EU hírek

/ Szakma 2015. szeptemberi lapszám

Új irányelv a biztosítási termékek értékesítéséről

2015. július 22-én jóváhagyták az Euró­pai Unió Tanácsa és az Európai Parla­ment közösen elért megállapodását arról az irányelvtervezetről, amely új szabá­lyokat állapít meg a biztosítási termékek értékesítéséről.

A javasolt jogszabály tulajdonkép­pen a biztosítási közvetítésről szóló 2002/92/EK-irányelv átdolgozásának fe­lel meg, és végső elfogadása esetén an­nak helyébe lép. Az új irányelvtervezet egyrészt a lakossági biztosítások sza­bályozását hivatott javítani oly módon, hogy megkönnyítse a piaci integrációt; másrészt igyekszik megteremteni a biz­tosítási termékek forgalmazói közötti tisztességes versenyhez szükséges fel­tételeket. Mindemellett célja a szerző­dők védelmének megerősítése, különö­sen a befektetési elemeket is tartalmazó életbiztosítási termékek esetében.

Figyelembe véve, hogy a biztosítá­si és a viszontbiztosítási termékek ér­tékesítésében a közvetítők (ügynökök, alkuszok, biztosítók) központi szerepet töltenek be, a 2002/92/EK-irányelv több rendelkezésének pontosítása vált szük­ségessé, az alábbi, konkrét célok elérése érdekében:

  • a szabályozás hatályának kiterjeszté­se valamennyi értékesítési csatornára, arányos követelményeket bevezetve a biztosítási termékek eladását kiegészí­tő jelleggel végzőkre is;

  • az összeférhetetlenség feltárása, keze­lése és csökkentése;

  • a közigazgatási szankciók megerősí­tése és a fő rendelkezések megsérté­se esetén alkalmazandó intézkedések bevezetése;

  • a biztosítási tanácsadás megfelelőbbé és tárgyilagosabbá tétele;

  • annak biztosítása, hogy az értékesítő a termék összetettségének megfelelő szakképesítéssel rendelkezzen;

  • a külföldi piacra lépés eljárásainak tisztázása.

A pénzügyi ágazatok közötti jogi kohe­rencia érdekében az irányelv természe­tesen figyelembe venné a pénzügyi esz­közök piacaira bevezetett szabályokat.

Az Európai Unió Tanácsa még 2014 novemberében fogadta el tárgyalási ál­láspontját. Miután az Európai Unió Ta­nácsa megerősítette az Európai Par­lamenttel létrejött megállapodást, az irányelvtervezetről az Európai Parlament első olvasatban szavaz, majd az Európai Unió Tanácsa azt véglegesen elfogadja.

A tagállamoknak két év áll majd a ren­delkezésükre ahhoz, hogy az irányelvet átültessék nemzeti jogszabályaikba. A tagállamok az új irányelv szabályainál szigorúbb előírásokat is alkalmazhatnak a fogyasztók védelmében, amennyiben azok összhangban állnak az uniós jog­szabályokkal.

A biztosítási termékek értékesítéséről szóló irányelv végső kompromisszumos szövege angol nyelven a következő in­ternetes oldalon érhető el: http://data. consilium.europa.eu/doc/document/ST- 10747-2015-INIT/en/pdf

Tanácsi ajánlások a nemzeti reformprogramokhoz

Az Európai Bizottság által 2015. május 13-án elfogadott, a 2015. és a 2016. évre vonatkozó országspecifikus gazdaságpo­litikai ajánlások nyomán az Európai Unió Tanácsa 2015. július 14-én ajánlásokat és véleményeket adott ki a tagállamok gaz­dasági, foglalkoztatási és költségvetési politikai tervei kapcsán. Emellett ajánlást fogalmazott meg az euróövezet tagálla­mainak gazdaságpolitikáiról, és magya­rázattal is szolgált azokban az esetekben, amikor e szövegek eltérnek az Európai Bizottság által javasolt szövegtől.

Az Európai Unió Tanácsa ezzel – mi­után az Európai Tanács a júniusi ülésén jóváhagyta az ajánlásokat – hivatalosan lezárta a 2015. évi európai szemesztert, vagyis a szakpolitikák nyomon követésé­re szolgáló évenkénti uniós folyamatot.

Az európai szemeszter keretében évenként egy-egy féléves periódusban egyidejűleg figyelemmel kísérik az összes tagállam gazdasági és költségveté­si politikáját. Az Európai Tanács minden évben a márciusi ülésén fogalmazza meg szakpolitikai iránymutatásait, ame­lyek alapján a tagállamok áprilisban benyújtják a gazdasági és foglalkoz­tatáspolitikájukra vonatkozó nemzeti reformprogramjukat, valamint a költ­ségvetési politikájukra vonatkozó stabi­litási vagy konvergenciaprogramjukat. Az euróövezetbe tartozó országok sta­bilitási programot nyújtanak be, a többi tagállam pedig konvergenciaprogramot. Az Európai Unió Tanácsa ezt követően országspecifikus ajánlásokat és vélemé­nyeket fogad el, amelyeket az Európai Tanácsnak jóvá kell hagynia. Amennyi­ben ajánlásai eltérnek az Európai Bizott­ság által javasoltaktól, az Európai Unió Tanácsa azokhoz magyarázatot is fűz.

2015-ben a 28 uniós tagállam közül 26, valamint az euróövezet egésze számára készült országspecifikus ajánlás. Az átfe­dések elkerülése érdekében nem készült országspecifikus ajánlás Ciprus és Gö­rögország részére, mivel e két tagállam a szövegek szerkesztésekor makrogaz­dasági kiigazítási programban vett részt.

Az Európai Unió Tanácsának 2015. évi nemzeti reformprogramokra vonat­kozó ajánlásai elérhetőek az Európai Unió Tanácsának honlapján keresztül (http://www.consilium.europa.eu/).