„Egy könyvvizsgáló életében nemcsak most, hanem mindig nagyon nehezen kezelhető tétel volt a bizonytalanság” – interjú Agócs Gáborral, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Pénz- és Tőkepiaci Tagozatának elnökével.
– Ön a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Budapest Fővárosi Szervezetének alelnöke és a Pénz- és Tőkepiaci Tagozatának elnöke. Hogyan épül fel a munkája, és hogyan tudja ezt összeegyeztetni a KPMG-nél betöltött pozíciójával?
– Sőt a kamara központi elnökségének is tagja vagyok. Így a kamarán belül ez egy hármas pozíció, ezek mind más-más terültek, de egymást kiegészítve, ami egyrészt azt jelenti, hogy az egyik segíti a másikat, és alapjában véve egymásra épülnek. Az én részemről pedig ez teszi változatosabbá, sokszínűbbé a munkámat, de természetesen az időmet megfelelően kell allokálni.
A központi elnökségben átlagosan havonta egyszer ülésezünk, itt mindig a kamara egészét átfogó, a könyvvizsgálói szakma jövőjét meghatározó döntéseket hozunk.
A Budapest Fővárosi Szervezetben alelnök vagyok. Ez a kamara legnagyobb helyi szervezete, hozzávetőlegesen 1600 könyvvizsgálóval, ami a teljes kamarai létszám közel 40 százalékát teszi ki. Itt az a cél, hogy a fővárosi tagokat kiszolgáljuk, elsősorban oktatási, továbbképzési és minőség-ellenőrzési területen.
A harmadsorban pedig a Pénz- és Tőkepiaci Tagozat elnökségének vagyok a vezetője. A tagozat azokat a könyvvizsgálókat fogja össze, akik a „legveszélyesebb” ügyfeleket szolgálják ki, ide tartoznak többek között a tőzsdén jegyzett gazdálkodók, bankok, brókercégek, biztosítók, pénztárak. Ezen intézmények könyvvizsgálata különösen érzékeny területnek mondható, hiszen ügyfélpénzeket kezelnek, beszámolójuk pedig komplexebb. A tagozatnak bő 300 fő tagja van, akik részben aktív könyvvizsgálók, részben pedig szüneteltető kamarai tagok, akik pénzügyi vonalon dolgoznak, akár mint gazdasági vezetők, akár mint főkönyvelők vagy esetleg ellenőrök más felügyeleti szervnél. Mindenképpen szükséges, hogy ők jelenős szakmai támogatást kapjanak. Itt is különösen fontos az oktatás, továbbképzés és a konzultáció, ami akár egy konkrét ügyfelet érintő kérdéseknél is felmerülhet. Kiemelném még a kapcsolattartást a felügyeleti szervekkel, elsősorban az MNB-vel, mely szervezet ezen intézmények felügyeletét közvetlenül látja el. Mi is egyfajta ellenőrző szerepet töltünk be ezeknél az ügyfeleknél, így az MNB-vel egymás mellett kell dolgoznunk.
A KPMG-nél már 25 éve dolgozom, ebből 15 évet partnerként tevékenykedtem, itt is elsősorban a „veszélyes” ügyfelek kiszolgálásával foglalkozom, bankok, közérdeklődésnek kitett gazdálkodók könyvvizsgálójaként. Jelenleg regionális partneri pozíciót töltök be, a kelet-közép-európai régió minőségbiztosítási szakértője vagyok.
Az idei évtől munkámat már félállásban végzem, melynek az egyik oka, hogy jobban tudjam koordinálni az időmet, így több marad a családra, kikapcsolódásra és a kamarai teendőkre is.
– Milyen feladatok állnak ön és a kamara előtt?
– Sok feladat áll előttünk, és közülük az egyik legfontosabb, hogy a különböző szakmai feladatoknak megfeleljünk. Nemrégiben új és módosított nemzetközi könyvvizsgálati standardok jelentek meg, ezeknek el kell készíteni a magyar fordítását, ami elsősorban a szakértői bizottság feladata, az elnökség ezt jóváhagyja, és nagyon fontos az is, hogy ezeknek az oktatása, továbbképzése is megtörténjen. A kötelező oktatásba be kell építeni ezeknek a tudásanyagoknak az átadását is.
Fontos feladat és szívügyem még az elektronikus aláírás elterjesztése, növelve ezzel a bizalmat és segítve a hatékonyabb munkavégzést. A kamarai elnökség nemrég döntést hozott, mely szerint 1000 fő könyvvizsgálónak ingyenesen biztosítja az elektronikus aláíráshoz történő hozzáférés lehetőségét, ami nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy tágabb körben is elterjedjen, ezzel biztosítva a hitelességet és egy magasabb fokú bizonyosságot, amit a könyvvizsgálói jelentések nyújthatnak az ügyfelek számára, és természetesen a rugalmasabb munkavégzést, ami a mostani időszakban jobban előtérbe került.
Ami még nagyon fontos, az a szolgáltató kamarának az erősítése, hogy a könyvvizsgáló kollégák ténylegesen érezzék, hogy a kamara szolgáltatást nyújt számukra, nem pedig egy szükséges teher, ahova tagdíjat kell fizetni. Már jelenleg is sok olyan szolgáltatást kapnak a könyvvizsgálók, amit a munkájuk során fel tudnak használni, ideértve a cégtár-, jogtárszolgáltatást, a továbbképzéseket, a konzultációs szolgálat elérhetőségét vagy éppen az előbb említett elektronikus aláíráshoz történő hozzáférés lehetőségét.
– Milyen változásokra számít a kamara életében a következő öt évben?
– Amiről már régóta beszélünk a kamarában, mégis nagyon nehéz benne előrehaladni, az a kamarai létszámcsökkenés problematikája, és úgy látjuk, hogy ez sajnos nem egy lassuló folyamat. Az elmúlt 10 évben átlagosan évi 3-4 százalékkal csökkent a kamarai taglétszám, tehát most hozzávetőlegesen 1000 fővel kevesebb kolléga dolgozik, mint 10 évvel ezelőtt. Ez különösen a kisebb helyi szervezeteket nyomasztja, ahol eleve kisebb volt a létszám, és ez csökkent tovább. Jogosan merül fel, hogy érdemes-e fenntartani ott a teljes helyi infrastruktúrát. Ezek mind nagyon nehéz kérdések, amelyekről a következő időszakban is döntéseket kell hoznunk.
Ezenkívül aminek még előtérbe kell kerülnie, az a minőségi munka és ami ezzel együtt jár, hogy a könyvvizsgálati díjaknak is növekedni kell.
– Összességében hogyan látja a könyvvizsgálat jövőjét?
– A jövő tekintetében nagyon fontos, hogy az automatizálás megjelent és erősödni is fog. Az, hogy a NAV-nál az online számla elindult két évvel ezelőtt, az nemcsak a NAV-nál és gazdaság kifehérítésében jelent előrelépést, hanem ezek az adatok a könyvvizsgálók életében is egyfajta munkamódszer-változást jelenthetnek, hiszen ezeknek az adatoknak az átvételével sok könyvvizsgálati terület könnyebben ellenőrizhetővé válik, és sokkal nagyobb bizonyosság nyerhető ezekből a harmadik féltől származó adatokból, mint ha magától az ügyféltől kapták volna meg a könyvvizsgálók. A jövő tekintetében a minőség folyamatos növelése, a dokumentációs igények növekedése és az automatizálás az, ami erősödni fog.
– Mit gondol, az elkövetkezendő években hogyan változhat meg a könyvvizsgálók munkája?
– Az automatizáltság miatt egy másfajta szemléletmódra van szükség, azok a könyvvizsgálók, akik járatosabbak a számítástechnika területén, előnybe kerülnek, hatékonyabban tudnak dolgozni. Egy növekvő verseny várható valószínűleg a csökkenő létszám következtében. Ez azt idézi elő, hogy a könyvvizsgálók versengenek majd az ügyfelekért, de ez már most is látható.
– Mit gondol a fiatalokról és az utánpótlásról?
– Ez szintén nagyon nehéz kérdés, erről a kamaránál is és a KPMG-nél is nagyon sokat beszélünk, sőt, én vizsgáztatok is kamarába belépő tagokat. Azért nehéz ez, mert nem vonzó a könyvvizsgálói pálya azoknak, akik elvégzik az egyetemet és fel vannak vértezve egy viszonylag nagy tudással. Hiszen ők akkor arra vágynak, hogy minél előbb dolgozzanak, pénzt keressenek és elkezdjék élni az életet. A könyvvizsgálói pálya pedig azzal jár, hogy az egyetem vagy főiskola elvégzése, a diploma megszerzése után kezdődik még egy hároméves időszak, amit tanulással és vizsgázással kell tölteni, jellemzően munka mellett, ezt követi még egy kétéves mentori időszak, kompetenciavizsgával kiegészítve, és csak ezután kaphat valaki jogosultságot arra, hogy saját maga írhasson alá könyvvizsgálati jelentéseket. Ráadásul, ha valaki speciális intézmények könyvvizsgálatával szeretne foglalkozni, ott még további két évet jelent egy ilyen minősítés megszerzése. A mai generációnak ez nem annyira vonzó, bár a kamara sokat tett és tesz azért, hogy segítse a fiatalok pályára terelését, de a sebesség lassú.
A nagy cégek a nemzetközi oktatási rendszert használják, az ACCA-t (Association of Chartered Certified Accountants). Ennek teljesítése hozzávetőlegesen három év, ha valaki ezt elvégzi, akkor jogos elvárás tőle, hogy a magyar rendszerben is elfogadják, honosítsák. Ebben a tekintetben is voltak és most is folyamatban vannak a kamarában változások, illetve a mentori időszak egy évre való csökkentése is segítené azoknak a jövőbeni kollégáknak a beilleszkedését, akik tényleg elszántak. Azt szoktam mondani, hogy a könyvvizsgálat egy egyirányú utca. Ha valaki ezzel szeretne foglalkozni, általában megtalálja a számításait, hiszen változatos munkával, változatos ügyfélkörrel tud előrelépni és jó karrierlehetőséget befutni, de ha valaki átáll például egy főkönyvelői, pénzügyi vezetői pozícióba, onnan visszatérni a könyvvizsgálatba szinte lehetetlen.
– A pénzügyi kockázatokra a mostani helyzetben különösen figyelni kell. Mi okozhatja ebben a legnagyobb kihívást egy könyvvizsgáló számára?
– Egy könyvvizsgáló életében nemcsak most, hanem mindig nagyon nehezen kezelhető tétel volt a bizonytalanság. Akár a jelenre nézve, akár a jövőre tekintettel minden, ami bizonytalanságot eredményez, azt nagyon nehéz kezelni. Ami ehhez hozzáadódott, az az, hogy egy olyan helyzet jött létre a világjárvánnyal, amire nem volt korábban tapasztalat, és ugyanez érvényes az orosz–ukrán háborúra is. Tehát nincs előttünk példa, hogy egy ilyen helyzetben hogyan lehet eljárni. Vannak olyan területek a beszámolóban, amelyek a bizonytalanságot kezelik – céltartalékot kell képezni bizonyos esetekben, értékvesztést kell elszámolni, megfelelő bemutatásokat tenni a kiegészítő mellékletben, és ott van a vállalkozás folytatásának elve – ezeket kell áttekinteni egy könyvvizsgálat során.
– A veszélyhelyzet miatt több cég élt a hitelmoratórium lehetőségével. A kamatfelfüggesztés milyen hatással lehet a cégek és a könyvvizsgálók életére?
– A hitelmoratórium nagyon sok cég esetében életmentő volt abból a szempontból, hogy ezen időszak alatt nem kellett törlesztést és kamatokat fizetni, és ez segített a túlélésben is. Azonban a kamatok nem tűntek el, csak halmozódtak, és a moratórium végével ezek megfizetése is esedékessé válik. Sőt, most egy növekvő kamatkörnyezetben élünk, így a kamatok további súlyos terheket jelentenek majd a gazdálkodóknak. Azt is pontosan tudjuk, hogy sajnos nem minden szektor jött ki teljes mértékben a válságból, sőt, az orosz–ukrán konfliktus hatására bizonyos szektorok ugyanolyan érintetté válhatnak, mint korábban. A törlesztés újrakezdését már látjuk, és azt is, hogy ez nehézségeket okoz bizonyos szektorokban, mint például a vendéglátásban vagy a turizmusban.
– A vállalkozás működésének megkérdőjelezése az elmúlt év hatásainak következtében új feladatok elé állította a vállalatok vezetőit és a könyvvizsgálókat. Mit jelentett a tevékenység folytatásának elve a koronavírus és az orosz–ukrán konfliktus előtt, illetve mit jelent most?
– A bizonytalanságot jelenti, melyet úgy kell kezelni, hogy korábban ilyen jellegű gyakorlati tapasztalatot nem szereztek a könyvvizsgálók. A kamara annyiban tud segíteni, hogy egy nagyon részletes anyagot tett fel a honlapjára, amelyet a szakértői bizottság készített el, ez szempontokat és általános iránymutatásokat ad a könyvvizsgálóknak, de minden kollegának saját magának kell a munkát elvégeznie és a nehéz döntéseket meghoznia.
Általános ajánlás, hogy a kiegészítő mellékletben legyen egy olyan rész, amelyben a gazdálkodó bemutatja, hogy hogyan gondolja el az elkövetkezendő 12 hónapot, és ezt a részt a könyvvizsgáló különös gondossággal és szkepticizmussal nézze át.
– Kivonul Oroszországból az orosz– ukrán konfliktus miatt a BIG4 közül kettő is. Milyen következményekkel járhat ez az ottani vállalatok könyvvizsgálatára? Hogy lehet elképzelni a tevékenység megszüntetést, mennyi időt vesz ez igénybe?
– Már mind a négy nagy cég ilyen vagy olyan formában kivonulást jelentett be. Sőt, már a BIG4 alatt lévő nagyobb könyvvizsgáló cégek jelentős része is bejelentette, hogy kivonul Oroszországból és Fehéroroszországból. Ez lényegileg azt jelenti, hogy ezek a cégek leválnak a hálózatukról, tehát nem használhatják a továbbiakban a nevet, az infrastruktúrát és a mögöttes tudásbázist sem. Természetesen ez egy hosszabb, hónapokban mérhető folyamat, ami alatt ezt meg lehet valósítani. Ez azért érdekes, mert ezek az oroszországi cégek valószínűleg tovább fognak működni más név alatt, hiszen Oroszországban is kötelező a könyvvizsgálat a közérdeklődésű cégek számára, és azon vállalatoknak is, amelyeknek a bevétele 400 millió rubel (2 milliárd forint), a mérlegfőösszege pedig 60 millió rubel (300 millió forint) felett van. Tehát nem szűnhet meg egy könyvvizsgáló cég azért, mert nem tartozik bizonyos hálózathoz. A kérdés még az, hogy hány ügyfél marad, azaz, hogy az ügyfeleknek milyen aránya vonul ki Oroszországból. Ennek a hatása azonban csak a későbbi években lesz látható.
NÉVJEGY
52 éves, nős, egy 17 és egy 13 éves gyermek édesapja.
1991-ben villamosmérnökként diplomázott a Kandó Kálmán Főiskolán, egy évvel később ugyanott szerzett vállalkozó menedzser végzettséget.
1994-ben értékpapír-forgalmazó szakvizsgáját az Állami Értékpapír és Tőzsdefelügyeletnél tette le.
1995-ben a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán Salgótarjánban közgazdászként pénzügy-pénzintézet szakon végzett.
1999-től tagja az ACCA-nak.
2000-ben lett okleveles könyvvizsgáló a Magyar Könyvvizsgálói Kamaránál, ugyanettől az évtől adószakértő.
1995-től 1997-ig a Coopers & Lybrand Kft. audit seniora volt.
1997-től a KPMG Hungária Kft. bejegyzett könyvvizsgálója, 15 éve partner, jelenleg a közép-európai régió minőségbiztosítási szakértője.
2005 óta a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Pénz- és Tőkepiaci Tagozatának elnöke.
2011-től az MKVK Budapest Fővárosi Szervezet alelnöke.
2015-től elnökségi tag.