„Mind az ügyfeleknek, mind az adóhatóságnak érdeke a pontos, gyors, költséghatékony kommunikáció. A gyakorlati tapasztalatok alapján javítani, finomítani is kell majd a cégkapu rendszeren” – mondja az EY tranzakciós adótanácsadással foglalkozó partnere.
– Mi a véleménye a hazai cégkapu rendszerről? Felkészült Magyarország az egyre szélesebb körű elektronikus ügyintézésre mind hivatali, mind adózói szinten?
– Az elektronikus kommunikáció elkerülhetetlen. Mint minden új rendszer, így a cégkapu rendszer is hoz változásokat: ki kell tapasztalni, meg kell szokni. Ez nem volt másképp korábban sem, akár az ügyfélkapuval, akár az e-papírral. Jelenleg, legalábbis a tapasztalataink azt mutatják, némi indulási zavar mutatkozik a jogosultságokban. Főként abban a tekintetben, ki milyen dokumentumhoz férhet hozzá, illetve hogyan kapja meg, és mi történik akkor, ha egy dokumentumhoz több ember is hozzáfér. Hiszen az első – nem feltétlenül illetékes személy általi – megnyitástól kezdve indul el egy határidő, ez jelzi, hogy a cég felé kézbesített egy dokumentum. Nyilván minél nagyobb egy vállalat, minél több külsős szolgáltatóval dolgozik különböző területeken, annál bonyolultabb a jogosultságok megfelelő személyeknek történő kiosztása, monitorozása és a változások lekövetése, a meghatalmazások visszavonása és adminisztrációja. A gyakorlati tapasztalatok alapján javítani, finomítani is kell majd a cégkapu rendszeren.
– Milyen finomhangolásra gondol elsősorban, és mik a rendszer előnyei?
– Például ügyféloldalról jó lenne azt is nyomon követni, hogy több jogosult esetén ki és mikor nyitott meg egy-egy dokumentumot. Persze az adóhivatalnak is alkalmazkodnia kell ehhez az új kommunikációs csatornához. A cégkapu lehetővé teszi különböző formátumú, akár nagyméretű fájlok küldését is, és így a helyhezkötöttség nélküli ellenőrzést, adminisztrációt is. Ez természetesen jelentős költségmegtakarítást eredményezhet az adóhivatalnál – és persze az ügyfeleknél is. Csak egy kis egyszerű példa az előnyökre: egy határidős beadvány véglegesítésénél nem kell fél szemmel az órát nézni, hogy odaérjek még a postára feladni, hiszen normál hivatali időn túl is elérhető már a rendszer.
Összességében mindezek a változások elkerülhetetlenek. Mind az ügyfeleknek, mind az adóhatóságnak érdeke a pontos, gyors, költséghatékony kommunikáció. Remélem, a kezdeti gyermekbetegségekre hamar találnak megoldást a fejlesztők.
– A hazai adózási-bevallási rendszer elmúlt évekbeli változások már mind ebben az irányban haladtak. Minden a digitalizációról szól? Mi általánosságban az EY-nak és partnereinek meglátása a bevallásokról?
– Elkerülhetetlen az elektronikus adóbevallásra történő átállás. Egyértelműen látszik a bevallási statisztikákból, hogy mára már praktikusan kiszorul a papíralapú rendszer a személyi jövedelemadó területén is. Az elektronikus megoldások egyszerűen olcsóbbak, gyorsabbak és pontosabbak. Még a különböző bevallási nyomtatványokon belüli egyszerűsítésekben, adattartam-szűkítésben látok egyébként előrelépési lehetőséget. Sok repetitív adat szerepel, ilyen például a társaságiadó-bevalláson a beszámoló sorok tájékoztató adatként történő szerepeltetése, vagy említhetem az áfabevallás EU-s összehasonlításban kiemelkedő túlrészletezettségét.
Én a bevallási rendszerhez sorolom az online kasszákat, az EKÁER-t és az online számlajelentést is. Ezek fogadtatása nem volt felhőtlen, sok terhet rótt a vállalkozásokra, és még mindig sok terhet jelent számukra. Az örök adóztatási dilemma alapján nehéz a határt meghúzni, hogy mennyire terhelhetők adminisztrációval a becsületes adózók a jogkövetésben kevésbé lelkes adózók miatt. Ezek a rendszerek jelentős fehéredést eredményeztek, ami számottevő adóbevétel-növekedést és gazdaságfehérítést hozott. Az eredmény elvitathatatlan, még régiós kitekintésben is példaértékű. Közös érdekünk persze ez az irány, hiszen minél kevesebb az adócsaló, annál inkább nyílik tér az adóteher csökkentésére. Ugyanakkor a felhalmozódott gyakorlati tapasztalatok alapján azt gondoljuk, lehetne egyszerűsíteni a kapcsolódó adminisztrációs terheken. Ezt különösen igaznak tartom az EKÁER esetében. Az online számlaadat-szolgáltatással kapcsolatban még nem hiszem, hogy teljesen elült a por, az XSD séma újabb verziói még további feladatokat fognak hozni.
– Itt mire gondol pontosan?
– Ha változik az adattartalom vagy az adatok formátuma, akkor újra hozzá kell nyúlni a lefejlesztett szoftverekhez. Ilyen változás például, ha kötelező elem lesz az árfolyam vagy például az áfa kulcsonkénti összesítések kötelezővé tétele. Komplex, egyedi igényekre szabott vállalati ügyviteli rendszereknél bármilyen változtatás egyedi fejlesztést igényel, ami idő- és költségigényes.
– Az elektronikus ügyintézés legfőbb jelentőségét miben látja? Kinek jó ez és miért?
– Gyors, transzparens, pontos és költséghatékony. Az előnyök mindkét oldalon érvényesek, jó az adózónak és a hatóságnak is.
– Ön egy-két éve pozitívan nyilatkozott a NAV szolgáltatói szerepe kapcsán. Most hogyan látja az azóta bevezetett változások mentén az adó- és vámhivatalt?
– Abszolút tartom a pozitív véleményemet. Egyértelműen érzékelhető az elmozdulás. Korábban sokszor éreztem az „aha, hibáztál, jól megbüntetünk” hozzáállást. Most egyre inkább azt látom, hogy „itt egy hiba, legyen szíves kijavítani, önellenőrizni”. Ez úgy is igaz, hogy sokkal fókuszáltabbak az adóellenőrzések, jobban használja az adóhivatal a rendelkezésére álló „big data”-t. Néha olyan érzésem is van már, hogy az ellenőr csak végigmegy a „big data” alapján összeállított ellenőrizendő tételek listáján, és mást nem is tesz. Nagyon fontosnak tartom ezt a változást: az adóhivatalnak és az adózóknak nem ellenségnek kell lenni, normális kapcsolatra van szükség. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindig mindenben egyet kell érteni, lehetnek viták, perek is, mint ahogy vannak is.
A NAV szolgáltatói szerepköréhez sorolom azt is – bár az én ügyfélkörömet nem érinti, de fontos –, hogy kalkulációkkal alátámasztott ajánlásokat tesz az adózóknak az egyszerűsített adózási módok választására.
– Az EY-nál milyen tematikákkal foglalkozik? Milyen területeken dolgozik a legszívesebben?
– Ügyfeleim teljes körű kiszolgálására törekszem az adott kérdés vagy megoldandó feladat által megkövetelt specialista kollegáim bevonásával akár szigorúan vett adózáson kívüli szakterületekről is. Ez változatos munkát, folyamatos szellemi kihívást jelent. Sok adózási területtel tudtam és tudok mélyebben is foglalkozni. Adónemeket tekintve régebben az áfa volt a fő fókuszom, az utóbbi pár évben ismét inkább társasági adóra koncentrálok. Legszívesebben komplex, bonyolult feladatokkal foglalkozom, mint például az adóellenőrzésekkel, adóvitákkal kapcsolatos szolgáltatások. Itt érdekes tapasztalat, hogy milyen sok múlik az ügyfelek implementációs képességén, alaposságán, körültekintésén. Felelősségi körömbe tartoznak a társasági adó, M&A (Mergers and Acquisitions) adószolgáltatások és az adóvitákhoz kapcsolódó szolgáltatások.
– Milyen adóváltozások érintik leginkább az ügyfeleiket 2019-ben?
– Van olyan változás, amely sokakat érint, de nem sok alternatív tervezés maradt, ilyen például a cafeteriaelemekben bevezetett változás.
Általános érvényűen a legtöbb kérdést és feladatot az összefoglalóan BEPS név alatt futó kérdések okozzák. Idetartoznak többek között a transzferár országonkénti jelentései, az eredményszegmentáció, illetve az ezek eredményeként felvett pozíciók biztosítása, valamint az alultőkésítési szabályok változása.
Kellemes meglepetés volt a csomagban a csoportos adóalanyiság, ami sokakat érint és érdekel.