Az Európai Unió Bírósága (a továbbiakban: EuB) 2020 szeptemberében ítéletet hozott egy út kiszélesítésére irányuló beruházás önkormányzat részére való térítésmentes átadásának áfakezelését, valamint a kapcsolódó beszerzésekre jutó áfa levonhatóságát illetően. Jelen cikk ezen, C-528/19. számú ítélet hátterét és legfontosabb következtetéseit, illetve annak a magyar jogértelmezésre való kihatását ismerteti gyakorlati példákon keresztül.
Az ítélet alapjául szolgáló tényállás szerint egy adóalany úgy kapott egy mészkőfejtő újranyitására és üzemeltetésére engedélyt, hogy a kőfejtőhöz való eljutást biztosító, egyébként önkormányzati tulajdonú közutat ki kell szélesítenie megadott határidőn belül. A kiszélesítésre a mészkő elszállítása miatt volt szükség. Ezt az utat a korábbiakban mások is használták, és a hatósági engedélyben kikötésre került, hogy a beruházást követően is maradjon nyitva a nyilvánosság számára. Maga a kiszélesítés (nem az út!) tehát egyedül a mészkőbányát üzemeltető adóalany célját szolgálta (ő számára volt az hasznos), az utat egyébként használó nyilvánosság szempontjából maga a kiszélesítésre irányuló beruházás nem bírt relevanciával. A felek közötti megállapodás értelmében a beruházás költségeit a mészkőbányát üzemeltető adóalanynak kellett viselnie.
Az ítélet két fontosabb következtetése a beruházáshoz kapcsolódó input áfa levonhatóságára, illetve az elkészült munka önkormányzat részére térítésmentesen történő átadásának áfakezelésére vonatkozik.
AZ ÁFALEVONÁSI JOG FELTÉTELEI
A levonási jog kérdésével és alapvető feltételeivel az EuB számos ítéletében foglalkozott már (például C-29/08. vagy C-132/16. ítélet). Ezek kimondják, hogy az adóalany akkor és olyan mértékben jogosult az áfa levonására, amennyiben a beszerzési ügylete közvetlen és azonnali kapcsolatban áll a levonásra jogosító egy vagy több értékesítési ügylettel, vagy ha nem ez a helyzet, a beszerzésre fordított költségek az adóalany gazdasági tevékenységének egészéhez kapcsolódó általános költségek részét képezik. A közvetlen és azonnali kapcsolat létezése az utóbbi esetben azt feltételezi, hogy az adóalany a költségeket beépíti az egyes értékesítési ügyletek, illetve az adóalany által a gazdasági tevékenysége körében értékesített termékek vagy nyújtott szolgáltatások árába. E körülmények továbbra is olyanok, amelyeket vizsgálni szükséges az adólevonási jog fennállásához, azaz fennáll-e ezen azonnali és közvetlen kapcsolat, olyan-e a beruházás annak objektív körülményeit tekintve, amely szükséges ahhoz, hogy az adóalany később az adóköteles ügyleteit teljesíteni tudja?
A C-528/19. ítélet a levonási jog fennállásához szükséges feltételeket cizellálta tovább (a levonási jog terjedelmére vonatkozóan), oly módon, hogy a következtetés összhangban áll más korábbi uniós ítélettel (például a lentebb hivatkozott Iberdrola-ítélet). A C-528/19. ítélet következtetése szerint az adóalany akkor jogosult egy önkormányzati útnak az önkormányzat javára végzett kiszélesítésére irányuló építési munkák után előzetesen felszámított áfa levonására, ha e kiszélesítésre irányuló építési munkák nem haladták meg az említett adóalany gazdasági tevékenysége végzésének lehetővé tételéhez szükséges mértéket, és ha ezen építési munkák költségét tartalmazta az ugyanezen adóalany által utólag teljesített ügyletek ára. E feltételeket illetően az előbbit szükséges magyarázni, mivel a magyar joggyakorlat is finomításra került e szempont figyelembevételével. A Pénzügyminisztérium álláspontja szerint e feltétel azt jelenti, hogy – a levonási jog teljes gyakorolhatóságához – nem valósulhat meg objektíve nagyobb volumenű/mennyiségű beruházás, mint amely az adóalany által végzett adóköteles gazdasági tevékenység érdekében szükséges. Ennek megítéléséhez azt kell alapvetően számba venni, hogy a beruházási érdek (a beruházás létrejöttének érdeke) elsődlegesen kié? Amennyiben ténylegesen az adóalanyé (mert a gazdasági tevékenysége végzéséhez szükséges a beruházás, azzal közvetlen kapcsolatban áll, a beruházás nélkül gazdasági tevékenységét nem tudja folytatni), úgy a kapcsolódó beszerzések áfáját levonhatja.
Kérdésként merülhet fel, hogy az objektíve szükséges mérték meg nem haladása feltétel teljesülését vajon kizárja-e, ha az adott beruházás nem csupán a beruházó adóalany érdekét is szolgálja, hanem másokét is (például akik rajta kívül az utat használják: nyilvánosság vagy az út mentén elhelyezkedő gyár/iroda üzemeltetője számára is előnnyel jár a beruházás, vagy ezen út megépítésével egy másik út – amelyet az adóalany tehergépjárművei korábban használtak – tehermentesítésre került). A válasz, hogy a feltétel teljesülését nem zárja ki, ha a beruházás nem kizárólagosan a beruházó adóalany érdeke, hanem az mások érdekét is szolgálja, amennyiben ez másodlagos, járulékos. Annak megítélésénél, hogy az adóalany érdeke-e az elsődleges, segít, ha azt átgondoljuk, hogy a beruházó adóalany igénybe vette volna-e ezeket a szolgáltatásokat és beszerezte volna-e a termékeket, ennyit és ilyen mértékben, ha harmadik fél igénye vagy érdeke nem merülne fel.
Az C-528/19. számú ítélet szerinti esetben a kiszélesítési munka egésze azt szolgálta, hogy a mészkőbányát meg tudják azon tehergépek közelíteni, amelyek a bánya üzemeltetéséhez szükségesek, azaz a beruházó adóalany érdeke volt az elsődleges, a levonási joghoz szükséges azonnali és közvetlen kapcsolat tehát nem szakadt meg.
E jogértelmezés az EuB más, korábbi ítéletében foglaltakkal is összhangban áll, így például a 2017 szeptemberében született C-132/16. számú Iberdrola-ítélettel, amely szerint a levonási jog gyakorlásához szükséges, a beszerzés és az adóalany adóköteles gazdasági tevékenysége közötti közvetlen és azonnali kapcsolat abban az esetben áll fenn teljes egészében, amennyiben a kérdéses szolgáltatás nem haladja meg az ahhoz szükséges mértéket, hogy az adóalany számára lehetővé tegye későbbi adóköteles ügyletek teljesítését.
Általános jelleggel azonban nem lehet szempontokat adni, hogy e feltétel mikor teljesül, mindig az egyedi eset összes körülményének mérlegelése alapján határozható meg. Ha a beruházás volumene meghaladja ezen objektíve szükséges mértéket, az input áfa arányosan vonható csak le.
Önmagában például azon körülmény, hogy az építési engedély feltételül szabja az adott beruházás elvégzését, még nem jelenti, hogy e munka minden esetben azonnali és közvetlen kapcsolatban áll az adóalany adóköteles gazdasági tevékenységével. Például bérbeadásra szánt irodakomplexumot építő adóalany e beruházáshoz az építési engedélyt azzal a feltétellel kapta meg, hogy a város másik felén lévő iskolához vezető bekötőutat is felújítja, ám mivel e beruházás nem kapcsolható az ő gazdasági tevékenységéhez, így az iskolai bekötőút felújításához kapcsolódó beszerzésekre jutó áfát nem helyezheti levonásba.
A TÉRÍTÉSMENTES ÁTADÁS ADÓZTATÁSA
A C-528/19. ítélet másik fontos kérdése az elkészült beruházás önkormányzat részére való térítésmentes átadásának adóztatását vizsgálja. E tekintetben – a rendelkezésünkre álló információk szerint – a tagállami jogértelmezés nem volt egységes, illetve az ítélet következtetése okán a hazai joggyakorlatot is szükséges volt – az ítélet tényállása szerinti eseteknek megfelelő beruházások esetén – az uniós jogértelmezéshez hozzáigazítani. Az ítélet megszületése előtt ugyanis a magyar adóhatósági és minisztériumi jogértelmezés szerint az állami, önkormányzati feladatkörbe tartozó, de magánkézben megvalósuló közcélú beruházások térítésmentes átadását – ha a beszerzéshez kapcsolódott (legalább részben) levonható adó – áfafizetési kötelezettség terhelte. Az átadás adóztatását az támasztotta alá, hogy ez lényegében a korábban, az adóköteles hasznosításra tekintettel levonásba helyezett adó „korrekciójaként” szolgált, illetve figyelembe vette az adósemlegesség elvét oly módon, hogy e megítélés révén volt azonos eredmény ahhoz képest, ha az önkormányzat maga végezte volna el az adott beruházást (neki nem lenne levonási joga).
Az ítélet szerint azonban a térítésmentes átadás nem minden esetben jelenti, hogy az adóalany a kérdéses vagyonelemet kivonja az adóköteles gazdasági tevékenységéből. Amennyiben ugyanis az adott beruházásnak a későbbiekben a beruházó adóalany az elsősorbani (végső) használója, akkor függetlenül a vagyonelem tulajdonjogi helyzetétől, úgy kezelendő, hogy az átadás után is az adóalany gazdasági tevékenységének az érdekét szolgálja, azaz úgy „viselkedik”, mint egy a gazdasági tevékenységet szolgáló saját eszköz. Vagyis ilyen eseteken elmondható, hogy azt az adóalany – az ingyenes átadástól függetlenül – nem vonja ki a vállalkozásából. Minderre a következtetésre az ítélet a következők figyelembevételével jut:
A 2006/112/EK irányelv (Áfairányelv) 16. cikke értelmében ellenérték fejében történő termékértékesítésnek minősül, ha a terméket az adóalany a saját vállalkozásából személyes szükségletei, alkalmazottainak szükségletei kielégítése végett, ingyenes juttatásként, vagy általában vállalkozásidegen célokra vonja ki, ha a kérdéses termék vagy annak alkotórészei vonatkozásában a héa teljesen vagy részben levonható volt.
Az ítélet legelőször is elfogadja, hogy az alapul szolgáló esetben az ügylet termékértékesítésként, nem pedig szolgáltatásnyújtásként vizsgálandó. Ez összhangban áll a pénzügyminisztériumi jogértelmezéssel. A kérdéses esetre az ítélet azt is kimondja 64. pontjában, hogy ilyenkor az ellenérték fejében történő termékértékesítés azon esetének megvalósulását kell vizsgálni, amely alapján egy ingyenesen átruházott eszköznek az adóalany általi kivonása a saját vállalkozásából adófizetési kötelezettséget eredményez (amennyiben ezen eszköz jogot biztosított az előzetesen felszámított áfa levonására), anélkül, hogy fő szabály szerint meghatározó lenne, hogy ez az átruházás a vállalkozás szükségleteinek kielégítése céljából történt-e vagy sem. Mindez azt jelenti, hogy ezen térítésmentes átadásoknál az Áfairányelv alapján az adóztatásnak nem feltétele, hogy a kivonás vállalkozásidegen célból történjen.
A kérdés tehát, hogy sor kerül-e az átadással a vállalkozásból való kivonásra? Ehhez az ítélet szerint az út tényleges végső felhasználását kell figyelembe, azaz, hogy végső felhasználójának a beruházó adóalany tekintendő-e (elsősorban saját szükségleteinek kielégítésére használja-e az utat). Az ítélet szerinti esetben az átadás nem vont maga után áfafizetési kötelezettséget, mert nem került sor kivonásra. Ugyanis az építési munkák eredményét nézve – vagyis az arra alkalmassá tett utat, hogy az elviselje a mészkőbánya üzemeltetéséből eredő tehergépjármű-forgalmat – elmondható, hogy azt az adóalany használta elsősorban saját szükségleteinek kielégítésére, azaz az elsősorbani (végső) úthasználat az adóalanyé.
Fentieket ez esetben sem befolyásolja, ha az elsősorbani használónak minősülő adóalany mellett az utat mások is használják, ha az ő használatuk másodlagos, járulékos. Hogy mindez a gyakorlatban mit jelent, pár példán keresztül szemléltetjük.
A felülvizsgálat pénzügyminisztériumi jogértelmezése szerint nem kerül sor kivonásra, ha az adott út-, illetve egyéb beruházás (járda, körforgalom, kerékpárút):
Vannak azonban olyan munkák, amelyeket noha az adóalany köteles elvégezni (például az érdekét szolgáló beruházáshoz úgy kapott hatósági engedélyt, ha ezeket a „többletmunkákat” is elvégzi), ám azok mégsem kapcsolhatók az ő gazdasági tevékenységéhez, így nem mondható, hogy azok végső használója az adóalany lenne.
Ilyen a fentebb is említett eset, amikor az adóalanynak a gazdasági tevékenységéhez egyáltalán nem kapcsolható iskola/odavezető út felújítását is el kell végeznie, vagy ha valamely beruházás kapcsán zöldfelület is kialakításra kerül, és ez ugyan növelheti az ingatlan hasznosíthatóságát is, de kialakítása alapvetően a helyi építési szabályzat alapján szükséges zöldfelületi arány elérését célozza, illetve nem támasztható alá, hogy az elkészült zöldfelületet elsősorban az adóalany gazdasági tevékenysége során, így például az ingatlan bérbeadása során használnák (nem is maga az adóalany gondozza a területet a továbbiakban).