Új irányelv a biztosítási termékek értékesítéséről
2015. július 22-én jóváhagyták az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament közösen elért megállapodását arról az irányelvtervezetről, amely új szabályokat állapít meg a biztosítási termékek értékesítéséről.
A javasolt jogszabály tulajdonképpen a biztosítási közvetítésről szóló 2002/92/EK-irányelv átdolgozásának felel meg, és végső elfogadása esetén annak helyébe lép. Az új irányelvtervezet egyrészt a lakossági biztosítások szabályozását hivatott javítani oly módon, hogy megkönnyítse a piaci integrációt; másrészt igyekszik megteremteni a biztosítási termékek forgalmazói közötti tisztességes versenyhez szükséges feltételeket. Mindemellett célja a szerződők védelmének megerősítése, különösen a befektetési elemeket is tartalmazó életbiztosítási termékek esetében.
Figyelembe véve, hogy a biztosítási és a viszontbiztosítási termékek értékesítésében a közvetítők (ügynökök, alkuszok, biztosítók) központi szerepet töltenek be, a 2002/92/EK-irányelv több rendelkezésének pontosítása vált szükségessé, az alábbi, konkrét célok elérése érdekében:
a szabályozás hatályának kiterjesztése valamennyi értékesítési csatornára, arányos követelményeket bevezetve a biztosítási termékek eladását kiegészítő jelleggel végzőkre is;
az összeférhetetlenség feltárása, kezelése és csökkentése;
a közigazgatási szankciók megerősítése és a fő rendelkezések megsértése esetén alkalmazandó intézkedések bevezetése;
a biztosítási tanácsadás megfelelőbbé és tárgyilagosabbá tétele;
annak biztosítása, hogy az értékesítő a termék összetettségének megfelelő szakképesítéssel rendelkezzen;
a külföldi piacra lépés eljárásainak tisztázása.
A pénzügyi ágazatok közötti jogi koherencia érdekében az irányelv természetesen figyelembe venné a pénzügyi eszközök piacaira bevezetett szabályokat.
Az Európai Unió Tanácsa még 2014 novemberében fogadta el tárgyalási álláspontját. Miután az Európai Unió Tanácsa megerősítette az Európai Parlamenttel létrejött megállapodást, az irányelvtervezetről az Európai Parlament első olvasatban szavaz, majd az Európai Unió Tanácsa azt véglegesen elfogadja.
A tagállamoknak két év áll majd a rendelkezésükre ahhoz, hogy az irányelvet átültessék nemzeti jogszabályaikba. A tagállamok az új irányelv szabályainál szigorúbb előírásokat is alkalmazhatnak a fogyasztók védelmében, amennyiben azok összhangban állnak az uniós jogszabályokkal.
A biztosítási termékek értékesítéséről szóló irányelv végső kompromisszumos szövege angol nyelven a következő internetes oldalon érhető el: http://data. consilium.europa.eu/doc/document/ST- 10747-2015-INIT/en/pdf
Tanácsi ajánlások a nemzeti reformprogramokhoz
Az Európai Bizottság által 2015. május 13-án elfogadott, a 2015. és a 2016. évre vonatkozó országspecifikus gazdaságpolitikai ajánlások nyomán az Európai Unió Tanácsa 2015. július 14-én ajánlásokat és véleményeket adott ki a tagállamok gazdasági, foglalkoztatási és költségvetési politikai tervei kapcsán. Emellett ajánlást fogalmazott meg az euróövezet tagállamainak gazdaságpolitikáiról, és magyarázattal is szolgált azokban az esetekben, amikor e szövegek eltérnek az Európai Bizottság által javasolt szövegtől.
Az Európai Unió Tanácsa ezzel – miután az Európai Tanács a júniusi ülésén jóváhagyta az ajánlásokat – hivatalosan lezárta a 2015. évi európai szemesztert, vagyis a szakpolitikák nyomon követésére szolgáló évenkénti uniós folyamatot.
Az európai szemeszter keretében évenként egy-egy féléves periódusban egyidejűleg figyelemmel kísérik az összes tagállam gazdasági és költségvetési politikáját. Az Európai Tanács minden évben a márciusi ülésén fogalmazza meg szakpolitikai iránymutatásait, amelyek alapján a tagállamok áprilisban benyújtják a gazdasági és foglalkoztatáspolitikájukra vonatkozó nemzeti reformprogramjukat, valamint a költségvetési politikájukra vonatkozó stabilitási vagy konvergenciaprogramjukat. Az euróövezetbe tartozó országok stabilitási programot nyújtanak be, a többi tagállam pedig konvergenciaprogramot. Az Európai Unió Tanácsa ezt követően országspecifikus ajánlásokat és véleményeket fogad el, amelyeket az Európai Tanácsnak jóvá kell hagynia. Amennyiben ajánlásai eltérnek az Európai Bizottság által javasoltaktól, az Európai Unió Tanácsa azokhoz magyarázatot is fűz.
2015-ben a 28 uniós tagállam közül 26, valamint az euróövezet egésze számára készült országspecifikus ajánlás. Az átfedések elkerülése érdekében nem készült országspecifikus ajánlás Ciprus és Görögország részére, mivel e két tagállam a szövegek szerkesztésekor makrogazdasági kiigazítási programban vett részt.
Az Európai Unió Tanácsának 2015. évi nemzeti reformprogramokra vonatkozó ajánlásai elérhetőek az Európai Unió Tanácsának honlapján keresztül (http://www.consilium.europa.eu/).