1988. február 1-jén csatlakoztam az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Igazgatóságához, én voltam a 64. alkalmazott. Nem sokkal később a Pénzügyminisztérium miskolctapolcai üdülőjében megtartott évindító értekezlet közös ebéddel, családias hangulatban zárult. Ma is emlékszem, mennyire imponált a szervezet: az ellenőrzésben több könyvvizsgáló, egyetemi oktatásban is szerepet vállaló gyakorlati szakember dolgozott, megtiszteltetés volt a szakmai körökben is elismert kollégák mellé bekerülni.
Az 1987. július 1-jén megalakult APEH szakmai vonzereje a ’88-as adóreformmal, az adózói kör robbanásszerű bővülésével jól képzett szakapparátus kialakítását eredményezte, jó néhányan ma is munkatársaink. A szervezeti működést érintő megújulási időszakokban – 2000–2005 között különösen – a betöltendő álláshelyekre tolongtak a többdiplomás, nyelveket beszélő fiatalok. Perspektívát jelentett adóhatósági köztisztviselőnek lenni.
A korszerű adóigazgatás 30 éves fejlődési pályáját jól szemlélteti, hogy az akkor általánosan bevezetett szja-bevallást az idén már az APEH jogutódja, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal készítette el az adózók helyett. Ami nem változott a három évtized alatt, helyénvalóan: a költségvetési bevételek biztosítása. Annak eredményessége tekintetében a módszerek, elérési utak optimalizálása, a szervezet korszerűsítései azonban újabb és újabb változásokat hoztak. Tehát ami állandó volt, az épp a változás, a követelményeknek való megfelelés érdekében. Sokáig az ellenőrzési tevékenységgel azonosította a közvélemény az adóhivatalt. A kommunikációban háttérbe szorultak a szolgáltató jellegű működésre irányuló törekvéseink megvalósult elemei. Ezen a téren az 1999-től elindult, majd fokozódó informatikai támogatottság nyitott új lehetőségeket. Nemcsak az adózók irányában, hanem belső munkafolyamataink minőségében, a manuális adminisztrációs terhek csökkentésében is jelentős változást értünk el. A központi ügyfélszolgálatok országos kiépítése, a telefonos tájékoztatás informatikai támogatása már 2003-tól kiemelt feladatot jelentett, akárcsak az integrált ügyfélkiszolgálás gyakorlata. Az ügyfélkapcsolat fejlesztésének következő meghatározó időszaka a 2008–2012 közötti évek voltak, ekkorra datálódik például a személyes adónaptár létrehozása, a bankkártyás fizetési lehetőség bevezetése. A különböző bejelentőlapok, az adó-, jövedelem- és illetékességigazolási kérelmek elektronikus úton is benyújthatóvá váltak. Napjaink aktualitása, hogy az adózókhoz való közelebb kerülést szolgálja a NAV-munkatársak megjelenése a kormányablakokban is.
A jelen folyamatokat érintően minőségi váltást hozott az állam adóztatási szerepének újrafogalmazása, és az adóhatóságnál másfél éve körvonalazott, ma már részleteiben is megfogalmazott új irányvonal. Ez nem mást jelent, mint amit a stratégiai program szlogenje is jelez: „Társ az adózásban…” Vagyis: az adózók önadózási kötelezettségeik teljesítésének többirányú segítése, szolgáltatói szemlélet, korszerű, megújult szervezet. Nagy hangsúlyt kap az ügyfélközpontúság. Ennek jegyében igyekszik az adóhatóság megújítani az eszközeit, megtalálni azokat a módszereket, amelyekkel a leghatékonyabban tudja jogszabálykövetésre ösztönözni az adózókat. Az idén bevezetett támogató eljárás egyértelmű jelzés arra, hogy nem mindenáron a szankcionálás a cél, hanem a közreműködés az alapvető kötelezettségek teljesítésében. Ez remélhetőleg az adózókban is pozitívabb képet alakít ki az adóhatóságról.
Az önadózás, az önkéntes teljesítés támogatása mellett ugyanakkor megmarad a következetesen gyakorolt hatósági, végső esetben pedig a bűnügyi szerepkör. A közkiadások fedezetét jelentő költségvetési bevételek biztosítása mellett ugyanis a tisztességesen működő piaci szereplők védelmét is el kell látni. Gazdaságfehérítő hatása mára elismert az online pénztárgépek és az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer bevezetésének is. A szervezet és a szakmai munka modernizálása mellett fontos cél az is, hogy az adóhatóság ismét és hosszú távon a legjobb képességű és felkészültségű szakemberek nagy presztízzsel bíró munkahelye legyen.