Előremutatóak az adóváltozások, sok jó, évek óta várt kezdeményezés érik be az adószabályozás és az adózói kapcsolattartás területén a módosításokban – mondja Molnár Edit, a Mol Nyrt. Költségvetési kapcsolatok vezetője. A jövőben a szakember szerint tovább kell erősíteni mind a jogalkotás, mind a jogalkalmazás területén a jogkövető adózók visszajelzéseire, javaslataira építő kormányzati és hatósági tevékenységet.
Adózói oldalról hogyan értékelik, melyek a legmeghatározóbb, koncepcionális változások az adószabályozás területén?
A hazai jogalkotásban – helyesen – megerősödtek azok az adóstratégiai irányok, amelyek a versenyképesség fokozását tűzték ki célul, az adórendszer átalakításának eszközével is. Ennek keretében fogalmazódtak meg intézkedések a gazdaság fehérítése, az adóadminisztráció egyszerűsítése és mind teljesebb körű elektronizálása, az ügyfélbarát, szolgáltató adóhatóság megteremtése érdekében.
A gazdaság fehérítése, a visszaélések megakadályozása a jogkövető vállalkozásoknak is alapvető érdeke. A jogkövetők számának növekedése, és az adózói kör kiszélesítése eredményeként befolyó adóbevételek teszik lehetővé a jogkövetők terheinek csökkentését.
Láthatók-e ennek jelei, tapintható-e az előny a jogkövetők számára?
Alapvetően még a „befektetés” időszakaként éljük meg a jelent, hiszen rengeteg többlet kötelezettséggel jár megfelelni mindazon előírásnak, amelynek teljesítésével lehetővé válik az adópolitikai cél elérése. Akár az on-line kasszák, akár az EKÁER, akár a 2017. júliustól bevezetésre kerülő számlázó programok on-line adatküldési rendszere, akár az új Jövedéki adótörvény (Jöt.) bevezetésével kialakítandó új elektronikus adatszolgáltatási rendszer, jelentős többletköltséget eredményez az érintett vállalkozások számára. Másik oldalról azonban már látszik ennek pozitív hatása is: vélhetően a megnövekedett költségvetési mozgástér miatt már születnek olyan rendelkezések, amelyek enyhítik a jogkövetők terheit. Ilyen az adózói minősítéshez fűződő kedvezmények, a beruházások mind erőteljesebb támogatása, de így értékelhető annak lehetővé tétele is, hogy az IFRS-ekre áttérő vállalkozások a társasági adózás szempontjából ne kényszerüljenek párhuzamos nyilvántartás vezetésére.
A NAV által meghirdetett szemléletváltás érzékelhető-e már adózói oldalon a mindennapokban?
Határozottan. Bár azt azért előre kell bocsátani, hogy a kiemelt adózó kör eddig is élvezett bizonyos, a kiemelt státusszal járó előnyöket. A KAVIG által bevezetett „referensi rendszer” közvetlen és hatékony segítséget jelentett és jelent a napi megoldandó operatív adózási feladatokban, illetve az általuk létrehívott „Adózói Klub” az ügyfélbarát adóhatóság előhírnöke volt. Nem lehetett panaszunk az általunk kezdeményezett egyeztetésekre vonatkozó adóhatósági nyitottságra sem. Azt tapasztaljuk, hogy a szemléletváltás következtében az illetékes igazgatóságok is hangsúlyosabban törekednek az adózóval történő párbeszédre, a partnerség megteremtésére. Határozott elmozdulást észlelünk az ellenőrzések terén is. Mind gyakrabban tapasztaljuk, hogy az adóhatóság a vizsgált évet „időben közelebb hozza” a vizsgálat idejéhez, és azt is, hogy valódi szándék mutatkozik arra, hogy a hatóság számára ne a bírság kiszabása legyen az elsődleges, hanem a hibák javítását célzó figyelemfelhívás. Viszont az ellenőrzések időtartama változatlanul hosszúra nyúlik, ami jelentős és előre nem tervezhető erőforrásokat köt le az adózónál. Sok esetben előfordul, hogy felesleges, az adóhatóságnak is rendelkezésére álló adatok vonatkozásában kérnek adatszolgáltatásokat, nyilatkozatokat más adózónál történő vizsgálatok esetében. Érdemes lenne megfontolni, hogy az adóhatóság közölje az adózóval az ellenőrzési tervét, hogy az adózó felkészülhessen az erőforrásai fokozott terhelésére. Az új szemléletmódnak az önkormányzati adóhatóságokra is ki kellene terjednie – pl. ne fordulhasson elő, hogy egy önkormányzat egy ellenőrzés keretében öt év bevallásait vizsgálhassa, egyszerre 5-6 revizor bevonásával. Ebben nagy segítséget jelentene a megfelelő jogi szabályozás, az új Adózás rendjéről szóló törvény.
Milyen kockázatokat lát az adóváltozásokból eredően vállalkozói oldalon?
Változatlanul problémának érezzük a változások gyakoriságát, mennyiségét, bizonyos esetekben a nem megfelelő kidolgozottságát, az ennek következtében felmerülő értelmezési nehézségeket, bizonytalanságokat, valamint a bevezetésre rendelkezésre álló idő rövidségét. Pl. az EKÁER bevezetése a költségvetés szempontjából sikertörténet, ugyanakkor részünkről rengeteg nehézség és kockázat forrása, tekintve a gyorsított bevezetést, amit jól jellemez, hogy az adóhatósági és az adózói oldali rendszerfejlesztések párhuzamosan történtek. Hasonlóan küzdelmes időszaknak nézünk elébe az újrakodifikált Jövedéki törvény és végrehajtási rendeletének gyakorlatba ültetésével.
Milyen tapasztalatai voltak az új jövedéki adótörvény előkészítése során, figyelembe vették a szakmai szervezetek véleményét a törvényt előkészítő kormányzati szervek?
Ugyan az újrakodifikáció meghirdetésekor deklarálták a szakmai szövetségek aktív bevonásának szándékát, azonban ennek gyakorlati megvalósítása során sok akadályt kellett leküzdeni. Az új törvény koncepcionális kérdéseit és néhány speciális kérdést, mint például a jövedéki biztosítékokra vonatkozót sikerült részleteiben is áttekinteni a szakmai szövetségekben, ugyanakkor a teljes jogszabály tervezetek véleményezésére kevés idő állt rendelkezésre. Ez megnehezítette a gyakorlati következmények, felvetődő problémák és kockázatok megfelelő feltárását, elemzését. Sajnos a rövid határidejű hatálybaléptetés miatt nincs elegendő idő az új szabályok értelmezésére, az új jövedéki folyamatok kialakítására és a rendszerek felkészítésére, figyelembe véve azt is, hogy amíg a hatósági fejlesztések nem zárulnak le, a vállalkozói oldal sem tudja elkezdeni saját rendszereinek átalakítását. Fontos lenne, hogy az adóhatóság a jogszabályok kihirdetését követően rövid időn belül reagálni tudjon az adózók kérdéseire, akár általános tájékoztatók kiadásának, akár egyedi állásfoglalások formájában. Amíg fentiek vonatkozásában nem történik megfelelő előrelépés, az adózók akaratukon kívül jelentős kockázatokat futnak az adózási tevékenységük során.
Milyen változásokra hívná fel a figyelmet az őszi adócsomagban megjelenő tervezett változásokkal kapcsolatban, illetve nemzetközi kitekintésben?
A változások közül néhányat kiemelve, nagyon fontosnak tartjuk, hogy a jogalkotó kezelni kívánja a kapcsolt vállalkozásokra vonatkozó összevont iparűzési adóalap megállapításának problematikáját, finomítani kívánja az IFRS-ek szerinti beszámolásra áttérő adózókra vonatkozó adózási szabályokat és a beruházásokra vonatkozóan újabb kedvezményes adózási lehetőségeket fogalmaz meg. Nagy könnyebbség, hogy az új Jöt. hatályba lépésének időpontját 2017. január 1-jéről 3 hónappal kitolja.
Nemzetközi kitekintésben aktuálisan arra érdemes felhívni a figyelmet, hogy az Európai Bizottság október 25-én bejelentette arra vonatkozó terveit, hogy átalakítsa a vállalatok nyereség adóztatását az egységes uniós piacon. Ezzel egy következő fázisába lépett az adózási átláthatóság, valamint az adókijátszás és adóelkerülés elleni küzdelem fokozása érdekében kialakított uniós cselekvési program megvalósítása.
***
Molnár Edit
Az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán szerzett diplomát 1985-ben, majd 1988-ban tette le a jogi szakvizsgát.
2000-ben adótanácsadó végzettséget szerzett.
1985-től a Chinoin, 1988-tól az Áfor jogtanácsosa.
1992-től a Mol Rt.-nél töltött be különböző vezetői pozíciókat. 2004- től a Mol Nyrt. Költségvetési kapcsolatok vezetője.
Ezzel párhuzamosan 2014-től a Mol Szolgáltató Központ adózási vezetője.