eVÁM: AZ ÚJ ÁRUNYILATKOZATFELDOLGOZÓ RENDSZER

/ 2022. decemberi lapszám

2021. július 1-jén debütált a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) saját fejlesztésű árunyilatkozat-feldolgozó rendszere. A csökkentett adattartalmú árunyilatkozatok feldolgozására kialakított rendszer 2023. január 1-jétől az import áru-nyilatkozatok feldolgozása tekintetében felváltja a 2004 óta működő CDPS-t (customs declaration porcessing system – vámárunyilatkozat-feldolgozó rendszer).

ELŐZMÉNYEK

2021. július 1-jétől a 22 euró értéket meg nem haladó küldemények áfamen­tességének megszűnésével minden, az Európai Unión kívülről érkező külde­ményre írásbeli árunyilatkozatot kell benyújtani. A 150 eurót meg nem ha­ladó értékű árukra – az ügyféli és a ha­tósági terhek csökkentése érdekében – az uniós jogalkotók kidolgoztak egy új formátumú, csökkentett adattartalmú árunyilatkozatot. E speciális árunyi­latkozatok feldolgozására a NAV egy teljesen új, a kor elvárásainak megfe­lelő szoftvert fejlesztett, létrehozva ez­zel az eVÁM-rendszert. A szakrend­szerbe 2021. július 1. és 2022. novem­ber 20. között összesen több mint 46 millió árunyilatkozatot nyújtottak be az ügyfelek. A tervezett napi 30-35 ezer vámárunyilatkozat-beküldéshez képest az eVÁM-rendszer 24 óra alatt akár 500 ezer vámáru-nyilatkozatot is képes feldolgozni, ezzel biztosítva a nagy tömegű árunyilatkozatok auto­matikus feldolgozását.

AZ UNIÓS VÁMKÓDEX HATÁLYBALÉPÉSÉVEL A VÁMHATÓSÁGOKRA HÁRULÓ INFORMATIKAI FEJLESZTÉSEK

2013. október 10-én kihirdették az Uniós Vámkódexet (az Európai Parlament és a Tanács 952/2013/EU rendelete), amely 2016. május 1-jével alkalmazandó. Az Uniós Vámkódex bevezetése informati­kai szempontból komoly kihívást jelen­tett és jelent napjainkban is a vámható­ságok számára, mivel az Uniós Vám­kódex szerinti elektronikus adatfeldol­gozási technikáktól eltérő, azaz a ko­rábbi/jelenlegi informatikai rendszerek 2025. december 31-ig alkalmazhatók, addigra valamennyi, az Uniós Vámkó­dex rendelkezéseinek alkalmazásához szükséges elektronikus rendszernek el kell készülnie.

Az Uniós Vámkódex 6. cikke értel­mében a vámhatóságok között, illetve a gazdálkodók és a vámhatóságok kö­zött zajló minden információcserének és az érintett adatok tárolásának elekt­ronikus adatfeldolgozási eljárás igény­bevételével kell történnie. Az ehhez kifejlesztendő elektronikus rendsze­reket és a rendelkezésre álló határidő­ket az Uniós Vámkódex Munkaprog­ramjának létrehozásáról szóló, a Bi­zottság 2014/255/EU végrehajtási ha­tározata (a továbbiakban: Munkaprog­ram) tartalmazza. Az informatikai fej­lesztések sorrendjét a NAV számára a Munkaprogramban rögzített határidők vezérlik. Év végén jelentős mérföldkő­höz érkezik a váminformatika, elérke­zik a nemzeti importrendszer korsze­rűsítésének határideje.

2023. január 1-jétől az eVÁM AIS modulja – az importvám-eljárások feldolgozása tekintetében – felváltja a jelenleg használatban lévő CDPS-t. Az átállás nem érinti az exporteljá­rásokat, ezekben az esetekben to­vábbra is a CDPS-t kell alkalmazni. Fontos kiemelni, hogy a 2022. de­cember 31-ig benyújtott árunyilatko­zatokhoz kapcsolódó áruátengedést követő intézkedések feldolgozása a CDPS-ben marad.

A NEMZETI IMPORTRENDSZER KORSZERŰSÍTÉSE (NIK)

A Munkaprogram a nemzeti import­rendszer korszerűsítése keretében fel­adatul szabta a tagállami vámhatósá­gok számára, hogy jelenlegi rendsze­rük továbbfejlesztésével vagy teljesen új rendszer kifejlesztésével érjék el, hogy importrendszerük összhangba kerüljön az Uniós Vámkódex adat­modelljével. A feladat végrehajtását a NAV-on belül az érintett szakterü­letek által delegált tagokból álló NIK munkacsoport koordinálja. A mun­kacsoport indulásakor még a jelen­leg használatban lévő CDPS tovább­fejlesztése volt a cél, azonban figye­lemmel az új technikai elvárásokra és a bonyolult rendszerkapcsolatokra, a fejlesztésre az új eVÁM-rendszerben kerül sor, amelynek egy modulja lesz az új importrendszer.

A fejlesztés hatókörében alapvetően a behozatali irányú árunyilatkozatok állnak. 2023. január 1-jétől az alábbi árunyilatkozatokat fogja kezelni az eVÁM AIS modulja:

 

Amennyiben árunyilatkozat benyújtá­sával (tehát nem „normál”, CDMS-alapú engedéllyel) kérelmezik az ideiglenes be­hozatalt, a meghatározott célra történő felhasználást vagy az aktív feldolgozást, akkor további, a normál adatkészleten túlmutató adatelemeket is meg kell adni az árunyilatkozaton. A kötelező/opcionális adatok körét jogszabály tartal­mazza (UVK-FJAA. melléklet 8f. osz­lop, UVK-VA2 A. melléklet). Az eVÁM AIS modulja ezt a kibővített adatkész­letet is kezelni fogja.

Az új import interfészspecifikáció 2022. július 28-tól elérhető az openkkk felületen (https://openkkk.nav.gov.hu), ahol az alábbi anyagokat publikálta a NAV:

  • xml minta,
  • kitöltési segédlet,
  • kódlisták (például az eljáráskód kombinációk),
  • biztosítékkezeléssel kapcsolatos tud­nivalók,
  • számfejtési segédlet.

Az árunyilatkozatok beküldése te­kintetében változás nem történik, a CDPS-hez hasonlóan a külső kommu­nikációs központon (KKK2) keresztül kell az ügyfeleknek az xml-t beküldeni.

VÁLTOZÁSOK AZ ÚJ IMPORTRENDSZERBEN

Az új adatmodell bevezetése alapvetően nem okoz jelentős változást a jelenlegi eljárásokban, azonban van egy fontos ki­vétel. Az I2 adatkészlet nem tartalmaz adószámot. Ez azt eredményezi, hogy az új adatkészletre történő áttérést kö­vetően nem lehet egyszerűsített eljárás (nyilatkozattevő nyilvántartásába való bejegyzés) keretében úgynevezett „42- es” eljárástkezdeményezni.

 

Az új rendszerben határozat hozatalára csak akkor kerül sor, ha vám-, áfa- vagy esetleg jövedékiadó-fizetési kötelezett­ség keletkezik. Az áruátengedés önma­gában nem indokolja a határozathoza­talt, elegendő az áruátengedési üzenet. Áfaönadózás esetén, ha nem merül fel vámfizetési kötelezettség, nem készül határozat, viszont az ügyfelek ilyenkor is tájékoztatást kapnak az önadózás ke­retében megfizetendő áfa összegéről.

DEROGÁCIÓS KÉRELEM, A BEVEZETÉS LEHETSÉGES ELHALASZTÁSA

A 2022. szeptember 21-én a szoftver­házak és a NAV között, a nemzeti im­portrendszer korszerűsítéséről zajlott egyeztetések alapján komoly kockázat­ként merült fel, hogy ha el is készülnek a vámszakmai szoftverek, az nem jelenti azt, hogy a gazdálkodók is fel tudnak a bevezetés időpontjáig készülni azok használatára.

Emiatt a NAV az új nemzeti import­rendszer kötelező bevezetésének hat hónapos halasztására vonatkozó dero­gációs kérelmet nyújtott be Magyaror­szág tekintetében az Európai Unió Bi­zottsága felé.

Amennyiben a Bizottság a derogációs kérelmet jóváhagyja, akkor 2023. január 1-jétől az új rendszer bevezetésére nem kerül sor. A derogáció időtartama alatt a gazdálkodóknak elegendő idejük lesz az új szoftverek beszerzésére, megisme­résére és a vállalatirányítási rendszereikbe történő integrálására.

 

1 A Bizottság (EU) 2015/2446 felhatalmazáson alapuló rendelete (2015. július 28.) a 952/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek az Uniós Vámkó­dex egyes rendelkezéseire vonatkozó részletes sza­bályok tekintetében történő kiegészítéséről.
2 A Bizottság (EU) 2015/2447 végrehajtási rendelete (2015. november 24.) az Uniós Vámkódex létrehozá­sáról szóló 952/2013/EU európai parlamenti és ta­nácsi rendelet egyes rendelkezéseinek végrehajtá­sára vonatkozó részletes szabályok megállapításáról.
3 Másik tagállamba történő héamentes termékértékesí­tés hatálya és – ha alkalmazandó – jövedékiadó-fel­függesztés hatálya alá tartozó áruk egyidejű vám- és adójogi szabad forgalomba bocsátása