Megállapodás az EU és Norvégia között a héacsalás megelőzéséről
Az EU és Norvégia 2018. február 6-án megállapodást írt alá a hozzáadottérték-adóval (a továbbiakban: héa) kapcsolatos együttműködés fokozásáról. A megállapodás jogi keretet biztosít az uniós tagállamok és Norvégia együttműködéséhez a héacsalás megelőzése és a héakövetelések behajtásával kapcsolatos kölcsönös segítségnyújtás területén.
A megállapodás szerkezete megegyezik a jelenleg a tagállamok közötti együttműködés kialakításakor használttal, és a felhasznált eszközök is azonosak, így például az elektronikus platformok és formanyomtatványok is.
Norvégia az Európai Gazdasági Térség tagja, és az Európai Unióéhoz hasonló héarendszerrel rendelkezik. Nem meglepő tehát, hogy az EU Norvégiával kötötte az első ilyen jellegű megállapodását, hiszen az uniós tagállamok hagyományosan jó együttműködést folytatnak az északi országgal e téren.
Új uniós befogadó rendeletek
Az 1606/2002/EK európai parlamenti és tanácsi rendelettel összhangban egyes nemzetközi számviteli standardok elfogadásáról szóló 1126/2008/EK rendelet 2018. február 7-én, majd február 26- án ismét módosult a 2018/182, illetve a 2018/289 európai bizottsági rendelet elfogadásával.
2018/182 rendelet
A 2018/182 rendelet az IAS 28 „Társult vállalkozásokban és közös vállalkozásokban lévő befektetések” standard, az IFRS 1 „A Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok első alkalmazása” standard, valamint az IFRS 12 „Más gazdálkodó egységekben lévő érdekeltségek közzététele” standard módosításának jóváhagyásáról szól.
A Nemzetközi Számviteli Standard Testület (IASB) a standardok karcsúsítását és pontosítását célzó rendszeres felülvizsgálata keretében, 2016. december 8-án hozta nyilvánosságra a nemzetközi pénzügyi beszámolási standardokra vonatkozó, 2014– 2016. évi ciklus keretében tett éves javításait Az IFRS standardok éves javításai: 2014– 2016. évi ciklus címmel. Az éves javítások célja, hogy bevezesse azokat a nem sürgős, de szükséges módosításokat, amelyeket az IASB a nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok következetlenségeivel, illetve a pontosítást igénylő megfogalmazásokkal kapcsolatban vetett fel a projektciklus során.
Az IAS 28 rendelettel befogadott módosításait a gazdálkodó egységnek az IAS 8 standardnak megfelelően visszamenőlegesen kell alkalmaznia a 2018. január 1-jén vagy azt követően kezdődő éves időszakokra, azzal, hogy a módosítások korábbi alkalmazása megengedett. Az IFRS 1 módosításait a társaságoknak a 2018. január 1-jén vagy azt követően kezdődő első pénzügyi év kezdőnapjától kell alkalmazniuk. Az IFRS 12 standard módosításai azonban az IASB döntése nyomán már 2017. január 1-jén hatályba lépnek. Ezért a 2018/182 rendelet IFRS 12-re vonatkozó rendelkezéseit az érintett kibocsátók jogbiztonsága és a számviteli standardokkal való összhang érdekében visszamenőleges hatállyal kell alkalmazni a 2017. január 1-jén vagy azt követően kezdődő éves időszakokra.
2018/289 rendelet
A 2018/289 rendelet az IFRS 2 „Részvényalapú kifizetések” standard módosításának a jóváhagyásáról szól.
Az IASB 2016. június 20-án tette közzé az IFRS 2 „Részvényalapú kifizetések” nemzetközi pénzügyi beszámolási standard módosításait, amelyek célja annak tisztázása, hogy a társaságoknak bizonyos speciális esetekben miként kell alkalmazniuk a standardot. Az IFRS 2 módosításait a társaságoknak a 2018. január 1-jén vagy azt követően kezdődő első pénzügyi év kezdőnapjától kell alkalmazniuk.
Elérhetőség
A Hivatalos Lap 2018. február 8-i, illetve február 27-i számában megjelent bizottsági rendeletek (mellékleteikkel együtt) magyar nyelven is elérhetők a http://eur-lex.europa. eu internetes oldalon keresztül.
Elhalasztották a biztosítási értékesítésről szóló irányelv végrehajtását
A Tanács 2018. február 14-én jóváhagyta azt a megállapodást, amely alapján a biztosítási értékesítésről szóló 2016/97 irányelvben foglalt új szabályok átültetésének határideje 2018. július 1-jére, az alkalmazás kezdőnapja pedig 2018. október 1-jére halasztódik.
Az eredetileg 2018 februárjától alkalmazandó irányelv célja a biztosítási termékekkel kapcsolatos fogyasztóvédelem erősítése. A halasztásnak köszönhetően a biztosítási ágazat jobban fel tud készülni az irányelv alkalmazására és a végrehajtási szabályoknak való megfeleléshez szükséges változtatások bevezetésére, a tagállamoknak pedig több idejük lesz az irányelv rendelkezéseinek átültetésére.