2021. július 1-jén debütált a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) saját fejlesztésű árunyilatkozat-feldolgozó rendszere. A csökkentett adattartalmú árunyilatkozatok feldolgozására kialakított rendszer 2023. január 1-jétől az import áru-nyilatkozatok feldolgozása tekintetében felváltja a 2004 óta működő CDPS-t (customs declaration porcessing system – vámárunyilatkozat-feldolgozó rendszer).
ELŐZMÉNYEK
2021. július 1-jétől a 22 euró értéket meg nem haladó küldemények áfamentességének megszűnésével minden, az Európai Unión kívülről érkező küldeményre írásbeli árunyilatkozatot kell benyújtani. A 150 eurót meg nem haladó értékű árukra – az ügyféli és a hatósági terhek csökkentése érdekében – az uniós jogalkotók kidolgoztak egy új formátumú, csökkentett adattartalmú árunyilatkozatot. E speciális árunyilatkozatok feldolgozására a NAV egy teljesen új, a kor elvárásainak megfelelő szoftvert fejlesztett, létrehozva ezzel az eVÁM-rendszert. A szakrendszerbe 2021. július 1. és 2022. november 20. között összesen több mint 46 millió árunyilatkozatot nyújtottak be az ügyfelek. A tervezett napi 30-35 ezer vámárunyilatkozat-beküldéshez képest az eVÁM-rendszer 24 óra alatt akár 500 ezer vámáru-nyilatkozatot is képes feldolgozni, ezzel biztosítva a nagy tömegű árunyilatkozatok automatikus feldolgozását.
AZ UNIÓS VÁMKÓDEX HATÁLYBALÉPÉSÉVEL A VÁMHATÓSÁGOKRA HÁRULÓ INFORMATIKAI FEJLESZTÉSEK
2013. október 10-én kihirdették az Uniós Vámkódexet (az Európai Parlament és a Tanács 952/2013/EU rendelete), amely 2016. május 1-jével alkalmazandó. Az Uniós Vámkódex bevezetése informatikai szempontból komoly kihívást jelentett és jelent napjainkban is a vámhatóságok számára, mivel az Uniós Vámkódex szerinti elektronikus adatfeldolgozási technikáktól eltérő, azaz a korábbi/jelenlegi informatikai rendszerek 2025. december 31-ig alkalmazhatók, addigra valamennyi, az Uniós Vámkódex rendelkezéseinek alkalmazásához szükséges elektronikus rendszernek el kell készülnie.
Az Uniós Vámkódex 6. cikke értelmében a vámhatóságok között, illetve a gazdálkodók és a vámhatóságok között zajló minden információcserének és az érintett adatok tárolásának elektronikus adatfeldolgozási eljárás igénybevételével kell történnie. Az ehhez kifejlesztendő elektronikus rendszereket és a rendelkezésre álló határidőket az Uniós Vámkódex Munkaprogramjának létrehozásáról szóló, a Bizottság 2014/255/EU végrehajtási határozata (a továbbiakban: Munkaprogram) tartalmazza. Az informatikai fejlesztések sorrendjét a NAV számára a Munkaprogramban rögzített határidők vezérlik. Év végén jelentős mérföldkőhöz érkezik a váminformatika, elérkezik a nemzeti importrendszer korszerűsítésének határideje.
2023. január 1-jétől az eVÁM AIS modulja – az importvám-eljárások feldolgozása tekintetében – felváltja a jelenleg használatban lévő CDPS-t. Az átállás nem érinti az exporteljárásokat, ezekben az esetekben továbbra is a CDPS-t kell alkalmazni. Fontos kiemelni, hogy a 2022. december 31-ig benyújtott árunyilatkozatokhoz kapcsolódó áruátengedést követő intézkedések feldolgozása a CDPS-ben marad.
A NEMZETI IMPORTRENDSZER KORSZERŰSÍTÉSE (NIK)
A Munkaprogram a nemzeti importrendszer korszerűsítése keretében feladatul szabta a tagállami vámhatóságok számára, hogy jelenlegi rendszerük továbbfejlesztésével vagy teljesen új rendszer kifejlesztésével érjék el, hogy importrendszerük összhangba kerüljön az Uniós Vámkódex adatmodelljével. A feladat végrehajtását a NAV-on belül az érintett szakterületek által delegált tagokból álló NIK munkacsoport koordinálja. A munkacsoport indulásakor még a jelenleg használatban lévő CDPS továbbfejlesztése volt a cél, azonban figyelemmel az új technikai elvárásokra és a bonyolult rendszerkapcsolatokra, a fejlesztésre az új eVÁM-rendszerben kerül sor, amelynek egy modulja lesz az új importrendszer.
A fejlesztés hatókörében alapvetően a behozatali irányú árunyilatkozatok állnak. 2023. január 1-jétől az alábbi árunyilatkozatokat fogja kezelni az eVÁM AIS modulja:
Amennyiben árunyilatkozat benyújtásával (tehát nem „normál”, CDMS-alapú engedéllyel) kérelmezik az ideiglenes behozatalt, a meghatározott célra történő felhasználást vagy az aktív feldolgozást, akkor további, a normál adatkészleten túlmutató adatelemeket is meg kell adni az árunyilatkozaton. A kötelező/opcionális adatok körét jogszabály tartalmazza (UVK-FJA1 A. melléklet 8f. oszlop, UVK-VA2 A. melléklet). Az eVÁM AIS modulja ezt a kibővített adatkészletet is kezelni fogja.
Az új import interfészspecifikáció 2022. július 28-tól elérhető az openkkk felületen (https://openkkk.nav.gov.hu), ahol az alábbi anyagokat publikálta a NAV:
Az árunyilatkozatok beküldése tekintetében változás nem történik, a CDPS-hez hasonlóan a külső kommunikációs központon (KKK2) keresztül kell az ügyfeleknek az xml-t beküldeni.
VÁLTOZÁSOK AZ ÚJ IMPORTRENDSZERBEN
Az új adatmodell bevezetése alapvetően nem okoz jelentős változást a jelenlegi eljárásokban, azonban van egy fontos kivétel. Az I2 adatkészlet nem tartalmaz adószámot. Ez azt eredményezi, hogy az új adatkészletre történő áttérést követően nem lehet egyszerűsített eljárás (nyilatkozattevő nyilvántartásába való bejegyzés) keretében úgynevezett „42- es” eljárást3 kezdeményezni.
Az új rendszerben határozat hozatalára csak akkor kerül sor, ha vám-, áfa- vagy esetleg jövedékiadó-fizetési kötelezettség keletkezik. Az áruátengedés önmagában nem indokolja a határozathozatalt, elegendő az áruátengedési üzenet. Áfaönadózás esetén, ha nem merül fel vámfizetési kötelezettség, nem készül határozat, viszont az ügyfelek ilyenkor is tájékoztatást kapnak az önadózás keretében megfizetendő áfa összegéről.
DEROGÁCIÓS KÉRELEM, A BEVEZETÉS LEHETSÉGES ELHALASZTÁSA
A 2022. szeptember 21-én a szoftverházak és a NAV között, a nemzeti importrendszer korszerűsítéséről zajlott egyeztetések alapján komoly kockázatként merült fel, hogy ha el is készülnek a vámszakmai szoftverek, az nem jelenti azt, hogy a gazdálkodók is fel tudnak a bevezetés időpontjáig készülni azok használatára.
Emiatt a NAV az új nemzeti importrendszer kötelező bevezetésének hat hónapos halasztására vonatkozó derogációs kérelmet nyújtott be Magyarország tekintetében az Európai Unió Bizottsága felé.
Amennyiben a Bizottság a derogációs kérelmet jóváhagyja, akkor 2023. január 1-jétől az új rendszer bevezetésére nem kerül sor. A derogáció időtartama alatt a gazdálkodóknak elegendő idejük lesz az új szoftverek beszerzésére, megismerésére és a vállalatirányítási rendszereikbe történő integrálására.