„Az azonnali fizetési szolgáltatás bevezetése jelentős mérföldkövet jelent a pénzforgalmi infrastruktúra modernizálásában. Hozzájárulhat a készpénzforgalom fokozatos visszaszorulásához, ami mindannyiunk közös érdeke” – fogalmazott a pénzügyekért felelős államtitkár.
– Mit gondol, frissen kinevezett pénzügyekért felelős államtitkárként milyen kihívásokkal néz szembe a közeljövőben?
– A pénzügyek és különösen a pénzügyi szolgáltatások terén kiemelten fontos a bizalom. Sajnálatos módon a lakossági devizahitelezés, valamint a nem kellően átlátható egyoldalú szerződésmódosítások korábbi gyakorlata sokat rontott a bankok megítélésén, és ezt nem lehet egyik napról a másikra megváltoztatni, és különösen nem szabályozói eszközökkel.
Mindezektől függetlenül a pénzügyi szolgáltatások terén folyamatos szabályozási kényszer is jelentkezik, jellemzően az EU által determináltan. Emellett a fintech cégek megjelenése is olyan kérdéseket vet fel, amelyeket a jogalkotónak is kezelnie kell. Ha ezt az új irányt – tágabb értelemben – a pénzügyek megújulási folyamataként nézzük, akkor új szoftverek, folyamatok, termékek, de akár üzleti modellek megjelenésére érdemes számítanunk a jövőben mint a digitális gazdaság alapjaira. A szakirodalom és az egyes intézmények is más-más fogalmat használnak, de abban a legtöbben egyetértenek, hogy az új pénzügyi technológiák megváltoztatják a bankolási szokásainkat: egyfajta paradigmaváltás előtt állunk: „Moving from banks to banking.” Egyes iparágak szabályozása szükségszerű és persze sok munka is, ugyanakkor figyelemmel kell lennünk arra is, hogy a pozitív irányú változásokat a törvényhozással ne gátoljuk.
– Mit jelent Magyarországon a fintech cégek és szolgáltatások megjelenése és elterjedése?
– Amit mindenhol máshol: új, a fogyasztók számára kedvezőbb szolgáltatások megjelenését. Befolyásolhatja a PSD2 is, az irányelv, amely megváltoztatja az eddig használt és ismert bankolási folyamatot és szokásainkat. Én azt látom, hogy a kisebb cégeket olykor a nagyobb bankok felvásárolják, adott esetben maguk is alapítanak új cégeket. Nagyobb kihívás az, amikor nagy technológiai vállalatok lépnek erre a piacra, mert számukra az adott pénzügyi szolgáltatásra vonatkozó tevékenységet olyan szinten kell szabályozni, ahogyan a pénzügyi szolgáltatókét. Az új, hatékonyabb megoldás mindig növeli a versenyt. A lehetséges veszélyek szintén kihívást jelentenek, mint a kibertámadások vagy a felhőszolgáltatások kapcsán az adatvédelem kérdése. A fintech technológiák ismerete és használata a jövőben nagy valószínűséggel a mindennapjaink részévé válik. A lakosság ösztönzése szükséges, hogy tudatosan, megfontoltan vegyék igénybe a pénzügyi szolgáltatásokat, ehhez a pénzügyi ismeretek bővítése indokolt, amelynek részét kell képezniük a pénzügyi innovációkra vonatkozó ismereteknek is.
– Mit gondol, a hazai bankszektor hogyan éli meg ezeket a változásokat?
– A fintech cégek térnyerését az európai uniós szabályozási keretek is egyre inkább elősegítik. Emellett a Magyar Nemzeti Bank is útjára indít egy Innovációs Pénzügyi Tesztkörnyezetet kifejezetten abból a célból, hogy bizonyos feltételeknek megfelelő cégek az újításaikat a szoros felügyeletük mellett valós fogyasztókon is tesztelhessék.
A hazai bankszektor mindezen fejleményekre láthatóan kezelendő kihívásként tekint, ugyanakkor nem osztom azt a nézetet, amely szerint a fintech cégek háttérbe szorítanák a hagyományos pénzügyi intézményeket. Sokkal inkább arról van szó, hogy a bankoknak óhatatlanul át kell alakítaniuk üzleti modelljeiket, az ügyfeleikkel való kapcsolattartást, adott esetben ezen fintech cégek bevonásával, ahogy említettem, hasonló cégek alapításával.
– Júliustól megvalósul az azonnali fizetések rendszere. Mit gondol, milyen változásokat hoz ez a kedvező intézkedés?
– Az azonnali fizetési szolgáltatás bevezetése jelentős mérföldkövet jelent a pénzforgalmi infrastruktúra modernizálásában. A folyamatban lévő fejlesztések ráadásul nemcsak arról szólnak, hogy az elektronikusan kezdeményezett átutalásokat a kedvezményezett fizetési számláján öt másodpercen belül jóváírják, hanem lehetőség lesz arra, hogy az ügyfelek a fizetési megbízásukhoz a számlaszám helyett másodlagos azonosítókat, például telefonszámot adjanak meg, de arra is, hogy a kedvezményezett, tipikusan egy bolti pénztár fizetési kérelem formájában kezdeményezze az átutalást. Meggyőződésem szerint ezen új és modern infrastruktúra alkalmas eszköz lehet az elektronikus fizetési megoldásoknak a jelenleginél jóval szélesebb körű elterjedéséhez, így hozzájárulhat a készpénzforgalom fokozatos visszaszorulásához, amely mindannyiunk közös érdeke.
– Mi a baj a készpénzzel?
– Elsősorban az, hogy drága. Az előállítása, a szállítása, a logisztikája. Nagyságrendileg 6000 milliárd forint van ma Magyarországon forgalomban, ami Európában mindenhol sokkal alacsonyabb tétel. Ennek nagyjából 400–450 milliárd forintba kerül a nyomtatása, őrzése és szállítása. Ha arányokról beszélünk, akkor GDP-arányosan a magyar készpénzállomány mintegy 14 százalék, míg az európai országokban olyan 7-8 százalék körüli. Van hova növelnünk tehát a készpénzkímélő megoldásokat.
– Milyen eszközök vannak erre?
– Azt gondolom, többféle, de semmiképp nem a szankcionálás, ezen a területen még sok a teendőnk. Úgy vélem, hogy sokat segít majd a júliustól bevezetésre kerülő azonnali fizetési rendszer. Ez az embereknek hatalmas szabadságot és kényelmet ad, amelyek ma mindenképpen fontos kulcsszavak. Gondoljunk csak arra, hogy évről évre nő az internetes vásárlások aránya a karácsonyi nagybevásárlás idején. Azért, mert kényelmes.
– A pénzügyi tudatosságban sokat fejlődött Magyarország. Hol lát hiányosságokat, min kellene változtatni?
– Életünk során folyamatosan hozunk pénzügyi döntéseket, és szinte minden döntésünknek van direkt vagy indirekt módon pénzügyi hatása. Az új és egyre összetettebb pénzügyi termékek, csomagok megjelenése, kínálata folyamatos, ezért elengedhetetlen, hogy az ezekkel kapcsolatban felmerülő kockázatokat is azonosítani tudjuk. Ahhoz, hogy ezen kockázatok felismerésére képesek legyünk, ismeretekre van szükségünk. Ezen ismeretek megszerzését, a pénzügyi tudatosság erősítését nagyon fontos feladatunknak tartjuk. Leghatékonyabban ezt a feladatot a gyerekek, a fiatalok képzésével lehet megoldani, hiszen a gyerekkorban bevésődő készség, tudás jóval mélyebb, ösztönösebb, mint a későbbiekben megszerzett ismeretek. Ehhez azonban több szereplő összehangolt működése szükséges, és az együttműködésen alapuló tevékenységeken mindig van mit javítani. Ahogyan – mint mondtam – azon is, hogy mennyi készpénz van forgalomban.
– A csoportos adózás bevezetése a bankszektor számára kedvező. Mi a véleménye a bevezetéséről, és mit gondol, hogyan reagál majd a piac?
– A csoportos társaságiadó-alanyiság létrehozásának lehetősége egy, a vállalkozások által régóta várt módosítás. Első alkalommal – rendhagyó módon – 2019. január 1-je és január 15-e között lehetett benyújtani a csoportos társaságiadó-alany létrehozása iránti kérelmet. Az állami adó- és vámhatósághoz mintegy kétszáz kérelem érkezett január 15-ig, amelyek elbírálása folyamatban van.
A bankszektor számára ennek az adózási formának a bevezetése valóban kedvező, és biztosan többen élnek is majd ezzel a lehetőséggel.
– A Deloitte-nál töltött 15 év után milyen érzés a másik, szabályozói, kormányzati oldalon ülni?
– Először ilyen nagymértékű változásra nem számítottam, bár én a változást nagyon szeretem. Jó érzés, mert egészen más ebben a szerepben tevékenykedni, de persze a vezetői tapasztalataimat itt is jól tudom kamatoztatni.