A VÁMHATÓSÁG FELADATAI ILYENKOR SZERTEÁGAZÓAK - Interjú Bakai Kristóf Péterrel, a NAV vámszakmai szakfőigazgatójával

/ 2022. márciusi lapszám

A háború volt a legrosszabb forgatókönyv, ennek ellenére a pénzügyőrök mindent megtesznek annak érdekében, hogy az államhatáron rend és nyugalom legyen – interjú Bakai Kristóf Péter pénzügyőr dandártábornokkal, a NAV vámszakmai szakfőigazgatójával.

– 2021. január 1-jével az Egyesült Ki­rályság elhagyta az EU-t. Mit jelen­tett ez a magyar vámigazgatás szem­szögéből?

– A brexit nem érte készületlenül a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vámhatóságát. 2020. február 1.–decem­ber 31. között a brexit tekintetében át­meneti időszakot éltünk meg, amelynek során még uniós tagállamként kezeltük a szigetországot, azonban lehetőségünk volt felkészülni arra, hogy 2021. január 1-jétől az Egyesült Királyság harmadik ország lesz. Nyilván ez minden uniós vámhatóságnál más változásokat ered­ményezett: például a francia vámigaz­gatásnál jelentős létszámemeléseket ho­zott, és mi is áttekintettük, hogy mi az a prognosztizálható forgalomnöveke­dés, amivel számolnunk kell. Elsősor­ban az ügyfeleink felkészítését célozta ez az időszak. Szerettük volna a rendel­kezésünkre álló összes kommunikációs felületen tájékoztatni az érintett ügyfe­leket, a lakosságot és a gazdálkodókat arról, hogy a továbbiakban már nem al­kalmazhatják az Egyesült Királysággal kapcsolatban az egységes piac egyszerű eljárásait és a négy szabadság elvét, ha­nem az harmadik országnak minősül és innentől kezdve vámalakiságokhoz kö­tött lesz az unió és az Egyesült Király­ság közötti forgalom. A felkészülés évé­nek végére megszületett az a szabadke­reskedelmi megállapodás, amely lehe­tővé tette azt, hogy ne kelljen vámokat fizetni az Egyesült Királyságból az Eu­rópai Unió területére érkező áruk után. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy nem kell a vámalakiságoknak megfe­lelni és azt sem, hogy ne kellene az im­porthoz kötődően áfát fizetni. Úgy gon­dolom, hogy a magyar vámhatóság fel­készült a kihívásra, ezt az is bizonyítja, hogy a tavalyi évben az Egyesült Ki­rálysághoz köthető mintegy 280 ezer vám-árunyilatkozatot gond és késede­lem nélkül tudtuk feldolgozni. Érdekes­ségként megemlíteném, hogy 2021-ben a NAV által vámkezelt külkereskedelmi forgalom 15 százaléka az Egyesült Ki­rálysághoz volt köthető.

– Milyen hatással volt a 2021-ben életbe lépett e-kereskedelmi áfasza­bályozás a szakterületre?

– Azt gondolom, mindannyiunk szá­mára nyilvánvaló volt az, hogy az e-ke­reskedelemben közvetlenül harmadik országokból az Európai Unió területére magánszemélyeknek címzett küldemé­nyek vám- és áfamentessége olyan elő­nyöket biztosít ezen harmadik országos kereskedőknek, amelyek a másik olda­lon versenyhátrányt okoznak az Euró­pai Unióban letelepedett és itt adózó gazdálkodóknak. Mivel az e-kereske­delem volumene az elmúlt években – részben éppen a koronavírus-járvány­hoz köthetően – jelentősen növekedett, ezért elkerülhetetlen volt a harmadik országos gazdálkodók versenyelőnyé­nek csökkentése és az európai uniós piac védelme. Ezt kell látnunk abban a szabályozásban, amely a 22 euró alatti kis értékű küldemények áfamentességét megszünteti. Az erre irányuló szabá­lyozás 2021. július 1-jétől lépett életbe. Nyilvánvaló módon hosszas előkészület előzte ezt meg, hiszen egyértelmű volt az EU döntéshozói számára is, hogy ezekhez a kis értékű küldeményekhez ugyanolyan adattartalmú vámáru-nyi­latkozatot megkövetelni, mint a szoká­sos külkereskedelmi forgalomhoz, nem célszerű. Ezért létrejött egy csökkentett adattartalmú vámáru-nyilatkozat ezen forgalom kezelésére (H7), és az EU két új áfa fizetési módot is kialakított a ha­gyományos importáfa-fizetési módozat mellé. Az egyik az IOSS (Import One Stop Shop), amely elsősorban azoknak a harmadik országos platformoknak nyújt megoldási lehetőséget, amelyek ezeket az e-kereskedelmi árukat forgal­mazzák. Röviden úgy foglalható össze, hogy ezek a platformok bejelentkeznek valamelyik uniós adóhivatalhoz, IOSS-számot kérnek, a vásárlás pillanatában beszedik az áfát a vásárlóktól, és ezen uniós adóhivatal részére fizetik meg egy összegben az összes tagállamot meg­illető áfát. Majd a tagállamok között ez az uniós adóhivatal a beszedett áfát szétosztja. Nyilván ez a platform olyan adatokat szolgáltat az IOSS-regisztrá­ció helye szerinti illetékes adóhivatal­nak, amelyekből megállapítható, hogy mennyi áfát kell továbbutalnia az egyes célállomások szerinti adóhivatalokhoz. Másik ilyen módozat az SA (Special Ar­rangement), mely alapvetően a szállító, a postai szolgáltatók részére lett létre­hozva. Nekik engedi meg azt, hogy az áfát önadózás keretében fizessék meg azok után a küldemények után, amelyek után az átvevő azt a postai szolgáltató részére megfizette.

 


A Nemzeti Adó- és Vámhivatalban nagyon komolyan kezeltük a felkészü­lést, egyrészt a Magyar Posta bevonásá­val egy munkacsoportot működtettünk, amely létrehozott egy olyan új számí­tástechnikai alkalmazást, amely képes a H7-es, csökkentett adattartalmú vá­máru-nyilatkozatot kezelni. Másrészt lét­rehoztunk egy olyan webes felületet, ame­lyen az állampolgárok maguknak is elvé­gezhetik a vámkezeltetést. Célunk volt, hogy a magyar gazdálkodóknak megad­juk azt a lehetőséget, hogy hazánk regio­nális elosztó központja legyen ezen e-ke­reskedelmi küldeményeknek, és megte­remtettük azt az ellenőrzési kapacitást, hogy a regionális elosztó központi sze­repünk ne gyengítse Magyarország biz­tonságát. Elmondhatom, hogy 2021. má­sodik fél évben mintegy 14,5 millió ilyen vámáru-nyilatkozatot dolgoztunk fel, rendszereinkben több mint 250 millió rendszerüzenet-váltás történt és a legna­gyobb terhelés során 24 óra alatt 500 ezer vám-árunyilatkozatot is fel tudtunk dol­gozni. Ezt mindenképp sikerként köny­velhetjük el. Ez önmagában is jelentős eredmény, amellett, hogy a környező álla­mok egy része nem készült el határidőre az informatikai fejlesztésekkel.

– A Nemzeti Adó- és Vámhivatal élen jár a hatósági eljárások digitali­zálása terén. Milyen fejlesztések van­nak folyamatban a vámszakterületen?

– Valóban, az elmúlt évben nemcsak az e-kereskedelmi küldemények kezelé­sére hivatott ún. eVÁM programot fej­lesztettük, hanem más fejlesztéseken is elkezdtünk dolgozni. Az egyik a nem­zeti importrendszerünk korszerűsítése, amellyel egy európai uniós kötelezett­ségünknek kell az idei év végéig eleget tennünk. A másik pedig a jövő év végéig elkészülő automatizált kiviteli rendszer fejlesztése, amely már abban az új in­formatikai környezetben valósul meg, amelyet a kis értékű küldemények sza­bad forgalomba bocsátása kapcsán te­remtettünk meg. Egy érdekes szegmense a vámhatósági munkának a harmadik országos állampolgárok által a közös­ségen belül vásárolt és a közösség terü­letéről kiszállított termékek áfamentes­sége. Ennek alapvetően két irányát lát­hatjuk Magyarországon. Az egyik a re­pülőtéren kilépő, jellemzően távol-keleti turisták által vásárolt különböző termé­kek. A másik pedig a szárazföldi külső vámhatárunkon mozgó ugyanilyen áruk. Ezekben az esetekben a kiléptetés digitalizálása a célunk, erre indítottunk egy nagyobb projektet. Kifejezetten szeret­nénk, hogy az online számlaadatokból is táplálkozva papírmentessé tegyük a ki­lépő utasok áfanyilatkozatait, azaz dig­italizáljuk a folyamatot.

– A kormányzat a pandémia alatt számos feladatot ruházott a Nem­zeti Adó- és Vámhivatalra, köztük a vámszakmai ágra is. Hogyan sikerült ezeknek a kihívásoknak megfelelni?

– A koronavírus-járvány jelentős ki­hívás elé állította az államigazgatás és a rendvédelem különböző szerveit. A Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak mint rendvédelmi feladatokat is ellátó köz­ponti hivatalnak ebben nyilvánvalóan jelentős szerep jutott. A rendőrséggel együttműködésben részt vettünk a ka­ranténintézkedések betartásának elle­nőrzésében és dolgoztunk az uniós belső határok ellenőrzésében is. 2021 nyarán a stratégiai jelentőségű építőipari anya­gok kivitelének ellenőrzése, az év vé­gén az üzemanyagok hatósági árának ellenőrzése jelentett rendészeti szem­pontból nagy kihívást a NAV-nak, ame­lyeknek úgy gondolom, maradéktalanul megfeleltünk. Ez nagyrészt annak kö­szönhető, hogy 2021. január 1-jén köz­pontosítottuk járőrszolgálati tevékeny­ségünket. Ennek során összevontuk a megyei igazgatóságaink járőrállomá­nyát, és a NAV Bevetési Igazgatósá­gának bázisán egy országos hatáskörű, ezerfős, alapvetően rendészeti feladato­kat ellátó igazgatóság jött létre. Az így kialakított szerv alkalmas a már emlí­tett, rugalmas reagálást igénylő felada­tok gyors és szakszerű végrehajtására.

– Visszatérve a Covid–19-járványra, milyen módon érintette a pandémia a határforgalmat? Mi a helyzet a vám­mentesen vámkezelt áruk ellenőrzé­sével?

– Szeretném ezt a két kérdést szétvá­lasztani. Az első kérdést illetően meg­jegyezném, hogy a határforgalmat – a rendelkezésünkre álló adatok alapján – szinte kizárólag az utasforgalom te­kintetében érintette a pandémia. Szá­razföldi, vasúti, vízi és légi határain­kon az áruforgalom visszaesését nem tapasztaltuk. Sőt, a déli határainkon és a repülőtéren jelentős növekedésről tu­dok beszámolni. Az áruforgalom gya­korlatilag folyamatos és zavartalan volt a pandémiás időszakban, annak kiszol­gálására – megfelelő védelmi intézke­dések mellett – a pénzügyőrállomány kész és képes volt.

Második kérdésére visszatérve, az Európai Bizottság 2020. április 3-án kiadott, 2020/491 számú határozata vám- és áfamentességet biztosított a vé­dekezésben részt vevő szervek által be­hozott, a pandémia során védekezésre felhasznált vagy rendelkezésre bocsá­tott termékekre. A vámhatóság jelen­tős számú ilyen vámeljárást folytatott le, amelyeknél utólag minden esetben vizsgáljuk a vám- és áfamentesség fel­tételeinek teljesülését. Azaz, hogy arra jogosult gazdálkodó hozta-e be, majd a védekezés céljára szétosztotta vagy a védekezés céljára felhasználta-e az áru­kat. Szoros kapcsolatban vagyunk ezen állami szervekkel, párbeszédet folyta­tunk az ellenőrzések kapcsán, és azt tudom mondani, hogy az esetek döntő többségében semmilyen szabálytalan­ságot nem tártunk fel. Ahogyan a pan­démia időben egyre jobban elhúzódik, úgy a vámmentességi rendelet hatálya és az elszámolásra, ellenőrzésre ren­delkezésre álló határidő is folyamato­san kitolódik. A jelenleg hatályos ha­tározat alapján 2022. június 30-ig van lehetőség ezen a jogcímen vámmentes árubehozatalra.

– Sajnálatos aktualitása van a követ­kező kérdésemnek. Az orosz –ukrán háborús helyzet kapcsán a vámható­ság előtt milyen kihívások álltak? Mi a helyzet a keleti határokon?

– A háború volt a legrosszabb forga­tókönyv, ennek ellenére a pénzügyőrök mindent megtesznek annak érdekében, hogy az államhatáron rend és nyugalom legyen. A vámhatóság feladatai ilyen­kor szerteágazóak. A vámjogszabályok adta lehetőségeken belül, humanitárius okból az Ukrajnából érkező ideiglenes védelemre jogosult személyek belépé­sével kapcsolatban könnyített ellenőr­zést rendeltem el. A segélyszállítmá­nyok Ukrajna felé történő kilépteté­sét soron kívül végezzük, ezzel kap­csolatban fennakadásról nem tudok. Ugyanakkor meg kell óvnunk Magyar­országot attól, hogy a menekülők eset­leg fegyvereket, lőszereket, más veszé­lyes árukat hozzanak be az országba. Mindemellett az életbe léptetett uniós korlátozó intézkedéseknek is érvényt kell szereznünk. A kialakult helyzetet Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kol­légáim és a NAV Bevetési Igazgatósá­gának megerősítő erői megfelelően ke­zelik, a határforgalomban fennakadás nincs.

NÉVJEGY

A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen végzett biztonság- és védelempolitikai szakértő, nemzetközi kapcsolatok terén képesíté­sét a Kodolányi János Főiskolán szerezte, és jelenleg a Nemzeti Köz­szolgálati Egyetemen folytat PhD-tanulmányokat
2006-tól különböző BM-szerveknél töltött be vezetői beosztásokat
2010 és 2018 között a NAV nemzetközi főosztályának vezetője
2018-tól a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vámszakmai szakfőigazgatója
Számos hazai és nemzetközi szakmai kitüntetésben és díjban részesült
A NAV Összefogás Alapítványának kuratóriumi tagja
Szabadidejében önkéntesen támogatja a katasztrófavédelem munkáját mint a Budapest Önkéntes Mentőszervezet Egyesület és a Közép-budai Önkéntes Polgári Védelmi Egyesület elnöke