Cikkünk az extraprofitadókról szóló 197/2022. (VI. 4.) Korm.-rendelet (a továbbiakban: extraprofitadó-rendelet) légitársaságok hozzájárulásáról szóló rendelkezéseire vonatkozó, 2023. március 1-jén hatályba lépett módosításait mutatja be. Az extraprofitadó-rendelet légitársaságok hozzájárulását érintő, megelőző állapotairól és változásairól újságunkban korábban már részletesen beszámoltunk.
2023. február 28-án megjelent a 62/2023. (II. 28.) Korm.-rendelet az extraprofitadókról szóló 197/2022. (VI. 4.) Korm.-rendelet módosításáról. Ebben a módosító rendeletben kaptak helyet a légitársaságok hozzájárulásának módosításáról szóló rendelkezések, melyek a kihirdetést követő napon, 2023. március 1-jén léptek hatályba.
A rendelet – a korábbi szabályozás rendszerét követve – a két végső úti cél kategórián belül három-három eltérő mértéket határoz meg, aszerint, hogy mekkora az adott légi jármű szén-dioxid-kibocsátása. A legjelentősebb változás a hozzájárulás mértékeit érinti: a környezet védelmére tekintettel a fizetendő adó csökken az egy ülésre jutó legalacsonyabb kibocsátási értékű légi járművek esetében, a magasabb kibocsátási értékű légi járművek esetében pedig növekszik. A középső kategóriába sorolt légi járművek esetében a fizetendő közteher mértéke változatlan, megegyezik a korábbi adómértékkel. Ennek értelmében tehát ha az utas végső úti célja az Albán Köztársaság, az Andorrai Fejedelemség, Bosznia-Hercegovina, az Észak-macedón Köztársaság, az Izlandi Köztársaság, a Koszovói Köztársaság, a Liechtensteini Fejedelemség, a Moldovai Köztársaság, a Monacói Hercegség, Montenegró, Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága, a Norvég Királyság, San Marino Köztársaság, a Svájci Államszövetség, Szerbia Köztársaság, Ukrajna és az Európai Unió területén található, akkor a 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékű légi jármű esetén utasonként 1600 forint, a 10,50 kilogramm vagy annál magasabb, de 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékű légi jármű esetén utasonként 3900 forint, a 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékű légi jármű esetén utasonként 6200 forint a hozzájárulás mértéke. Amennyiben az utas a fent meghatározottakon kívüli végső úti célnak számító országba repül, a fizetendő hozzájárulás mértéke a 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékű légi jármű esetén 3900 forint, a 10,50 kilogramm vagy annál magasabb, de 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékű légi jármű esetén 9750 forint, a 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékű légi jármű esetén pedig 15 600 forint.
Ezenkívül szükségessé vált annak a rendelkezésnek a korrekciója, amely meghatározta, hogy mely rendszer és mely számítási mód alapján történjen a károsanyagkibocsátás-alapú elszámolási kötelezettség teljesítése. A most hatályba lépő módosításokat megelőzően ez az ún. ACI ACERT-rendszerhez volt kötve, amely egy repülőtér-üzemeltetők számára létrehozott, önkéntes alapú, a repülőterek összes károsanyag-kibocsátását vizsgáló rendszer. Mivel azonban ez a rendszer az egyes repülőgépek károsanyag-kibocsátására vonatkozó számítási módot nem tartalmazott, ezért 2023. március 1-jétől az ACI ACERT-rendszer helyett a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet hajtóműkibocsátási adatbázisa (ICAO Engine Emissions Databank, a továbbiakban: ICAO EED) használandó erre a célra. A módosított rendelkezés szerint a légi járművet üzemeltető légitársaság a tárgyhót követő hónap 5. napjáig elkülöníthető és beazonosítható módon megküldi a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezetnek az adott hónapban üzemeltetett valamennyi érintett légi járműve vonatkozásában a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (a továbbiakban: ICAO) hajtómű-kibocsátási adatbázisában (ICAO Engine Emissions Databank) meghatározott fel- és leszállási ciklusban átlagosan elégetett üzemanyag mértékének, a hajtóművek számának és a kibocsátási érték (3,16) szorzatának egy ülésre jutó értékét.
Példa a számításra:
Egy ülőhelyre jutó kibocsátási érték: 517 x 2 x 3,16 / 230 = 14,21, ebben az esetben tehát – az úti céltól függően – 3900 vagy 9750 Ft fizetendő utasonként.
Végül pedig megemlítendő, hogy a légitársaságok hozzájárulására vonatkozó rendelkezések fent írt változásai miatt elengedhetetlenné vált azon átmeneti szabály, amely kimondja, hogy 2023. január hónap vonatkozásában a légi járművet üzemeltető légitársaság – függetlenül a vonatkozó időszakra teljesített korábbi adatszolgáltatástól – a szóban forgó módosító rendelet kihirdetését követő 30. napig ismételten vagy pótlólag köteles adatot szolgáltatni a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezetnek, azonban már az új károsanyag-kibocsátást vizsgáló rendszerből (ICAO EED) nyert adatok alapján. Ugyanakkor a hozzájárulás fizetésére kötelezett a 2023. január hónapra vonatkozó, már leadott bevallását a módosító rendelet kihirdetését követő 60. napig pótlékmentesen önellenőrizheti.