„Be kell indítani az új energiaparadigmát, amely nem a pazarlásra, hanem az energiatakarékosságra épít” – interjú Hernádi Zsolttal, a Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatójával.
– Mit gondol, hogyan lehet fenntartani Európa, azon belül pedig Magyarország energiabiztonságát?
– Nagyon szeretném azt mondani, hogy a zöldátmenet által. De tudjuk, hogy ez nem megy egyik pillanatról a másikra. Tavaly Európa energiaellátásának 70 százaléka származott fosszilis forrásból. Nagyságrendileg ugyanekkora volt az arány Magyarország esetében is. A cél tehát még messze van. El kell fogadnunk, hogy a fosszilis energia nem váltható ki egyik pillanatról a másikra. Ennek fényében rövid és középtávon az energiabiztonság megteremtése elsősorban a stabil fosszilis energia biztosításán múlik. Európában az orosz energiától való függés rendkívül magas volt, a földgázimport 38 százaléka, míg a kőolajimport 27 százaléka származott Oroszországból. A kelet-közép-európai régióban történelmi okokból kifolyólag ez az arány még magasabb. A szomszédunkban dúló háború és az EU-s szankciós politika eredményeképp világos lett, hogy az orosz energiaforrás rövid és középtávon, szemben az eddigiekkel, kockázatot jelenthet. A feladatunk tehát az energiaforrások diverzifikálása, minél több lehetséges forrást bevonni oly módon, hogy ne egy új szereplőtől, új tranzitúttól függjünk nagyon, hanem több szereplőtől függjünk kicsit.
– Hosszú távon milyen megoldást látna az energiaválság leküzdésére?
– Hosszú távon a megújuló energiának fontos szerepe van. Az energiaválságot akkor tudjuk leküzdeni, ha az ellátásbiztonságot, az energia megfizethetőségét és a fenntarthatóságot egyszerre tudjuk biztosítani. A megújulók képesek mindhárom feltétel megteremtésére, azonban ez csak hosszú távon lehetőség, mivel a kapacitások kiépítésének rengeteg a pénz és időigénye. Fontos azonban, hogy tanuljunk a korábbi hibánkból és az erős egyirányú fosszilis függőséget ne újabb függőségre cseréljük. Hiszen látnunk kell, hogy a megújulókhoz is szükségesek alapanyagok (például kobalt, platina, réz), ezeket az alapanyagokat pedig a kőolajhoz hasonlóan „finomítani” is kell. Európa pedig a fosszilis forrásokhoz hasonlóan sem a zöldnyersanyagokban, sem pedig ezeknek a finomítójában nem gazdag. Így hát kiemelten oda kell figyelnünk a zöldátmenet kapcsán, hogy egy fatális függőséget nehogy újabb függőségre cseréljünk. A diverzifikációt minden energiaforrás tekintetében szem előtt kell tartanunk. A megújulók mellett úgy gondolom, hogy a nukleáris energia szerepét sem szabad alulbecsülnünk. Az elmúlt évtizedekben tapasztalt atomenergia-ellenesség után rájött most Európa is, hogy az energiaválság leküzdésének felgyorsításában fontos szerepe van ennek az erőforrásnak is.
– Milyen rövid távú megoldást látna ésszerűnek?
– Mint említettem, Európa és kiemelten a régiónk jelentős mértékben függ a fosszilis, azon belül különösen az orosz eredetű energiától. Annak ellenére, hogy mindenki azon dolgozik, hogy hogyan tudjuk ezt a függőséget a leghamarabb csökkenteni, reálisan kell látnunk, hogy mint semmi, ez sem egyik pillanatról a másikra fog megtörténni. Egy gyorsított békefolyamat tehát az energiaválság szempontjából is fontos lenne. Oroszország EU-s elfogadottságán persze ez nem változtatna, de nem kellene nap mint nap azon aggódnunk, hogy érte-e találat az Ukrajnát átszelő szállítási infrastruktúrát és jön-e épp kőolaj a Barátság-vezetéken. Fontos továbbá, hogy a meglévő alternatív kapacitásainkat egymással együttműködve maximálisan hasznosítsuk. A jelenlegi környezet egy új, minden ország számára ismeretlen helyzetet teremtett. Abban, hogy rövid távon áthidaljuk a problémát, a regionális együttműködéseknek kiemelt szerepe lesz. Ez egyedülálló lehetőséget ad a régiós gazdasági kapcsolatok azonnali, látványos erősítésére. Az országaink egyenként kicsik, így összefogásra lenne szükség ahhoz, hogy átvészeljük az előttünk álló időszakot és a nemzetközi szintéren versenyképesek legyünk.
– Mit gondol, milyen új energiaforrások dominálhatnak a jövőben?
– A megújulóknak és a nukleárisnak biztosan kulcsfontosságú szerepe lesz a jövőben. De ne felejtsük el, hogy ahhoz, hogy áttérjünk ezekre az energiaforrásokra, nem elég megépíteni a napelemeket, felhúzni a szélerőműveket. Fejleszteni kell a hálózatot és meg kell oldani az energiatárolást, amiben a hidrogénnek juthat szerep olyan „lapos” országokban, mint a miénk. Amennyiben a tárolást nem sikerül megoldani, létre kell hozni készenlétben álló helyettesítő kapacitásokat, hiszen a megújulók energiatermelése kiszámíthatatlan, energiára pedig akkor is szükségünk van, ha nem süt a nap vagy nem fúj a szél. Látjuk tehát, hogy egyelőre nincsen olyan megoldás, ami technológiai szempontból tökéletes lenne. De abban bízom, hogy ezt is megoldja az emberiség. Folyamatosan változunk és újítunk. Korábban csak a szénre támaszkodtunk, azóta részben áttértünk az olajra, olajról a gázra, a gáztól elindultunk a nukleáris energia irányába, majd a megújulók felé. Folyamatosan térünk át az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású technológiák irányába az innováció segítségével. Bízom benne, hogy mint mindig, az ipar hozni fogja a megoldást.
– Milyen időtávban lehet elképzelni a megújuló energiára való áttérést, és Magyarország tekintetében ezt hogyan lehetne elképzelni?
– A nukleáris energiának köszönhetően hozzuk az EU-átlagot fosszilis energiaforrások teljes energiamixhez viszonyított aránya tekintetében. Ez azt jelenti, hogy nem kell gyorsabban dekarbonizálnunk, mint Nyugat-Európa. Az, hogy ez milyen gyorsan kivitelezhető, elsősorban pénz kérdése. Csak, hogy egy számszerű példát említsek, ha Magyarországon a fosszilis energiát teljesen le szeretnénk cserélni napenergiára, a kapacitásbővítésre, a hálózatfejlesztésre és tárolásra egy évnyi GDP-nket kellene elkölteni. Ha 30 év alatt szeretnénk ezt elérni, minden évben a GDP 3 százalékát kellene erre fordítani. És persze közben ne felejtsük el, hogy globálisan a fogyasztás folyamatosan nő. Látnunk kell tehát, hogy ez egy hosszú, több évtizedes út, az, hogy ebből 10, 20 vagy 50 év lesz, az attól függ, hogy milyen ütemben költjük rá a pénzt. Azt azonban szeretném kiemelni, hogy ahhoz, hogy a megújulók ki tudják váltani a fosszilis energiaforrásokat, ahhoz véleményem szerint szükség van arra, hogy piaci alapon is megérje a technológia. És nemcsak a jelenlegi energiaár-környezetben, de hosszú távon is.
– Hogyan és mennyi idő alatt lehetne biztosítani Magyarország energiaszuverenitását?
– Hadd javítsam ki a kérdést. Nem Magyarország a helyes földrajzi egység, amikor energiaszuverenitásról gondolkodunk. A kérdés az, hogy hogyan tudjuk a régió és Európa energiaszuverenitását biztosítani. És erre a válasz, ahogyan korábban is említettem, csakis a regionális együttműködés lehet. Magyarország a fosszilis energia szempontjából földrajzilag kedvezőtlen fekvésű. Sem energiaforrásokból nem vagyunk gazdagok, sem tengeri hozzáféréssel nem rendelkezünk. De nem vagyunk ezzel egyedül Európában. A mi problémánk a régió egyéb országainak problémája is, és ugyanígy fordítva. A megoldás tehát az lenne, hogy összefogunk, erősítjük a régió országai közötti együttműködést, csökkentjük a kelet–nyugati függőségünket és erősítjük az észak–déli energiafolyosót.
– Hogyan lehet biztosítani, hogy legyen elegendő energiaforrás?
– Kezdjük azzal, hogy mit is jelent az, hogy elegendő. Azt, hogy a kínálat kielégíti a keresletet. Ebből pedig az következik, hogy annak érdekében, hogy minél gyorsabban visszaállítsuk az egyensúlyt, mind a keresleti, mind a kínálati oldalon érdemes beavatkozni. A kínálati oldalon a korábban kifejtett diverzifikáció, a minél megbízhatóbb források megteremtése által tudunk javítani. Rövid távon azonban a mérleg másik oldalának, a kereslet visszafogásának kulcsszerepe van az egyensúly helyreállításában. Csökkentenünk kell a fogyasztást. Be kell indítani az új energiaparadigmát, amely nem a pazarlásra, hanem az energiatakarékosságra épít. Mind lakossági, mind ipari, mind állami oldalon új szemlélet kell. Rövid távon ez takarékosságot és a fogyasztás tudatos visszavágását jelenti, közép- és hosszú távon pedig az energiahatékonyság növelése a cél.
– Milyen időtávban és hogyan lehetne csökkenteni az orosz gáztól való függést?
– Szabad alternatív csővezetékes kapacitás hiányában Európa cseppfolyósított földgázzal (LNG-vel) tudja kiváltani az orosz gázt. Azonban ezzel több probléma is van. Az első a kapacitás. Az EU-ban rendelkezésre álló LNG visszagázosító kapacitással nagyságrendileg 100 milliárd köbméter csővezetéki gáz váltható ki évente. 2022 végére közel plusz 20 milliárd köbméter új kapacitás üzembe állását várjuk. Ahhoz azonban, hogy a 160 milliárd köbméter orosz gázt teljes egészében pótolni tudjuk, még az új kapacitások beszámításával is hiányzik 40 milliárd köbméter. Ez az EU fogyasztásának 10 száaléka, amit keresletcsökkentéssel némiképp ellensúlyozni lehet, de látjuk, hogy nem kihívásmentes a feladat. Ám az egyszerűség kedvéért tegyük fel, hogy hosszú távon megoldódik a kereslet-kínálati egyensúly. Még mindig marad két alapvető probléma. Az egyik az LNG magas karbonlábnyoma, hiszen az európai LNG-import elsősorban a cseppfolyósítás és a szállítás következményeként, attól függően, hogy honnan érkezik a molekula, akár 61– 176 százalékkal több üvegházhatásúgáz-kibocsátással jár a csővezetékeshez képest. A másik az ár. Versenyeznünk kell azért, hogy a termelők Európába hozzák a terméket, mégpedig leginkább azzal az Ázsiával kell versenybe szállnunk, amely eddig nálunk magasabb árat fizetett az LNG-ért. A fő kérdés tehát nem az, hogy ki tudjuk-e váltani, hanem az, hogy milyen áron. A harmadik pedig, hogy a tengeri kikötőből el is kell juttatni a gázt az elosztóhálózatba, amik új típusú együttműködéseket és valljuk be, kockázatokat is jelenthetnek.
– Milyen fenntarthatósági irányelvek vannak a Molnál, milyen további terveik vannak?
– A Molnál 2016-ban kialakítottuk, majd 2021-ben aktualizáltuk a transzformációra, körforgásos gazdálkodásra és fenntartható fejlődésre épülő stratégiánkat. 2050-re kitűzött víziónk, hogy a Mol-csoport kulcsszereplője lesz Közép- és Kelet-Európa alacsony szén-dioxid-kibocsátású körforgásos gazdaságának. Az éghajlatváltozással kapcsolatban vállaltuk, hogy 2030-ra a szén-dioxid kibocsátásunkat 30 százalékal csökkentjük és a beruházási kiadásainkat legalább 50 százalékban fenntartható projektekre fordítjuk, 2050-re pedig minden beruházásunk zöld lesz. Stratégiánk megalkotása óta számos mérföldkövet tudhatunk a hátunk mögött, csak hogy néhányat említsek az idei évből, jelentős előrelépés történt a tiszaújvárosi poliolüzemünk építésében, amellyel óriási lépést teszünk a további diverzifikációban a műanyaggyártás irányába. Elköteleződtünk a zöldhidrogéngyárunk felépítése mellett, amelynek köszönhetően terveink szerint a megújuló forrásból származó elektromos áram segítségével évente 1600 tonna zöldhidrogént tudunk majd előállítani, 25 000 tonnával csökkentve szén-dioxid-kibocsátásunkat. Lezártuk lengyelországi akvizíciónkat, amelynek keretében több mint 400 töltőállomással bővült a kiskereskedelmi hálózatunk, teret nyitva a fogyasztói szolgáltatások növelésére, valamint megnyertük a hazai hulladékkoncessziót, amellyel évente mintegy 5 millió tonna lakossági hulladék fenntarthatóbb kezeléséért leszünk felelősek. Mindeközben elkészült új székházunk, a Mol Campus, amelyet a legmodernebb technológiák segítségével a környezettudatos működés jegyében építettünk. A kitűzött céljaink összhangban vannak az EU zöldtörekvéseivel, amik igencsak ambiciózusak és folyamatosan szigorodnak. Ezért a következő években sem állhatunk meg, megyünk tovább a stratégiánk által kijelölt úton.
– A Mol számára mi okozza a legnagyobb kihívást a következő évek tekintetében?
– Stratégiánk megvalósítása több milliárd dollár beruházási igényű, még normál piaci körülmények között is kihívás a megvalósítása. Az orosz–ukrán háború azonban rávilágított arra, hogy fosszilis függőségünk jóval nagyobb, mint ami a köztudatban eddig benne volt. A háború kitörésével az ellátásbiztonság és az energiaszuverenitás került az európai és nemzeti politikák központjába. Egyik oldalon tehát dollárok milliárdjait kell belefektetnünk az orosz energiától való függetlenedésbe, a kapacitások kiépítésébe, technológiai átállításokra és alternatív energiaforrások lekötésébe. A másik oldalon az eddig is ambiciózus klímavédelmi célok nemcsak hogy nem enyhülnek, hanem tovább szigorodnak, további előre hozott beruházási igényeket támasztva az eddig is óriási költségű energiaátmenetnek. Úgy kell dolgoznunk a 2050-es célkitűzések elérésén, hogy közben akut problémák kötik le a figyelmünk nagy részét: hogy legyen mivel fűteni télen és mindenki tudjon tankolni reggel, amikor iskolába viszi a gyerekeit. Végül a kapkodó rendszerszintű beavatkozások vagy be nem avatkozások a piaci folyamatokba (például szankciók, korlátozások, ár- és tarifaszabályok) sem könnyítenek az így is nehezen kiszámítható iparági környezetben.
– Hogyan jelenik meg az energiaválság a Mol-csoport pénzügyi adataiban, pénzügyi jelentéseiben?
– Látszólag pozitívan. Így van ez minden integrált energiavállalat esetén, hiszen a jelenlegi piaci környezet, a magas energiaárak, magas urál– brent ár közötti különbség alapvetően kedvez nekünk. Ugyanakkor a másik oldalról a magas energiaárak megállították a járvány utáni gazdasági kilábalást, és a recessziós keresletcsökkenés már kevésbé hat pozitívan bármely vállalatra. Mindeközben az Európa-szerte tapasztalható állami beavatkozások, ársapka és ágazati különadók formájában erőteljes nyomást gyakorolnak a Mol-csoport pénzügyeire és működésére egyaránt. A kormányzati elvonások teljes mértéke csoportszinten persze nagyobbak, mint versenytársainknál. Ez pedig mind az energiaszuverenitás megteremtéséhez és a zöldátmenethez szükséges beruházásoktól vonja el a pénzt.
– Az IFRS-ek mennyiben adnak lehetőséget a különböző kockázatok kezelésére, a szükséges tartalékok megképzésére a pénzügyi jelentésekben?
– Mint említettem, a háború következtében a Mol-csoport jelentős beruházásokat kényszerül végrehajtani annak érdekében, hogy a régió energiabiztonsága fennmaradhasson. Ezek egy része már elkezdődött, a döntő része viszont a következő években fog megvalósulni. Ezek a kiadások nem láthatók az idei pénzügyi jelentésekben, mivel olyan beruházásokról beszélünk, amelyek a jövő működését fogják szolgálni, és megtérülést is várunk tőlünk, ezért ilyen jogcímen nem képezhető külön céltartalék. A mérlegünkből ettől függetlenül láthatók általánosan a pénzügyi tartalékaink, a tőkeerősségünk, de az nem, hogy az ellátásbiztonság megteremtése érdekében milyen beruházásokra kényszerülünk.
NÉVJEGY