EU-HÍREK

/ SZAKma 2016. júniusi lapszám

A Tanács jóváhagyta a multinacionális társaságok adózási információinak cseréjét

A Gazdasági és Pénzügyi Tanács (ECOFIN) 2016. május 25-i ülésén el­fogadták a 2011/16/EU irányelvnek az adózás területére vonatkozó kötelező automatikus információcsere tekinteté­ben történő módosításáról szóló irány­elvet. Az irányelv az OECD országon­kénti jelentéstételre vonatkozó ajánlását ülteti át.

A legalább 750 millió euró össze­vont, csoportszintű bevétellel rendelke­ző multinacionális társaságok számára már a 2016-os pénzügyi évre vonatko­zóan kötelezővé válik az országonkénti jelentés benyújtása az adóügyi illetősé­gük szerinti tagállam adóhatóságához. Ha a vállalatcsoport anyavállalata nem rendelkezik az EU-ban adóügyi illető­séggel és nem nyújt be jelentést, ezt az uniós leányvállalatain keresztül teszi majd meg, kötelezően a 2017-es pénz­ügyi évtől, 2016-ban viszont még csak önkéntes alapon.

Az irányelv előírja az adóhatóságok számára a jelentések automatikus cse­réjét, a transzferárazáshoz kapcsolódó adókikerülési kockázatok felmérése ér­dekében.

A jelentések benyújtására az irányelv minden pénzügyi évet követően 12 hó­napos határidőt biztosít, további három hónapot pedig az automatikus informá­ciócserére.

A multinacionális társaságok adózásá­val kapcsolatos információcseréről szóló irányelv szövege magyar nyelven is elér­hető a http://data.consilium.europa.eu/ doc/document/ST-7148-2016-INIT/hu/ pdf internetes oldalon keresztül.

Rendelet a pénzügyi ügyletekben referenciamutatóként használt indexekről

Az Európai Unió Tanácsa 2016. május 17-én új szabályokat fogadott el a pénz­ügyi referenciamutatók pontosságának és integritásának javítása érdekében. A rendelet célja, hogy a közelmúlt ma­nipulációs botrányait követően helyre­állítsa a bizalmat a pénzügyi referen­ciamutatóként használt indexek iránt. A referenciamutatók megalapozottsá­gának és megbízhatóságának javításá­val erősíteni kívánja a pénzügyi piacok iránti bizalmat.

A rendelet jogilag kötelező magatartá­si kódexet vezet be az adatszolgáltatókra vonatkozóan, amely megalapozott mód­szerek alkalmazására, valamint elegen­dő mennyiségű megbízható adat figye­lembevételére kötelezi őket. A konkrét előírások között szerepel, hogy amennyiben azok rendelkezésre állnak, tény­leges ügyletekre vonatkozó bemeneti adatokat kell használniuk. Azokban az esetekben azonban, amikor az ügyleti adatok nem elegendők, más adatok is felhasználhatók.

Bár a rendelet széles hatályú, a kri­tikusnak ítélt referenciamutatókra szi­gorúbb szabályokat állapít meg, így például az érintett illetékes hatóságok hatásköre kiterjed a bemeneti adatok szolgáltatásának előírására is. A rende­let nem vonatkozik a központi bankok és bizonyos körülmények között a köz­ponti szerződő felek és a hatóságok által nyújtott referenciamutatókra.

A referenciamutató-kezelőknek az elhelyezkedésük szerinti ország illeté­kes hatóságához kell majd engedélyért fordulniuk, és annak felügyelete alá tar­toznak. Ha egy referenciamutató-kezelő nem felel meg a rendelet előírásainak, az illetékes hatóság visszavonhatja vagy felfüggesztheti az engedélyét. A referen­ciamutató-kezelőknek olyan irányítási és ellenőrzési eljárásokat kell alkalmaz­niuk, amelyek biztosítják az összefér­hetetlenségek elkerülését. Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) fogja koordinálni a referenciamutató-keze­lőknek a nemzeti ellenőrző hatóságok általi felügyeletét. A kritikus referencia­mutatókkal kapcsolatos döntéshozatal céljából felügyeleti kollégium jön létre, amelyben a nemzeti felügyeletek mellett az ESMA is részt vesz.

A referenciamutatókra a méretük­től és jellegüktől függő követelmények vonatkoznak majd, ugyanakkor az Ér­tékpapír-felügyeletek Nemzetközi Szer­vezetének (IOSCO) nemzetközileg elfogadott elveivel összhangban egy mi­nimális követelményrendszert minden esetben be kell tartani.

Az árupiaci és a szabályozott piaci referenciamutatókra, valamint a refe­rencia-kamatlábakra külön szabályozás vonatkozik.

A nem uniós országok által előállított referenciamutatókat – amennyiben azok megfelelnek az IOSCO-elveknek – az uniós felügyelt szervezetek „elismerési” vagy „jóváhagyási” rendszer alapján al­kalmazhatják.

Egy részleges egyenértékűségi rend­szer fogja megkönnyíteni az egyenér­tékűség biztosítását olyan harmadik or­szágok viszonylatában, amelyek nem tervezik, hogy a közeljövőben minden típusú referenciamutatóra vonatkozó teljes rendszert vezessenek be, viszont adott referenciamutatókra – például egyes referencia-kamatlábakra – vagy ezek kezelőire különös szabályokat ve­zettek vagy vezethetnek be.

A rendelet szövege magyar nyelven is elérhető a következő internetes oldalon keresztül: http://data.consilium.europa. eu/doc/document/PE-72-2015-INIT/hu/ pdf.