Az egyszerűsítés a kormány adóstratégiájának egyik legfontosabb pillére, de az átalakítás nem megy egyik pillanatról a másikra, és csak úgy lehet sikeres, teljes körű és elfogadott, ha bevonjuk az adószakmát is – mondta a gazdaságpolitikáért felelős miniszterelnök-helyettes, pénzügyminiszter.
– Lehet, hogy nem a legideálisabb a június eleje az interjúkészítésre. Jön a nyár, az iskolaszünet, a pihenés és a szabadság…
– Éppen ellenkezőleg: a Pénzügyminisztériumban ez az időszak a legizgalmasabb. Most készül a jövő évi költségvetés, és a 2019-es adóváltozásokról szóló törvény tervezetén is dolgozunk. Mindkettőt még júniusban benyújtjuk az Országgyűlésnek, amelyeket a parlamenti képviselők az elmúlt évekhez hasonlóan a tavaszi ülésszakban tárgyalhatnak és el is fogadhatnak. A kiszámíthatóság fontos, mert a gazdaság szereplői, a családok, a lakosság és az állami intézmények így időben fel tudnak készülni a változásokra. A költségvetési törvényjavaslat annyiban mindenképp speciálisabb, mint az adóváltozásokról szóló, hogy egy független testületnek, a Költségvetési Tanácsnak véleményeznie kell azt a parlamenti benyújtás előtt. A „biztonságos növekedés költségvetéseként” aposztofált törvényjavaslatról a Költségvetési Tanács egyhangúan megállapította, hogy a tervezett 4,1 százalékos gazdasági bővülés és a GDP arányában kitűzött 1,8 százalékos hiánycél elérhető, a különféle bevételi és kiadási előirányzatok pedig összhangban vannak a várható költségvetési és gazdasági folyamatokkal.
– Orbán Viktor miniszterelnök azt mondta, hogy a magyar emberek többsége úgy gondolja, hogy a 2010-ben megkezdett utat kell folytatni. A 2018- as országgyűlési választások eredményeként a kormány a kétharmados alkotmányos többség alapján áll, de mindig a háromharmadot szolgálja majd. A mindennapok szintjén ez a szemlélet érvényesül a költségvetési törvény tervezetében is?
– A kormány a jövő évi költségvetéssel azt szeretné elérni, hogy sikeres gazdaságpolitikája ne csak a hazai és nemzetközi szervezetek elemzéseiben, hanem a mindennapokban is érezhető legyen. Ezt a különféle statisztikai adatok (növekvő foglalkoztatottság, emelkedő bérek, értékálló nyugdíjak) mellett az is igazolja, hogy több pénz marad a családoknál és a vállalkozásoknál. A szülők nyolc év alatt nagyjából 1900 milliárd forinthoz jutnak a gyermek után járó adó- és járulékkedvezményekkel. A legnagyobb összeggel, közel 320 milliárd forinttal idén számolhat a legális munkát végző 1,1 millió érintett magánszemély, de ez az összeg jövőre tovább emelkedik. Ugyanis 2016-ban megindult az a program, amely négy év alatt, egyenlő részletekben duplájára emeli a két gyermeket nevelő szülőket megillető kedvezményt. Az érintettek havi húszezer forint helyett 2019-ben már negyvenezer forintra lesznek jogosultak. Ám nemcsak a gyermekvállalást, hanem a gyermeknevelést is minden eszközzel támogatni kívánja a kormány. A gyermekes édesanyák munka világába való visszatérését segíti, hogy bővülnek a klasszikus bölcsődei, illetve a minibölcsődék, a családi és a munkahelyi bölcsődék férőhelyei. Ma Magyarországon a bölcsődétől az iskoláig minden gyermek színvonalas étkeztetésben részesülhet, továbbá minden rászoruló gyermek legalább napi egyszer meleg ételhez juthat már az összes iskolai szünidőben is, ehhez a szükséges források jövőre is rendelkezésre állnak.
– Mire számíthatnak a nyugdíjasok? Egy a napokban megjelent nemzetközi tanulmány szerint az OECD-országokban átlagosan jelenleg 100 aktív dolgozó tart el 28 időskorút, ám 2050- re 53-at kell majd. A tanulmány szerzői szerint például Spanyolországban 11,5 évvel kellene megemelni a nyugdíjkorhatárt, Dél-Koreában olyan gyors a lakosság elöregedése, hogy ott már 15,5 évnyi emelésre lenne szükség. Ezekre a problémákra van válasz a költségvetésben?
– A kormány nyugdíjpolitikája a nyugdíjrendszer fenntarthatóságán, az ellátások értékállóságának megőrzésén, a nyugdíjasok megbecsülésén és az idősköri öngondoskodás lehetőségének biztosításán alapszik. A nyugdíjak 2011 és 2017 között átlagosan 26 százalékkal emelkedtek, míg vásárlóerejük 10 százalékkal javult. Ezen túlmenően tavaly Magyarország történetében először akár 12 ezer forintos nyugdíjprémium is megillette az arra jogosultakat a 3,5 százalék feletti gazdasági növekedés eredményeként. Idén tavasszal szintén lehetővé vált, hogy minden nyugdíjas és nyugdíjszerű ellátásban részesülő egyszeri, 10 ezer forintos Erzsébet-utalványt kaphasson – immár harmadik alkalommal. A nők családban betöltött szerepének elismerését célozza, hogy aki 40 év jogosultsági idővel rendelkezik – életkortól függetlenül – nyugdíjba mehessen. Jövőre ugyancsak a tervezett infláció mértékének megfelelő, vagyis 2,7 százalékos nyugdíjemelés várható, miközben a gazdaság teljesítményével összhangban az év végén nyugdíjprémium kifizetésére is lehetőség nyílik.
– Az adószakmának felbecsülhetetlen értékkel bír az, hogy fél évvel a hatálybalépés előtt megismerhetők a jövő évi változások. A tudás, a kiszámíthatóság és az előre tervezés nagy érték ezen a piacon, épp ezért ilyenkor a könyvelők, adótanácsadók ezrei várják a tervezet megjelenését. Mikortól érhető el a pénzügyminisztérium törvényjavaslata?
– A Pénzügyminisztérium június 19-én nyújtja be az Országgyűlésnek az adóváltozásokat tartalmazó törvényjavaslatot, de valószínű, mire az olvasókhoz kerül a lap, addigra minden eleme ismert lesz – az adószakma lelkes képviselőinek biztosan. Jelenleg még a tervezés, a szakmai és a kormányzati szervekkel történő egyeztetés zajlik.
– A SZAKma folyóirat június 20-án jelenik meg, ami valóban a benyújtás utánra esik, de muszáj feltennem az ország minden lakóját érintő kérdést: lesz benne adócsökkentés?
– A jövő évi adóváltozások fókuszában az egyszerűsítés és a versenyképesség növelése áll. Adócsökkentés biztos, hogy lesz jövőre. Nemcsak a kétgyerekes családok vihetnek haza többet, hanem a munkáltatók által fizetett közteher is újabb két százalékponttal csökkenhet. Foglalkoztatási és költségvetési szempontból a legkedvezőbb, ha a mérséklés a munkáltatókat terhelő szociális hozzájárulási adó oldalán valósul meg. A konszenzuson alapuló VKF-megállapodás szerint négy év múlva akár 11,5 százalék is lehet a szociális hozzájárulási adó mértéke. A munkát terhelő adóék a bérmegállapodás teljes végrehajtása mellett a visegrádi országok átlagos szintjére csökkenhet.
– Visszatérve a most benyújtandó adóváltozásokra, az egyszerűsítés pontosan mit jelent? Érinti a vállalkozásokat is? A gazdálkodók adóadminisztrációra fordított ideje ugyanis még mindig nagyon magas.
– Az egyszerűsítés a kormány adóstratégiájának egyik legfontosabb pillére, de az átalakítás nem megy egyik pillanatról a másikra, és csak úgy lehet sikeres, teljes körű és elfogadott, ha bevonjuk az adószakmát is. A cél az, hogy adók száma radikálisan csökkenjen, de emellett szükséges a kedvezményrendszer, illetve a részletszabályok racionalizálása is. Ha a parlamenti képviselők megszavazzák az adóváltozásokat, akkor jövőre egy bonyolult adófajtával kevesebb lesz. Piaci igények, vállalkozói és szakértői jelzések alapján az egyik legbonyolultabb közteherfajta felülvizsgálatával kezdtünk, amelynek az eredménye az lett, hogy megszüntetjük az egészségügyi hozzájárulást, közismertebb nevén az ehót. Megkönnyítjük a kifizetők, munkáltatók dolgát: 2019-től már nem kell a különféle jövedelmeket mérlegelni és két különböző törvényt bogarászni ahhoz, hogy kiderüljön, melyik adószámlára és milyen szabályok szerint kell fizetni; egy egységes törvény lesz, amiből könnyen és egyértelműen kiderül, hogy milyen közteherrel kell számolni.
– Az adók számának csökkentésével maga az adórendszer lehet, hogy egyszerűbb lesz, de attól az adminisztráció még nem csökken. Nem lenne könnyebb a vállalkozók bevallási nyomtatványainak hosszát mondjuk a felére csökkenteni?
– Minden adó növeli az adminisztrációs költségeket (adózói és hatósági oldalról egyaránt), így javasolt minden csekély bevételt hozó, a működési költséget nem fedező adó felülvizsgálata. A többi adónemnél az a feladat, hogy összevonásukkal, szabályaik harmonizálásával lehessen egyszerűsíteni a rendszeren. Egy-egy adófajta megszüntetésével adott esetben az arról szóló bevallás is csak adótörténelmi érdekesség marad, nem pedig egy határidőre benyújtandó nyomtatvány. Másrészről viszont az adórendszer egyszerűsítésével párhuzamosan azon dolgozunk, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a hozzá beérkező adatok felhasználásával a vállalkozásoknak a lehető legtöbb bevallását kiajánlja. Az egyik legnagyobb adófajtáról, a jövedéki adóról szóló bevallást választottuk ki elsőként. Idén már hatodik alkalommal küldte el a vámhivatal a jövedéki adóbevallás-tervezetét mintegy hétszáz vállalkozónak. A rendszer a visszajelzések szerint nagy segítséget jelent az érintetteknek.
– Ugyan az Európai Bizottság tanulmánya szerint fele akkora volt 2015- ben az adóelkerülés Magyarországon, mint a régió országaiban, ezzel együtt az adórés mértéke 13,7 százalék, vagyis ennyi közteher nem folyik be a költségvetésbe. Sajtóhírek szerint a NAV ellenőrzései 2016-ben még 1000 milliárd forint bevasalt adóhiányt és büntetést eredményeztek, tavaly viszont már csak 415 milliárd forintot. Továbbra is a NAV szolgáltató arculatának erősítése a cél?
– A kormány jelszava továbbra is az az adózásban, hogy senki nem húzhatja ki magát a közterhek megfizetésének kötelezettsége alól. Ezt a kormányzat a meglévő adók hatékony beszedésével, a gazdaság fehérítésével éri el. Számos, a csalárd adózók kiszűrésére bevezetett magyar intézkedés példaértékűvé vált az EU-ban, így például az online pénztárgép és az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (EKÁER). De a legegyszerűbb újítás, az adótraffipax iránt is számos uniós tagállam érdeklődik, pedig csak arról van szó, hogy a hivatal előre bejelenti, hogy hová megy nyugtaadás-ellenőrzésre, amely egyes helyeken megtöbbszörözi a bevételeket – legalábbis a pénztárgépbe beütötteket. A hivatal egyre többet tud az adózókról, ezért egyre szűkül az adócsalók mozgástere és látványosan nő a jogkövető adózók száma. A jövőben az informatikai rendszerek kihasználtságát – többek között a hatékonyabb adatfelhasználással – még érdemes fokozni. A kockázatelemzők július 1-jétől még nagyobb adatállományból tudják kiszűrni az adócsalókat, ugyanis akkor indul az online számlázás éles üzeme és az italautomaták forgalmára is rálát a NAV. Ezekkel az intézkedésekkel, valamint a jogkövető adózók elismerésével beérhetjük az Elbától nyugatra fekvő államokat. Az eltitkolt adó mértéke akár két éven belül 10 százalék alá csökkenhet.
– Visszatérve az első kérdésre: pénzügyminiszterként a kora nyár tehát a költségvetésről és a jövő évi adóváltozásokról szól, de elkezdődik a foci-világbajnokság…
– A vb a sportág legnagyobb ünnepe, focikedvelőként magam is mindig nagyon várom. Pénzügyminiszterként ugyanakkor a GDP növekedésének lehetőségét is látom a vb-ben, ilyenkor abban is bízom, hogy a fogyasztás növekedése a pénztárgépek adataiból is kiolvasható lesz…