyen. Az is egy érdekes kérdés, hogy a digitális adó bevezetése esetén a reklámadóval mi történik, vajon felváltja-e azt az új adó.
H. R.: Számunkra a minimumadóval kapcsolatos kezdeményezés a lényegesebb. Nagyon nem lenne jó, ha társaságiadó-kulcsot kellene emelni. Ezt egyébként önállóan, a környezetéből kiragadva nem is lehet fair módon értelmezni. Elég csak az iparűzési adóra gondolni, amit ha idevennénk, mindjárt nem lenne szép az összkép, és nem lehet fair, ha annak figyelembevétele nélkül köteleznének az adókulcs emelésére. Általánosabb probléma az ebben a kérdésben megmutatkozó versenysemlegességi elv, de egyáltalán nem kevésbé fontos a szuverenitás a szabad adókivetés jogával. Tradicionálisan a tőkeexportőr nyugati országokban magasabbak a jövedelemadók és alacsonyabbak a forgalmi adók. Nálunk – alapvetően tőkeimportáló országként – pont fordítva van. Megjegyzem, azért nem berzenkedett az OECD, hogy 27 százalékos az általános áfamértékünk.
W. L.: Ez egy hosszú folyamat része, amely az elmúlt évtized elején indult OECD BEPS-kezdeményezés következő lépése (BEPS 2.0). A BEPS 2.0 első pillérének, a digitális szférában működő vállalkozások adóztatására vonatkozó javaslat fő célja, hogy a technológiai cégeket adófizetési kötelezettség terhelje azokban az országokban is, ahol a digitális szolgáltatásaikat igénybe veszik. A jelenlegi nemzetközi adózási keretrendszer, amely a múlt század első felében alakult ki, erre nem igazán alkalmas. A javaslat szerint ezen a területen az adózási koncepció alapjaiban változna meg, ami számos érdeket sért, és egyelőre nincs politikai konszenzus a javaslat kapcsán. Utóbbi különösen az Egyesült Államokban nem örvend népszerűségnek a jelenlegi formájában. Ezért várhatóan még éveket vehet igénybe, mire ezek a szabályok ténylegesen alkalmazhatók lesznek. A BEPS 2.0 második pillére, a cégcsoportszintű társasági minimumadózásra vonatkozó javaslat kapcsán is sok nyitott kérdés van még a javasolt módszerek összeegyeztethetőségét, a többszörös adóztatás elkerülését vagy a minimumadószint meghatározását illetően (ezt vélhetően az Írország által jelenleg alkalmazott 12,5 százalék közelében határoznák meg). Utóbbi kapcsán Magyarországnak az az érdeke, hogy a társasági adót és a helyi iparűzési adót együtt kelljen majd figyelembe venni a minimumadókulcs meghatározásánál, hiszen ez biztosítaná a magyar adószint versenyképességét az új szabályrendszer keretében is. Mivel a második pillér a nyitott kérdések ellenére lényegesen közelebb van a politikai konszenzushoz, elképzelhető, hogy az évtized közepéig valamilyen formában alkalmazni fogják a társasági minimumadót.
– Tapasztalatai alapján mely nemzetközi adózással kapcsolatos területeket (munkavállalás, transzferár, egyéb) érinti leginkább a Covid–19? Más EU-s államokkal összehasonlítva, mit gondol, mely területen lenne szükség a nemzetközi adózáshoz kapcsolódó hazai szabályozás részletesebb kidolgozására, esetleg tájékoztatók megjelentetésére?
B. G.: Jelenleg a transzferárak területén nézünk szembe a legnagyobb kihívásokkal. Ezek azonban más jellegűek, mint a 2008-as válság idején tapasztaltak. Először is fontos megemlíteni, hogy transzferárak esetében az adózóknak most – a Covid–19-válság közepén –kell döntéseket hozniuk és kialakítaniuk a szerintük megfelelő transzferárakat, ugyanakkor a hatóságok ezeket az árakat, eredményeket csak 3-4 év múlva fogják vizsgálni. Addigra remélhetőleg csak egy rossz emlék lesz a Covid–19, de mondjuk, 2024-ben egy esetleges transzferárvizsgálatnál az adóhatóság már a Covid–19-válság teljes egészét fogja látni – reményeink szerint a teljes átoltottság utáni fellendüléssel együtt – és nem biztos, hogy meg fogja érteni a válság közepén hozott döntések logikáját.
Ugyancsak különbség a korábbi válsághoz képest, hogy a Covid–19 erősen szelektív hatású. Vannak olyan iparágak, ahol igen komoly erejű a visszaesés, vannak olyanok, ahol nem is látszik különösebb hatása, és olyanok is, ahol soha nem látott növekedés tapasztalható. Léteznek olyan ügyfeleink, ahol a fenti példák akár együtt is jelentkeznek, egy-egy ilyen szituáció különösen nehézzé teheti a korrekt transzferár megállapítását. Egy konkrét példát tekintve: egy alkoholos ital gyártásánál nem mindegy, hogy azt a cég éttermi divíziója veszi meg – amely jelenleg az egész világon a túlélésért küzd, vagy a webshop divízió, amely soha nem látott növekedésen megy keresztül.
Ezekre a kérdésekre nyilván nem tud részletes szabályokat alkotni a magyar jogalkotó vagy akár egy nemzetközi szervezet. Mindkét részről láttunk ugyanakkor biztató próbálkozásokat, javaslatokat. Különösen fontos lehet majd a most keletkező veszteségek kezelése, elismertetése, illetve annak eldöntése, hogy ezek a veszteségek mennyire indokoltan maradnak a magyar társaságok szintjén, vagy más – cégcsoporton belüli – vállalkozásoknak kellett volna viselnie ezeket – részben vagy egészében. A transzferár-nyilvántartás, a vonatkozó szerződések, a ténylegesen megvalósuló ügyletek és a mögöttes logika dokumentáltsága kiemelten fontos lesz, hogy több év távlatából is képesek legyünk elmagyarázni bizonyos döntések, ügyletek mögött a gazdasági racionalitást. Ha a Covid–19-hatások első ellenőrzési tapasztalatai elérhetők lesznek, mindenképp hasznos lenne az adhatósági ellenőrzési tapasztalatok és elvárások kommunikálása az adózók felé is.
D. L.: A jelenlegi járványhelyzet leglátványosabban a transzferárazás területét érinti, azonban hatása több más nemzetközi adózást érintő területen is jelentkezik. Új megvilágításba helyezi a telephely, a tényleges üzletvezetés helye (place of effective management), az illetőség vagy a „home office”, azaz otthoni munkavégzés az adózási megítélést. Az utazási korlátozások miatt számos esetben előfordult, hogy a munkavállalók a világ különböző pontjairól kényszerültek huzamosabb ideig otthoni munkavégzésre, ami számos adózási kérdést felvet. Például a megváltozott illetőségét vagy azt, hogy keletkeztet-e ez a tevékenység telephelyet az adott országban, és kell-e ott adózni.
Habár az OECD az adóegyezményekkel és a Covid–19 hatásaival kapcsolatban megjelentetett iránymutatásokat, melyeket a magyar hatóságok is figyelembe vesznek, igény van a a hazai sajátosságokat is figyelembe vevő tájékoztatók kiadására is, mint azt tették egyes EU-s tagállamokban, vagy ahogyan a veszélyhelyzettel kapcsolatosan a NAV tette más témákban.
H. R.: A Covid–19 hatása szerteágazó. Leállt a mobilitás, multinacionális vállalati környezetben nem mennek külföldre dolgozni az emberek. Ennek hosszabb távon van káros hatása. Beszűkülnek a nemzetközi tapasztalatszerzési lehetőségek, aminek kihatása lesz a karrierutakra.
A Covid–19 hatása nem egységes, sok vállalat jelentősen növekszik most is, és vannak, akiknek jelentősen rosszabb a sorsuk. Ennek hatása van a finanszírozásra, a tőkemozgásra, és közvetlenül kihatnak az adózásra is. Szintén nem könnyű egy több országban tevékenykedő csoportnak menedzselni az államok törvényváltozásait. Van olyan ország, ahol inkább növekedéspártiak az emberek, és van, ahol alapvetően költségvetési bevételt biztosítanak, illetve ezek valamilyen kombinációját tartják jónak. Nehéz akár csak két közelítőleg hasonló csomagot találni az országok közt, így nagyon bonyolult a különböző elvárásoknak országonként megfelelni, rövid időn belül kevés erőforrással adaptálódni.
Legnagyobb kihívásnak viszont a transzferárazást látom. Tipikusan egy éven belül a korábbi sokéves trendektől elszakadva jelentősen nőnek vagy zsugorodnak az árbevételek és profitok. Ennek a zsugorodásnak a leggyakoribb hatása, hogy csoporton belül sok cégnek nyereséges kellene maradnia, a központi cég – transzferárnyelven: a vállalkozó – pedig soha nem látott veszteséget realizál. A veszteséges országbeli cég – talán megkockáztathatjuk, hogy esetenként otthoni adóhivatala által megtámogatva – pedig nyomást gyakorol a cégcsoport nyereséges vállalataira, hogy a sokéves megállapodásokat felrúgva módosítsák a transzferárazást. Ott meg a többi csoportcég, illetve adóhivatal nem lesz boldog.
W. L.: A munkavállalás tekintetében leginkább az volt a kérdés, hogy miként kell kezelni, amikor egy munkavállaló az utazási korlátozások miatt huzamosabb ideig másik országban dolgozik. A transzferárak viszonylatában az összehasonlíthatóság kérdése merült fel, hiszen a Covid–19 egyedi körülményeket teremtett, ezért az ebben az időszakban elért eredményt nehéz lenne bármely korábbi időszak eredményéhez hasonlítani. Az OECD mindkét témában adott ki iránymutatást, amely segíti az adózókat az új helyzetek kezelésében. A hazai jogalkalmazás kapcsán nemzetközi adóterületen elsősorban a hibrid tranzakciókkal kapcsolatos szabályokról tudnánk elképzelni tájékoztatókat, mert az ezekkel kapcsolatos adózási jogszabályokat meghatározó nemzetközi irányelvekben tárgyalt ügylettípusok sok esetben nehezen feleltethetők meg a magyar jogrendszer által ismert ügyleteknek. Továbbá egyre gyakrabban találkozunk azzal a problémával, hogy a magyar adórendszer nem igazán alkalmas arra, hogy úgynevezett transzparens entitásokat (például partnershipek) kezeljen, így azt gondolom, hogy ezen a területen is jogalkotásra lenne szükség.
NÉVJEGY
BEER GÁBOR
45 éves, házas, két fiú édesapja.
Tanulmányait a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Gazdálkodástudományi Karán végezte, diplomáját 1999-ben szerezte meg.
A KPMG-nél 1999 óta dolgozik, 2010 óta partner, 2014 októbere óta az Adó- és Jogi Üzletág vezetője, 2019-től vezérigazgató-helyettes és a Tanácsadási Üzletág vezetője.
DEÁK LÁSZLÓ
54 éves, családos, két gyermek édesapja.
A Külkereskedelmi Főiskolán 1994-ben végzett közgazdászként, majd 2007-ben okleveles közgazdász-képesítést szerzett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen.
A PwC Magyarországhoz 2000-ben csatlakozott, 2014 óta partner, 2019-től az Adó- és Jogi Üzletág vezetője.
HEINCZINGER RÓBERT
51 éves, családos, három gyerek édesapja.
A Corvinus Egyetem (akkor még Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem) Gazdálkodási Karán végezett 1993-ban.
Az EY-nál 1993-tól dolgozik, végig adózási területen. Karrierje során dolgozott a cég londoni és New York-i irodáiban is, 2002-től partner. Sokféle szakmai területen tevékenykedett, a nemzetközi adózástól az indirekt adókig. Jelenleg a társasági adózási, M&A-adó és adóvitákkal kapcsolatos szolgáltatásokat vezeti.
DR. WINKLER LÁSZLÓ
44 éves, nős, két gyermek édesapja.
A Corvinus Egyetemen (akkor még Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem) végzett közgazdászként 2000-ben, majd
a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen 2002-ben szerzett jogi diplomát.
A Deloitte-hoz 2007-ben csatlakozott, 2015-től partner, 2018-tól vezeti a Deloitte magyar adó- és jogi tanácsadási osztályát.