INTERJÚ VÁMOSI-NAGY SZABOLCCSAL
Éles tesztelésre kiváló lehet az e-szja idei bevezetése, az igazi nagy kérdés, hogy vizsgázik a kifizetők adatközlése. Az EY-hoz társult ügyvéd szerint tízéves időtávban érdemes gondolkodni arról, hogy a vállalkozói adóbevallásokat is a NAV készíti majd.
Az emberek zöme nagyon ideges lesz, ha a személyijövedelemadó-bevallásról beszélünk, de nem amiatt, hogy vaj van a füle mögött, hanem attól, mert megterhelőnek tartják. Ön szerint miért?
Az egyik oldal az, hogy adózni senki nem szeret. De persze, azt azért mindenki elismeri, hogy adózni kell – csak mennyivel jobb lenne, ha nem nekem kéne. A másik ok sokkal prózaibb: amikor 1987-ben többedmagammal az adóreformon dolgoztunk, a Világbank támogatásával szakértők érkeztek hozzánk, és nagyon sok megszívlelendő tanácsot adtak. Az egyik az volt, hogy fontos, hogy az adóbevallás olyan legyen, hogy egy 14 éves gyermek is megértse. Tudni kell, hogy hiába a tankötelezettség, a népesség 4-5 százaléka analfabéta. Ez még nem lenne gond, de a hivatali nyelv esetében az „analfabétizmus” aránya 35-40 százalékra nő, ha pedig adóügyi kérdésekről beszélünk, a polgárok 50 százaléka nem érti a leírtakat. Az adórendszer összeállítóinak erre mindig figyelemmel kell lenniük.
Hát ha így gondolkodunk, akkor lehet, hogy nem volt elhamarkodott igény a miniszterelnöktől az, hogy „söralátéten” elférjen az adóbevallás...
Az állandóan felmerülő kérdés, hogy a teljesen leegyszerűsített adórendszer a legcélravezetőbb-e. A nyugati példák egyértelműen azt mutatják, hogy a jól körülhatárolt csoportoknak szóló, megfelelő kedvezmények mellett nőhet leginkább az adómorál – igaz, ez azzal jár, hogy a bevallások egyre bonyolultabbak lesznek. Az is érthető, ha az állam bevételei növelése érdekében rendre új és új adónemeket talál ki, ám azt is fontos mérni, hogy csak olyan adót vessünk ki, amelyből a beérkező bevétel több, mint amennyibe az adó beszedése kerül, illetve annak költsége, amennyivel esetleg az adó visszaveti a szabályozott területet. A magyar személyi jövedelemadó- és bevallási rendszer egyébként szerintem megfelelő – nálunk egy magánszemély kisebb összpontosítással igenis ki tudja tölteni a szükséges adatsorokat. Nálunk nem kell – mint például az Egyesült Államokban – minden szja-bevalláshoz ügyvédet, könyvelőt fogadni. Jól kialakított rendben a kifizetők a megfelelő sor megadásával jelzik, hova kell írni a megfelelő tételt. Ugyanakkor azt gondolom, jó irányba megyünk el akkor, amikor nem a bevallás méretét, hanem a bevallás módját korszerűsítjük. Az adóhatóság által kitöltött bevallás helyes, jó irány.
A március 13-i adatok szerint 437 ezer adózó kérte a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt, hogy postán juttassa el számukra az adótervezetet, amit a rendelkezésre álló adatokból állított össze a hivatal. Ez milyen arány?
Az előzetes várakozásaimat igazolja, azt, hogy az érintettek nagyjából 10 százaléka igényli majd ezt a megoldást. Persze fontos tudni, hogy az adózók több mint 80 százalékának az égvilágon semmit nem kell tennie a bevallásával, hiszen csak egy helyről kapja a bérét, és nincs érdemben elszámolható adókedvezménye. A kérdés tehát nem is igazán ez, hanem az, hogy most vizsgázik először pontosan az, hogy megfelelő-e a kifizetők adatszolgáltatása.
Eddig ez nem derült ki?
Természetesen kiderült, ám vélhetően nagyon sok tétel rejtve maradhatott – miután az adózó és a kifizető bevallása nem igazán futott össze. Ezen némileg már változtatott az a lehetőség, hogy a munkáltató készíthette el dolgozójának az adóbevallását, de az igazi mérés most fog történni, amikor a NAV az alapján számol, amit a kifizető megküldött neki. Ismét hangsúlyozom: nem kell szándékos csalásra gondolni, elég mindössze egy tizedesjegy elírása, és az adózó szép befizetendő adóhátralékkal szembesül. Azt gondolom, most időben lépte meg az adóügyi kormányzat az átállást, ilyen megoldás elképzelhetetlen volt akkor, amikor az indulás környékén még 30 százalék felett volt az adatszolgáltatói pontatlanság. Most viszonylag jó esély van arra, hogy túl nagy gikszerek ne forduljanak elő. Nem zárom ki, hogy az adóhivatali rendszerben is lehetnek hibák – ilyen mennyiségű adatra nem lehet jól felkészülni egy pilot során, de ezek a hibák gyorsan, akár észrevétlenül orvosolhatóak. A gondot a fent már említett adatszolgáltatói hibák jelentik, hiszen az adóhatóság ezekért az egyébként tőle független hibákért is megkapja a bírálatot. A fentiek miatt gondolom azt, jó az az indulás, amikor a potenciális bevallások 10-15 százalékával tesztelik első körben élesben a rendszert. Fontos az is, hogy a sajtó korrektül tájékoztassa a lakosságot a történésekről.
A helyes adatszolgáltatás kikényszerítésére van eszköze a NAV-nak...
Igen, van, de szerintem kontraproduktív az, ha az adóhatóság valóban betartja azt a jogszabályi lehetőséget, hogy minden tévesen közölt adat 100 ezer forintos bírsággal sújtható. A szolgáltató NAV-koncepcióba nem is fér be, ráadásul most épp a szorosabb együttműködés lenne a cél...
Lehet, hogy a többség számára csak májusban tudatosul az, hogy mit gondol róla a NAV. Ez nem késői időpont?
A világon mindenhol tendencia, hogy az adóbevallást a végletekig húzzuk. Nem volt még vasárnapi nyitva tartás Magyarországon, amikor az adóbevallások miatt posták nyitottak ki és tartottak nyitva éjfélig az adóbevallások napján, a bevallások 40-50 százaléka lett feladva az utolsó napon. A modernebb időkben az e-bevallás rendszere élt meg hihetetlen nyomást a beküldések miatt. Most az adózóknak 18 napjuk lesz, hogy véleményezzék a NAV által elkészített bevallást – nem hiszem, hogy komoly változás lesz –, a május 20. előtti 1-2 nap nagyon hangos lesz – még akkor is, ha most legalább csak azok mozdulnak, akiknek észrevételük lesz, hiszen a többieknek – a hallgatás beleegyezés elvén – semmi dolguk nem lesz. Ne felejtsük el azt sem, hogy az önellenőrzés lehetősége a későbbiekben továbbra is mindenki rendelkezésére áll.
Mikorra rázódhatunk bele?
Két-három év alatt mindenképp, de persze ezt is tanulni kell. A legfontosabb talán az, hogy most arról beszéljünk, hogy mindenki nézze át majd azt a kísérő levelet, amelyet az elkészített bevalláshoz mellékel majd a NAV. Ennek alapján láthatóvá válik, hogy mi az, amit az adózó nem tett meg, mi az, amit a munkáltatónál ellenőrzini kell. Tipikusan ilyen a családi adókedvezmény igénybevétele: a NAV nem lát rá a családi viszonyokra, így a kedvezmény igénybevételét mindenképp a munkáltatónak kell bejelentenie a dolgozónak.
Rögtön merünk nagyot álmodni: Varga Mihály tavaly év végén arról beszélt, hogy belátható időn belül akár a vállalkozások adózásánál is a NAV készíti a bevallásokat. Erről mi a véleménye?
Ez azért számottevően nagyobb falat, s ha engem kérdez, tíz éven belül erre nem lehet tömegesen számítani. Franciaországban megpróbálták már, de nem vezetett komoly eredményre – pont azért, mert a vállalkozói világ sokkal heterogénebb, mint a polgárok, sokkal több az elszámolható költség stb. Mindazonáltal az adatok elektronizálása, az elektronikus számlázás megkövetelése mind-mind abba az irányba hat, hogy valamikor a jövőben valóban képes lesz/lehet az adóhivatal az egyszerűbb cégek adózási feladatainak elvégzésére. Azzal kell vigyázni, hogy míg a lakossági ügyfelek zöme értékeli és figyelmességnek fogja fel, hogy leveszik a vállukról az adóbevallás elkészítésének terhét, addig a vállalkozói világban – legalábbis az első időben – bizonyosan bizalmatlanságot szül majd az intézkedés.
Később azonban ez lehet az alapja az adóteher csökkentésének, nem?
Való igaz, az adóterhelés még mindig magas Magyarországon, ha azt tekintjük, hogy a GDP 37,5 százalékára rúg. De már érdemi javulásnak számít, hiszen tíz évvel ezelőtt még 40 százalék felett állt ugyanez a mutató. Ettől ma még a környező országok előttünk állnak. Ugyanakkor szeretném nyomatékosítani azt, hogy a büdzsének mekkora bevételre van szüksége, magyarán szólva az a kérdés, hogy mire és mennyit szeretnénk költeni, nem adózási, hanem költségvetési kérdés.
***
NÉVJEGY
VÁMOSI-NAGY SZABOLCS
az ELTE Állam- és Jogtudományi karának elvégzése után
1970-től a Fővárosi Illetékhivatalban, 1973-tól 1978-ig a Pénzügyminisztériumban dolgozott előadóként, főelőadóként
1978-tól 1987-ig a Pest megyei Illetékhivatalban töltött be különböző vezetői megbízatásokat
1987-ben az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalhoz (APEH) került, amelynek 1997 óta elnökhelyettese volt
2004-ben ideiglenes adóügyi helyettes államtitkár volt
2006-tól az Ernst & Young Adótanácsadó Kft. igazgatója
2010-től ügyvéd. A Vámosi-Nagy Szabolcs Ügyvédi Iroda társult az EY tanácsadó céggel.
címzetes egyetemi docens
1999-ben Magyary Zoltán-emlékérmet kapott, 2003-ban pedig a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével tüntették ki