„Az idei évtől egy lassúbb, de tartósabb növekedés elfogadhatóbb üzleti kockázatokat hozhatna az ágazat számára” – mondja az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnöke.
Immár másodjára választották meg a szakszövetség élére. Mik a tervei, hogyan látja a szervezet jövőjét, mit érdemes tudni az építési vállalkozók szakmai érdekképviseletéről?
– Mivel időközben változott az alapszabályunk, immáron négy évre választottak meg: az elnöki tisztséget 2023-ig viszem. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) alapításakor és most is az a célunk, hogy tagjaink számára minden segítséget megadjunk a sikeres működéshez. Ezalatt nem csak és kizárólag azt értjük, hogy a jogszabályváltozások kapcsán javaslatot teszünk a kormány számára, vagy véleményezünk egy-egy tervezetet, önállóan fogalmazunk meg javaslatokat, hanem például sok képzést indítunk, előadásokat tartunk és ajánlásokat adunk ki. Szeretnénk hatni a kisebb vállalkozásokra is, hogy a gazdasági tevékenységük színvonalasabb és sikeresebb lehessen.
Célunk és érdekünk a feketegazdaság felszámolása és a minőség fenntartása. Az ÉVOSZ tavaly decemberben volt 30 éves, és mint ilyen régi szervezet, érdemes tudni, hogy az első érdekvédelmi szövetség volt, amely a rendszerváltás környékén megalakult. Már a piacgazdaság első szeleire látszott, hogy meg kell fogalmazni az érdekeinket, és képviselni kell azokat. A szervezet akkor a német, osztrák és svájci érdekképviseleti mintára építve jött létre, beleértve az oktatási és képzési struktúrát is.
– Kik a tagok? A kisebb cégek is számíthatnak segítségre?
– Összesen 220 sikeres közepes és nagy építési szervezet tartozik a tagjaink közé, és rajtuk keresztül a tagság végül is gyakorló vállalatvezetőkből áll. Ezen vállalatok az országban az évente mintegy 4300 milliárd forint értékű építési piacból nagyjából 2000 milliárdot teljesítenek. Az építési piacon mi mindig egy tág szolgáltatási piacot értünk, méghozzá a mély- és magasépítést, a magáncélú lakásépítést és -felújítást is, vagyis a teljes építési gazdaságot. A kisebb cégek számára képzéseket és előadásokat is tartunk, akár adózási, elszámolási kérdésekben, de szakmai témákban is.
– Az elmúlt években óriási boom szemtanúi lehettünk az építőipar területén, ugyanakkor elemzők szerint ez a növekedés most lelassult, sőt 2019 utolsó negyedévében meg is állt. Mit lehet mondani az építőiparról számokban?
– Az elmúlt időszakban valóban érdekes számokat produkált az ingatlanpiac. Míg az elmúlt három év számai szerint évente folyamatosan húsz százalék feletti volt az építési gazdaság teljesítményének növekedése, addig az előző év decemberi adata már 8 százalékos csökkenést mutat a korábbi év hasonló időszakával összevetve. Ugyanebben az időszakban a vasúti beruházások megrendelései például 20 százalékkal estek vissza. Persze a teljes évre vonatkoztatva még mindig azt látjuk, hogy 24 százalékos a bővülés. A decemberi megtorpanás és csökkenés ellenére az elemzők arra következtetnek, hogy a következő évre 5–7 százalékos növekedésre van esély.
Elmondhatjuk, hogy az éves 4300 milliárdos forgalmunkkal az ország gazdaságának zászlóshajója vagyunk. A fenti számokból jól látszik, hogy a 2017–19 években tapasztalt építőipari teljesítménynövekedés meghaladja a 80 százalékot. Az idei évtől egy lassúbb, de tartósabb bővülés elfogadhatóbb üzleti kockázatokat hozhatna az ágazat számára. A beruházási ciklus mélyrepülésének is van esélye, amit mindenképp el kell kerülni. Az ÉVOSZ a konszolidáltabb, egyenletes ágazati növekedés vagy szinten tartás érdekében javasolt a kormányzat felé építési-beruházással együtt járó országos programokat. Az ÉVOSZ 2019–23 között a kormányzat építési kereslet-kínálat kiegyenlítő szerepére folyamatosan számít.
– A konjunktúra hatására kialakult munkaerőhiány mennyi esetleges időbeli csúszást okozott?
– Az időbeli csúszás általában esetleges, nem volt valószínűleg több. Sokszor az egyes nagyobb projekteknél az előkészítettség esetleges hiányosságai is okozhatnak csúszást. Aztán előfordul az is, hogy a csúszás indoka a többféle igények megjelenése, ugyanis a szolgáltatást úgy kell nyújtani, hogy az a megrendelőn kívül még néhány egyéb érintettnek, például feleségnek, ügyvédnek is megfeleljen.
A munkaerőhiány az elmúlt évben mindeközben már enyhülni látszik. Tavaly már 120 ezerrel többen dolgoztak az ágazatban, mint az azt megelőző évben. Ez is egy nagy mondása az építésgazdaságnak: nincs még egy olyan másik ágazat, amely ennyi közmunkást és munkanélkülit szívott volna fel az elmúlt években. Az ő képzésük is kihívást jelent a piaci szereplőknek.
A feketefoglalkoztatás ugyanakkor az építési piacra leginkább jellemző visszaélés, amely kezdődhet a munkavédelmi előírások be nem tartásával vagy akár a be nem jelentéssel. Az ellenőrzéseknek ezen irányban is biztosan visszatartó ereje lenne, hiszen most az a jellemző, hogy a munkaerő a kisebb ellenállás felé áramlik, azaz a munkavállalók ahhoz a foglalkoztatóhoz mennek, ahol alacsonyabbak a követelmények.
– A lakásáfa változása és az átmeneti rendelkezések hogyan érintették az ingatlanpiacot?
– A korábbi megrendelések teljesítésének az igénye a megrendelők részéről megnőtt, és irreális elvárásokat támasztott az egyébként is munkaerőhiánnyal küzdő területtel szemben. A lakásáfa emelése, illetve inkább úgy fogalmaznék, hogy a magas áfatartalom közvetve vagy közvetlenül hozzájárul ahhoz, hogy a magánmegrendelők, azaz elsősorban a lakásépíttetők és -felújítók több esetben a szerződés nélküli munkavégzést válasszák. Sajnos ez egyik félnek sem jó, hiszen sem a szerződéses feltételeket, sem pedig a fizetési ellentételezést nem rögzítik. Ezen túlmenően ez az államkasszának sem jó, hiszen jelentős áfatartalomtól esik el. Egy gyors fejszámolás alapján azt mondhatjuk, hogy ha a feketegazdaság mértéke nagyjából 18 százalékot tesz ki, akkor mintegy 1000 milliárdnyi az a lakásépítési szolgáltatás, ahol nem készül szerződés, ha azt feltételezzük, hogy ez az esetek 60 százalékában történik így. Ha azt nézzük, hogy ennek a teljesítménynek nagyjából 60–65 százaléka az anyag- és fuvarköltség, akkor maga az építés, szerelés a 35–40 százalékát teszi ki. Ennek az áfatartalma pedig 80–100 milliárd forint. Ettől a költségvetési bevételtől esik el az államkassza évente a feketegazdaság miatt. Ezért is tartjuk fontosnak ennek a területnek a kifehérítéséért tett erőfeszítéseket, mint például, hogy a kistelepüléseken élő és építő, felújító magánszemélyek bizonyos feltételek megléte esetén (e-építési napló vezetése és számlák gyűjtése) ötmillió forintig visszaigényelhetik az áfatartalmat. Ez egyértelműen arra ösztönzi a magánmegrendelőket, hogy tisztán és szerződéskötés mellett rendeljenek meg építési szolgáltatásokat.
Az összes építőipari építés-szerelési tevékenységen belül például Németországban a „lakásügy” 37 százalékos nagyságrendet jelent, az EU 28 országában 36 százalékot, Magyarországon pedig ez az arány 18 százalék. Van tehát ok arra, hogy erre a szegmensre fokozottabb figyelem irányuljon.
– A szerződés nem megkötése nem a vállalkozónak kedvez?
– Nem, hiszen miért lenne érdeke a vállalkozónak, hogy nem lehet biztos, hozzájut-e a pénzéhez. A megrendelő ilyenkor a 27 százalékkal magasabb összeg megfizetését akarja megúszni, ugyanakkor ez egy kicsit érthetetlen is, hiszen amikor vasalót veszünk, akkor sem kérdezzük meg, ki lehetne-e hagyni az áfa megfizetését, amire lényegében a végfelhasználó köteles. A felújításnál vagy a lakásépítésnél szintén „nagy értékű jószágról” beszélünk. A szerződés megléte mindkét félnek fontos lenne. Ennek elmulasztása egyébként leginkább a budapesti és agglomerációban zajló felújításokra jellemző. Az ÉVOSZ elnökeként a tisztességes vállalkozókat érő versenyhátrányt mint az ilyen ügyletek következményét érdemes még megemlíteni. Mindebből következik, hogy továbbra is a megrendelőt kell ösztönözni arra, hogy kössön szerződést, és számla alapján fizessen a lakásfelújításért, a lakásépítésért.
– Milyen nehézségekkel néznek még szembe, és milyen további javaslatokat fogalmaztak még meg?
– A kormányzat számára minden évben 10 pontból álló javaslatcsomagot állítunk össze. A startégiánkat felmérésekre és elemzésekre alapozzuk, és hozzájárulunk a kormány ez irányú stratégiájának megalkotásához.
Az egyik fontos probléma, hogy a hazai építőipar alapanyagigényét a környező országokból származó importtal kénytelen kiegészíteni. Ennek azonban pótlólagos költség- és időigénye van. A háttéripari termékek beszerzésénél a termékek 95 százalékánál a kivitelező építőipar nem tud közvetlenül a gyártótól vásárolni: kereskedőláncok kötik le kapacitáslekötési szerződésekkel a termékeket, így két-három kereskedőilánc-áttét sem ritka a beépítendő anyagok, szerelvények beszerzésénél. Ezt a „magyaros” helyzetet érdemes lenne alaposan kiértékelni, elemezni, és valamilyen megoldást találni.
A foglakoztatás és a feketegazdaság ellenőrzésére egyébként javasolnánk a NAV számára, hogy támogató módon, a hozzá beérkezett adatok elemzése mentén keresse meg az érintett vállalkozásokat, és jelezze vissza a számukra, ha ellentmondást talál. A figyelemfelhívás és az esetleges szankcionálás után biztosan tisztulna valamelyest az elszámolásuk.