A bankok számára komoly előny az IFRS-áttérés, ugyanakkor egy másik új szabály, a könyvvizsgálók kötelező rotációja a bankcsoporti helyzet miatt problémák forrása lehet – mondja a Magyar Bankszövetség főtitkára. Kovács Levente szerint a gazdaság profitál abból, hogy újra konstruktív az együttműködés a bankszektor és a kormányzat között.
Milyennek értékeli a kormányzat és a bankszektor kapcsolatát?
Azt, hogy a gazdasági válságra válaszul hangsúlyos kormányzati intézkedésekre van szükség, a bankszektor sohasem vitatta. Ugyanakkor leszögeztük: a szektorral szemben foganatosított intézkedések, az Európában rekordszintű, a gazdaság más ágazataihoz képest aránytalanul magas bankadó, a kedvezményes végtörlesztés, a devizahitelek elszámolása stb. olyan mértékű elvonást jelent, amely mellett a bankszektor nem láthatja el azt a közvetítő szerepét, ami megalapozhatja a gazdasági növekedést. Széchenyi István ezt úgy fogalmazta meg: „A hitel híja szinte minden mozgást elakaszt.” Tavaly ugyanakkor már mérséklődött a bankadó mértéke, a hitelezés beindítására pedig a kormányzat mellett a Magyar Nemzeti Bank is erőfeszítéseket tett, a Növekedési hitelprogram például növelte a vállalkozók hitelfelvételi bizalmát. A mostani piaci helyzetben – a rekordalacsony kamatok mellett erősödő banki versenyben – minden vállalkozás és lakossági ügyfél azt érezheti, fontos a bankjának. A kormányzatot a tárgyalásokon legtöbbször képviselő Nemzetgazdasági Minisztérium és a bankrendszer között ma már ismét rendszeresek az egyeztetések, javaslatainkat, véleményünket számos esetben beépítik partnereink a szabályozásba. A cél közös, hiszen a bankrendszer csak sikeres gazdaság mellett, jól prosperáló, folyamatosan fejlesztő vállalatok, az egyre könnyebb megélhetési lehetőségek mellett többre vágyó polgárok mellett lehet sikeres.
A pénzintézetek zöme eddig párhuzamosan volt kénytelen magyar és IFRS-jelentéseket készíteni. Könnyebbséget jelent az, hogy a jövőben csak egyfajta számvitel szerint kell a jelentéseiket készíteni?
Egyértelműen pozitív eredménynek tartjuk, hogy a bankszektor számára az IFRS lesz hivatalosan is az alkalmazandó számviteli szabvány Magyarországon. Ezt évek óta szorgalmazta a Bankszövetség is, mert eddig a tőzsdén lévő társaságokat kivéve nem volt elfogadott az IFRS, holott Európa számos országában legalább opcionálisan megengedett számviteli nyelv. Átfogó és jelentős feladattal jár minden egyes banknál az áttérést végrehajtani, de egyértelműen ez a jó irány, a bankszektort érintő európai egységes szabályozási környezet is az IFRS-szabványra épít, és a cél az IFRS-ek minél kiterjedtebb alkalmazása a tagállamok szintjén. Az egységesen, azonos elvekre épülő beszámolás a pozíciók, az adatok valósabb összemérést segíti a tulajdonosok, a hitelezők, a befektetők és az elemzők számára nemzetközi összehasonlításban, és a bank számára is könnyebbséget jelent, hogy a hazai speciális előírásokat felváltja az IFRS-módszertan.
Okozott-e gondot, hogy a hitelintézetekre és a takarékszövetkezetekre eredetileg eltérő bevezetési időpontok vonatkoztak?
2016-ban megváltozott az elsőre kihirdetett szabály úgy, hogy a hitelintézetek számára az IFRS-ek egyedi szinten való kötelező bevezetésének a határideje egységesen 2018. január 1-re tolódott a korábbi 2017. január 1-je helyett azzal, hogy lehetőséget adtak egyéni döntés szerint már 2017. január 1-jétől áttérni. Így a hitelintézeti intézményeken belül nem a takarékszövetkezeti vagy a bankként működőkre vonatkozóan van különbség az áttérés időpontjában, hanem jogszabály szerint általánosan egy évvel hosszabb idő maradt a felkészülésre. Az IFRS-áttérésre való felkészülési folyamat alatt a gyakorlati tapasztalatok alapján több módosító indítvány született, és ennek eredményeként 2016-ban folyamatosan formálódott a kapcsolódó jogszabályi környezet – beleértve az adószabályok kiigazítását –, ez pedig indokolttá tette a hosszabb felkészülési idő biztosítását.
A bankok jelentéseinek ellenőrzése tekintetében kiemelt szerepe lesz az MNB-nek. Van egyeztetés a bankok és a felügyelet között az IFRS-bevezetés kapcsán?
Az IFRS-áttérés feltételeiről már 2013- ban megindult a közös gondolkodás a szabályozók és a várhatóan erre kijelölt piaci szereplők, illetve azok képviselői között, és ebben az MNB és a Bankszövetség is részt vett – mi természetesen a tagbankjainkkal is egyeztettünk a felmerülő kérdésekben. Miután döntés született arról, hogy a bankszektor számára kötelező lesz az IFRS alkalmazása, és nem egységes lesz a bevezetés határnapja, a Bankszövetségen belül külön, MNB-vel közös szakértői csoport alakult a jegybanknak jelentendő adatszolgáltatásokról. Ennek eredményeként megszülettek azok a közös mérleg-és eredménykimutatás-adatokat bemutató jelentések/táblák, amelyeket minden hitelintézet egyformán ki tud tölteni 2017- től, legyen az akár hazai számviteli szabályokon még egy évig maradó, illetve akár IFRS-t alkalmazó hitelintézet. Természetesen új, külön az IFRS-módszertanra épített jelentések is születtek, amelyeket a 2018- ban áttérőknek csak 2018-tól kell elkészíteni. 2017 a tanulási időszak lesz mind a hitelintézetek, mind az MNB oldalán, és számítunk arra, hogy együttműködve minden felmerülő kérdést közösen meg tudunk majd oldani.
Az új könyvvizsgálói szabályozás egyik legkomolyabb kihívása a könyvvizsgálók kötelező rotációja. Okozhat-e ez gondot a nagy bankcsoportoknál? Eltérő lehet a rotációs időpont az egyes tagországokban, „kifogyhat” a könyvvizsgálásra alkalmas partnercégek köre, mert mondjuk a Big4 több cége is együtt dolgozik a bankkal stb.
A közösség tagállamainak, így Magyarországnak is, 2016 közepétől meg kell felelnie az EU könyvvizsgálati irányelvében lefektetett szabályoknak. Jeleztük a jogszabálytervezettel kapcsolatban a szabályozók felé mi is az aggályainkat. Így azt is, hogy az irányadó uniós irányelvnél (537/2014/EU) rövidebb – 10 év helyett eredetileg 5 évben, majd 8-ban meghatározott – periódus és az emellett szigorodó könyvvizsgálati szabályok az érintett gazdálkodóknál versenyhátrányt okoznak. Az Európai Unió tagállamainak többségében az irányelv szerinti 10 éves időszakot vezetik be (ezt a jogszabályt előkészítő Nemzetgazdasági Minisztérium előterjesztése is kiemelte). Emiatt pedig nem lesz biztosítható a nemzetközi cégcsoportok esetén, hogy egy adott – ugyancsak nemzetközi hálózattal rendelkező – könyvvizsgáló társaság végezze el a csoport éves könyvvizsgálatát úgy, ahogy ez gyakorlat volt. Az eltérő, csoporton belüli könyvvizsgáló társaságok miatt a vizsgálat során felmerülő egy-egy, főként kockázati megítéléshez kapcsolódó kérdésnek a rendezése, a különböző vélemények ütköztetése lényegesen hosszabb ideig tart majd a jelenleginél. A könyvvizsgáló társaságok által alkalmazott vizsgálati módszerek, dokumentációs követelmények könyvvizsgáló társaságonként eltérnek, és a csoporton belüli összehangolás feleslegesen generál többletterhet majd mind adminisztrációban, mind költségvonatkozásban. A szigorú rotálási periódus melletti garanciális szabályok – újraválasztási tilalom, átalakulás könyvvizsgálatához kapcsolódó függetlenségi követelmények – további gondot jelentenek, és korlátozzák majd a megfelelő minőségű, a hazai piacon elérhető könyvvizsgáló társaságok közti forgást, ami a pénzügyi ágazatba tartozóknál (hitelintézetek, biztosítók) a speciális szabályozási ismeretek elvárása miatt különösen hangsúlyos. Kritikus a jogszabály időzítése itthon, és nem elhanyagolható körülmény, hogy a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodók jelentős körénél a könyvvizsgálóváltás éve egybeeshet a nemzetközi számviteli szabványokra (IFRS) való kötelező áttéréssel, s emiatt a könyvvizsgálat külön kihívást és kockázatot hordoz.
***
NÉVJEGY
DR. KOVÁCS LEVENTE
Tanulmányait a Kossuth Lajos Tudományegyetem matematika–fizika szakán végezte, majd a Közgazdaságtudományi Egyetemen MBA-képesítést, azt követően a Miskolci Egyetemen pénzügyi PhD-képesítést szerzett, majd ugyanitt habilitált.
Pályafutását a CIB Bankban kezdte, ahol osztályvezető volt, majd a HypoVereinsbank termékfejlesztési igazgatója lett. Utána vállalati marketing-ügyvezető igazgató volt a Budapest Banknál.
2002–2006 között a GIRO Elszámolásforgalmi Zrt. fejlesztési, majd üzleti ügyvezető igazgatója volt.
2006 és 2011 között a KDB Bank vezérigazgató-helyettese.
2011. június 1. óta a Magyar Bankszövetség főtitkára.
A Miskolci Egyetem Gazdasági Kapcsolatok Tanszékének vezetője.
2012-ben a Magyar Érdemrend lovagkeresztje kitüntetésben részesült.