„Az adóhatóság rendelkezésére álló adatok korszerű technológiákkal való hasznosítása a célzott ellenőrzési kiválasztás mellett megnyitja a lehetőséget a hivatal szolgáltatásainak bővítésére” – fejtette ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adóügyi szakfőigazgatója.
– Hogyan alkalmazkodott az adóhatóság a digitalizáció és az információs technológia fejlődéséhez?
– Az adóhivatal mindig is úttörő szerepet vállalt a magyar közigazgatási szervek között az e-szolgáltatások terén. Az e-ügyintézés elindítása az adóhatóságnál több mint húszéves múltra tekint vissza, az első „kezdetleges” elektronikus áfabevallást 1997-ben nyújtotta be néhány adózó. Tíz évet kellett várni a kötelező elektronikusbevallás-benyújtási kötelezettségre a gazdasági szereplők körében. Ma már Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) előtti ügyek valamennyi ügyfél számára többségében elektronikusan intézhetők, kezdeményezhetők. A teljes iratforgalom tavalyi megoszlása azt mutatja, hogy az ügyfelekkel az esetek 80 százalékában elektronikus úton zajlik a kapcsolattartás. Az elmúlt öt évben robbanásszerű fejlődés indult be a kommunikációs kapcsolatok, az alkalmazott technológiák és az ezek által támogatott új jogintézmények bevezetésével. Az „okos adóztatást” kell megalapoznunk a hatékonyság szem előtt tartásával.
– Milyen adatforrásokból származik a NAV adatvagyona, és mekkora ez az adatállomány?
– Az adózók adókötelezettségeinek nyilvántartásaiból; törzsadatokból, folyószámla-információkból, más szervek vagy más adózók adókötelezettségeiből. A közigazgatáson belül a NAV rendelkezik a legjelentősebb adatvagyonnal, melyben mennyiségi ugrást jelentett az online pénztárgépek bevezetése. Azt megelőzően becsülten tíz év alatt érkezett annyi adat, mint 2013 és 2014 között egyéves periódus alatt. Jelentősen növelte az adattömeget az eSZJA bevezetése és bővítése is, az elmúlt év végén az eBEV és az Online Számla rendszerekben tárolt adatokkal az összes adatmennyiség meghaladta a 4,2 petabyte-ot.
– Mióta és mire használja az adóhatóság a különféle adatforrásokból rendelkezésére álló adatokat?
– Az adatok hasznosítása azok nyilvántartása, rendelkezésre állása óta folyamatos. Az új stratégiai célok, az elmúlt évek jogszabályi környezetének változásai azonban szükségessé teszik a NAV adatvagyon-gazdálkodási stratégiájának ismételt felmérését. Ez teszi lehetővé azt, hogy a feladatellátáshoz szükséges adatok a megfelelő minőségben, mennyiségben, időben, helyen és költséggel álljanak rendelkezésre.
A felhasználás célhoz kötötten, jogszabályi keretek között három jól elkülöníthető területen valósul meg. Az állami adó- és vámhatóság, mint az adókötelezettségek teljesítését ellenőrző szerv, használja az adatokat hatósági tevékenységéhez kockázatelemzési, kiválasztási és ellenőrzési célra. Az ellenőrzési cél volt egyébként az első jól körülhatárolható terület, ahol a különböző adatforrásból származó adatokat együttesen elemezve, értékelve kezdte hasznosítani a szervezet. A harmadik és időben a legkésőbb kialakult, egyben a legdinamikusabban fejlődő terület az adózók számára nyújtott szolgáltatások köre: az ügyintézési lehetőségek megkönnyítése, a lekérdezési lehetőségek biztosítása vagy a nyilvántartott adatokból adóbevallási tervezet kiajánlása.
– Milyen lehetőségeket látnak a valós idejű adatok felhasználásában? Vegyük például a tavaly bevezetett online számlaadat-szolgáltatásból származó adatokat.
– Az elmúlt években bevezetett új jogintézmények, mint az OPG, EKÁER, Online Számla rendszer alapvetően új technológiai megoldásokon alapulnak, és mindegyik rendszer valós idejű adatokkal dolgozik. Az újszerűség nemcsak a technológiai megoldásokban rejlik, hanem abban, hogy az adóhatóság feladatellátásában teljesen új távlatokat nyitott. Mindhárom rendszer bevezetésekor adópolitikai célkitűzés volt a feketegazdaság fehérítése, aminek eredményességét a számadatok kellően igazolják. A kiállított számlákról történő valós idejű, strukturált formában történő adatszolgáltatás lehetővé teszi az adatok gyors elemzését és azok felhasználásával az ellenőrzés munkájának támogatását, az adócsalások mielőbbi feltárását. A különféle visszaélésre utaló bevallást nyújtó gazdálkodók adatainak felhasználásával az ismétlődő, azonos elkövetési kategóriába tartozó esetek közös jellemzőinek meghatározása alapján ellenőrzési, szűrési paraméterek kialakítása történik. Ezek alapján már a bevallás benyújtásának időpontjában ellenőrizni lehet a bevallások adatainak alapvető összefüggési hibáit, és ki lehet szűrni a visszaélésre utaló jellemzőkkel bíró gazdálkodókat.
Szükséges az online számlaadatok alapján azon matematikai modellek felállítása, amelyek felhasználásával olyan korrelációs modelleket lehet kidolgozni, amelyek a számlaadatok alapján azok beérkezésének folyamatában már a mintázatuk alapján képesek szűrni azokat a számlákat és gazdasági eseményeket, amelyek a visszaélések jellemzőivel bírnak.
Az online számlaadat-szolgáltatás elsődleges eredményeként jelentős mennyiségű jó minőségű azonnali adat érkezik az adóhatóság rendszerébe. A gyors és pontos kockázatelemzés támogatja az adóhatóság célzottabb kiválasztását és a jelen idejű ellenőrzéseket erősítő tevékenységét, ezáltal a feketegazdaság elleni küzdelem újabb hatékony eszköze áll az adóhatóság rendelkezésére. A gyors kockázatelemzés gyorsabb beavatkozást tesz lehetővé, időben kiemelve az adókikerülő vállalkozásokat, ezáltal segítve a jogkövető vállalkozások versenyképességét.
– Az adózók számára milyen kézzelfogható előnyökkel jár, hogy valós idejű adatokkal dolgoznak?
– Az adóhatóság rendelkezésére álló adatok korszerű technológiákkal való hasznosítása a célzott ellenőrzési kiválasztás mellett megnyitja a lehetőséget a hivatal szolgáltatásainak bővítésére. Jogos elvárás az ügyfelek részéről, hogy a digitális adatrobbanás következtében rendelkezésünkre álló nagyszámú adatot valamilyen hasznosítható formában visszamutassuk számukra. Ennek első legkomplexebb formája az eSZJA rendszer, amely az éves kötelezettség teljesítését segíti. Az online számlaadat-szolgáltatás valós idejű rendszere megteremtheti az általánosforgalmi adó-bevallások akár havi rendszerességgel történő kiajánlásának későbbi lehetőségét. Ezek a megoldások nemzetközi viszonylatban is előremutatók. A valósidejűség mellett azonban meg kell említeni az adatok megfelelő minőségének és strukturáltságának kritériumát is. Megalapozott bevallásokat csakis jó minőségű adatokra lehet építeni. Az Online Számla rendszer tekintetében az adatszolgáltatáshoz szükséges adatstruktúra – melyet immár minden számlázóprogramnak biztosítania kell – lehetővé teszi, hogy az adóhatóság rendszeréből lekérdezett számlaadatok a könyvelési rendszerekbe egyszerűbben beemelhetők legyenek. Az egységes adatstruktúra segíti a vállalkozást a partneri adatok áttekintésében, valamint a könyvelési, könyvvizsgálati tevékenységben.
– Ha az előbb elmondott új lehetőségek egy folyamat részét képezik, akkor várhatóan terveznek további lépéseket is. Mire számíthatnak az adózók?
– A NAV 2019-ben tovább halad a digitalizáció és az elektronikus alkalmazások bővítésének útján. Már most látható, hogy az Online Számla rendszer számos lehetőséget rejt. Idei újításunk az online adat- és változásbejelentési, valamint a bevallási kötelezettség teljesítésére szolgáló webes alkalmazás, az úgynevezett Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás fokozatos bevezetése. A NAV többéves terve, hogy olyan adatbejelentési és bevallási felületet biztosítson az adózók számára, amely azok kitöltése közben felhasznál korábban bejelentett, nyilvántartott adatokat is. A feldolgozás azonnal megtörténik, és az adózó rögtön ellenőrizheti a NAV nyilvántartásában módosult adatait. Az első fázis fejlesztése során létrejött rendszer még csak bizonyos kritériumoknak megfelelő nyomtatványok kihelyezésére alkalmas, a fejlesztés további lépései arra irányulnak, hogy ezek száma bővüljön. Prioritásként az adat- és változásbejelentő nyomtatványok elkészítését, kiváltását határoztuk meg. Ez az a terület, amely nagyon sok ügyfelet érint, és rendkívül sok a hibás tartalmú űrlap. Tavaly közel ötszázezer hibás adatlap érkezett, amelyek kijavítása mind ügyfél, mind hatósági oldalon időráfordítást és költséget okoz. Az adóhatóság által előre feltöltött adatok kiajánlásával ez a szám várhatóan jelentősen csökkeni fog. Az új rendszernek képesnek kell lennie arra is, hogy a bevallások minél szélesebb körében az online kitöltést és a bevallástervezetek kiajánlását komplex módon, egységes keretek között támogassa. Megoldandó feladat, hogy a NAV, amennyire lehet, elszakadjon az „űrlapalapú” kitöltéstől, kellőképpen el tudja képzelni, hogy az adózót milyen jellegű működés és képi kinézet segíti a legjobban az adatbejelentés, bevalláskitöltés során.
– Úgy tűnik, a NAV egy folyamatosan fejlődő és fejlesztő, talán más hatóságok számára is jó példával szolgáló hivatal. Mi motiválja erre önöket?
– Feladatainkat olyan környezetben kell végeznünk, amely állandóan változik, szabályozási és technológiai tekintetben is. Ez arra késztet, hogy magunk is változzunk, változtassunk, merjünk és akarjunk kilépni a komfortzónánkból. Ha ezt meg tudjuk tenni, akkor képesek leszünk a pozitív ügyfélélmény kiváltására.