A digitális kereskedelem robbanásszerű fejlődésének töretlen folytatása várható jövőre is, mert az internethasználó fogyasztók egyre gyakrabban, többet és tudatosabban vásárolnak az online térben – mondja a nemzetgazdasági tárca iparstratégiáért és gazdaságszabályozásért felelős helyettes államtitkára.
– A kiskereskedelmi forgalom már 52 hónapja kiegyensúlyozottan nő, és a 2017. októberi előzetes adatok szerint 6,3 százalékkal bővült éves alapon. Milyenek a következő évi kilátások?
– A gazdasági teljesítményünk javulása, valamint a kormány kezdeményezésére megkötött munkaerőpiacot érintő megállapodás pozitív hatása megjelenik a fogyasztói magatartásban is. A háztartások jövedelme és vásárlóereje növekedésének köszönhetően a kiskereskedelmi forgalom már több mint négy éve folyamatosan bővül. Amíg 2006-ban közel 7,1 ezermilliárd forint volt a kiskereskedelem eladási forgalma, 2016-ra 9,65 ezermilliárd forintra emelkedett. Várakozásunk szerint – amelyet a Központi Statisztikai Hivatal elemzései is alátámasztanak –, a növekedési tendencia a jövőben tovább fokozódik. A kormány a továbbiakban is mindent megtesz annak érdekében, hogy a kiskereskedelem, az e-kereskedelem tovább fejlődjön, a háztartások biztonságban érezhessék megélhetésüket, és nagyobb mértékben tudják növelni fogyasztásaikat.
– Más országokéhoz viszonyítva hogyan teljesít a magyar kiskereskedelem?
– A rendelkezésünkre álló elemzések alapján 2016-ban a kiskereskedelmi forgalom volumene naptárhatástól megtisztítva 17 százalékkal nőtt Magyarországon a 2010-es évhez viszonyítva, ezzel hazánk a régiós középmezőnyben foglal helyet. A forgalom volumenének növekedése éves alapon valószínűleg 2017 októberében is meghaladta az Európai Unió átlagát. Mindenképpen fontos kiemelni, hogy a digitális kereskedelmi forgalmat alapul véve Magyarország az Európai Bizottság által közzétett adatok jelenlegi állása szerint a kiemelkedő 9. helyen áll uniós szinten.
– Mi az oka annak, hogy a kereskedelem forgalmának növekedéséhez képest jóval erősebb fejlődési ütem figyelhető meg a digitális kereskedelemben?
– A magyar online kiskereskedelmi forgalom az elmúlt években kiegyensúlyozott növekedés mellett elérte a 300,5 milliárd forintot, amely 28 százalékos növekedést jelent a 2015-ös év eredményéhez képest. Úgy vélem, az úgynevezett multichannel vagy omnichannel értékesítési modell elterjedésének nagy szerepe van a digitális kereskedelem növekedésében. A hagyományos kereskedők egyre szélesebb köre kezdi el használni az internet adta lehetőségeket. Eleinte mint új hirdetési felületet, majd mint értékesítési csatornát veszik igénybe az online eszközöket, de egyre gyakrabban hoznak létre az e-kereskedők tudatosan szervezett, új disztribúciós üzleti modelleket megvalósító vásárlói közösségeket és hálózatokat. Azaz a kereskedők egyre szélesebb köre válik a digitális kereskedelemben is aktívvá. Szintén az online kereskedelem térnyerését segíti elő a Magyarországon is hagyománnyá váló, Amerikából indult nagy leárazásokat hozó nap, a Black Friday, azaz a Fekete Péntek.
– Milyen hatásai figyelhetőek meg az egyre divatosabbá váló Black Friday-nek?
– Korábban az éves e-kereskedelmi forgalom ötöde, 2016-ban pedig már közel a harmada bonyolódott le a november–decemberi időszakban. Az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. 2016. decemberi kutatása szerint közel 2,1 millió felnőtt internetező vásárolt ezen a napon, és az internetezők 30 százaléka már tudatosan készül erre a napra. November végén a Black Friday általában harmincszoros növekedést produkál egy átlagos novemberi naphoz képest. A közelmúltban lezajlott Black Friday-re vonatkozóan az előzetes információk alapján – az eNET felmérése szerint – 2017-ben már meghaladhatja a 3,3 milliót azoknak a száma, akik előreláthatóan igénybe vették a Black Friday keretében kínált akciókat, és a potenciális vásárlók átlagosan körülbelül 36 ezer forint értékben szándékoznak költeni e napon. Ez az átlagos költés akár 120 milliárd forintos forgalmat is generálhatott.
– A digitális kereskedelem jelentősége tehát folyamatosan növekszik, jelentős hatást gyakorolva a vállalkozások üzletvitelére és stratégiájára. Ha már a nemzetközi irányokat vizsgáljuk, hogyan reagál a kormány az elmúlt évek külföldi online kereskedelmi trendjeinek változására?
– Figyelemmel kísérjük a nemzetközi trendeket, mivel azok nagymértékben befolyásolják a hazai haladási irányokat is. A forgalom robbanásszerű növekedése, a fejlesztési irányokhoz történő jobb alkalmazkodás, a kihívások feltárása miatt 2016 februárjában széles körű szakmai egyeztetésre került sor a tárcák, valamint a kereskedői érdekképviseleti szervek, társadalmi szervezetek bevonásával. Ez alapján készült el 2016 második félévére a digitális kereskedelem fejlesztési koncepciója, majd 2017 áprilisában elfogadásra került a digitális kereskedelemfejlesztési stratégia is. E stratégia céljai közé tartozik a digitális kereskedelem erősítése és akadálymentesítése, illetőleg a digitális kereskedelemmel foglalkozó hazai vállalkozások belföldi és nemzetközi versenyképességének növelése.
– A hazai internetes kereskedők teljesítményi szintjének további emelése érdekében milyen intézkedések vannak tervben?
– Az online kiskereskedelmi forgalom pesszimista becslések alapján 2021-re a kétszeresére, optimista becslések szerint pedig akár 2,6-szeresére is emelkedhet. Ehhez a fejlődéshez a vállalkozásoknak is gyorsan szükséges alkalmazkodniuk. Ugyan jelenleg nem állnak rendelkezésre olyan források, amelyek kifejezetten a digitális kereskedők működését és előrelépését támogatnák, a jövőben szükségesnek látjuk egy olyan pályázati konstrukció kialakítását, amely a digitális kereskedelmet folytató kereskedők által lenne igénybe vehető, különös tekintettel az online kiskereskedelem nemzetgazdaságban betöltött szerepére és a kimagasló volumennövekedésre. Emellett kiemelendőek a kereskedők digitális kompetenciájának, tudásszintjének javításával kapcsolatos terveink, így többek között előirányozzuk a kereskedelmi szakirányú szakképesítések digitális tartalmakkal, e-kereskedelmi ismeretekkel történő kibővítését, kereskedelmi kihívásokat kezelő ismeretanyagok, oktatási (video)anyagok kidolgozását, azok ingyenesen elérhetővé tételét is. Mindez nagymértékben hozzájárulhat az online értékesítéssel foglalkozó kereskedők jogszerű működéséhez, jogkövetésük elősegítéséhez.
– A sajtóban korábban megjelent egy cikk a Nemzeti Digitális Kereskedő Hálózat létrehozásával kapcsolatosan. Mi is pontosan e koncepció célja?
– A Nemzeti Digitális Kereskedő Hálózat létrehozásával kapcsolatban alapvető cél, hogy egy olyan virtuális térben szerveződő platform jöjjön létre, amely a hozzá önkéntes alapon csatlakozó kereskedők számára gyakorlati segítséget tud adni a digitális kereskedelmi tevékenység teljes folyamatában. A hálózat ingyenesen vagy csekély összegű díj fejében segítené a legmodernebb digitális technológiák alkalmazását úgy, hogy közben a legaktuálisabb üzleti, adózási, működtetési, jogszabályi támogatást biztosítja tagjai számára. Ennek keretei közt védjegyhasználatot biztosít, jogi és üzletmenetbeli, üzletfejlesztési tanácsadást ad, illetve üzleti, működési know-how-t, üzletiszoftver-használati jogok elérését könnyíti meg. Ezáltal ezen hálózat tagjai könnyebben tudnának megfelelni a mindenkori jogszabályi elvárásoknak, adózási, gazdálkodási szabályoknak is. Így kisebb kockázattal működhetnének, kevesebb lehet például a fogyasztóvédelmi probléma egy-egy webes kereskedő esetén. A hálózat mindezek mellett monitoringfeladatot is ellátna, ennek keretében rendszeresen mérné a nemzetközi, uniós és belföldi digitális kereskedelem legfontosabb mérőszámait, a rá vonatkozó statisztikákat, ezen információkat pedig honlapján mindenki számára elérhetővé tenné.
– Mit tanácsolna egy induló elektronikus kereskedelmi vállalkozásnak? Milyen online megoldásokat alkalmazzon annak érdekében, hogy sikeres legyen?
– Napjainkban az online kiskereskedelmi óriások pontosan ismerik a vásárlóik szokásait, így ahhoz, hogy egy adott cég az online értékesítés terén versenyképes tudjon maradni, vonzó vásárlási élményt tudjon nyújtani, ismernie kell a fogyasztó digitális DNS-ét, azaz tisztában kell lennie a fogyasztói preferenciákkal. Ez kulcsszerepet játszik az egyedi értékajánlatok nyújtásában. Szintén meghatározó a közösségi médiában való aktív jelenlét, hiszen ezen csatornák olyan fórumot jelentenek, ahol egyre több felhasználó hozza nyilvánosságra, hogy mi iránt érdeklődik vagy mik a vásárlási szokásai. Egyre nagyobb jelentősége van a közös, élményalapú, ajánlásokra épülő vásárlói csoportoknak, online térben megjelenő vevői és értékesítési hálózatoknak. A testre szabott egyéni igényeket maximálisan kezelni képes kiszolgálás egyre inkább prioritássá válik a vállalkozások számára. Az a cég tehet szert kiemelkedő haszonra, amely képes az effajta digitális átalakulásra az e-kereskedelemben is.