A Richter büszkén vallja magáról, hogy magyarországi székhelyű nemzetközi csoport, amely már csak hazafias okokból is Magyarországon tartja k+f tevékenységét és befektetéseit, de azért az is nagyon lényeges, hogy ezt a magyar adózási rendszer is honorálja – fogalmazott a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatója.
– A Richter Magyarország egyetlen vállalata, amely tavaly olyan innovatív gyógyszert hozott létre, amely magyar innovációként Magyarországon készült, és a világ legfejlettebb gyógyszerpiacán, az USA-ban, a nyugat-európai országokban és végül a hazai piacon is magyar termékként került forgalomba, tavaly innovációs nagydíjat is nyert.
– Büszkék vagyunk, hogy a Richter kutatói által feltalált originális gyógyszerkészítmény, a cariprazine mind az USA piacán (Vraylar márkanéven), mind az Európai Unióban (Reagila márkanéven) megkapta a forgalomba hozatali engedélyt. A készítmény piaci forgalma minden várakozást felülmúlóan növekszik, az USA-ban, a licencpartnerünk, a Vraylar árbevétele idén már meghaladja a 400 millió dollárt, amelyből a Richter a hatóanyag-szállítás ellenértékét és a jogdíjat kapja. Ezzel azon kevés cég közé tartozunk, amely nem fizeti, hanem kapja külföldről a licencdíjat, ezzel igen jelentősen javítva a magyar gazdaság nemzetközi fizetési pozícióját.
– Mit gondol, az olyan, innovációra és kutatás-fejlesztésre fókuszáló cégnek, mint a Richter, mennyire kedvező a hazai adózási környezet?
– Egy innovációorientált vállalat számára aligha létezik kedvezőbb adózási környezet, mint a magyarországi. A nemzetközileg is versenyképes társaságiadó-kulcsok mellett ki kell emelni azt, hogy a k+f közvetlen költségek adóalapból való kétszeres leírhatósága és a licencbe adott termékjogok után kapott jogdíjbevételek 50 százalékának adóalap-csökkentő tételként való elszámolhatósága kivételes erejű ösztönzést jelent a kutatás-fejlesztés és az innovációorientált vállalatok számára. A magyarországi adózás versenyhátrányt okozó elemeként egyedül a helyi adózást említeném, de a k+f és a kapott jogdíjra vonatkozó kedvezmények a helyi adózásban is érvényesíthetők.
– A vállalat ez évi első három negyedévre vonatkozó üzleti jelentésében azt írja, hogy a Richter a magas k+f költései miatt lényegében már a második negyedévtől mentesült a gyógyszergyártók különadója alól. Biztosan hasznosnak tartják a 2019-től szintén érvénybe lépő szociális hozzájárulási adóban bevezetendő új k+f kedvezményt.
– Minden ilyen intézkedésnek üzenetértéke van. A Richter büszkén vallja magáról, hogy magyarországi székhelyű nemzetközi csoport, amely már csak hazafias okokból is Magyarországon tartja k+f tevékenységét és befektetéseit, de az is nagyon lényeges, hogy ezt a magyar adózási rendszer is honorálja.
Éppen ezért rendkívül fontos számunkra a gyógyszeripari különadók k+f költségekkel történő csökkentési és következő évre történő továbbviteli lehetősége. Úgy gondoljuk, hogy a kormányzat ezen kedvezmény hosszú idő óta tartó fenntartásával is a hazai k+f tevékenység fenntartására és növelésére ösztönzi a gyógyszercégeket.
Természetesen örülünk minden új kedvezménylehetőségnek, így a szociális hozzájárulási adó új k+f kedvezményének is. A szociális hozzájárulási adó jelenlegi kedvezményfeltételeinek kibővítését és a „bérplafon” a k+f-ben foglalkoztatottak piaci bérével összhangba hozását is szorgalmaznánk. Ez igen jelentősen ösztönözné a cégeket a k+f tevékenységük és a k+f-ben foglalkoztatottak számának növelésére, valamint a külföldön dolgozó kutatók hazacsábítására is még inkább lehetőséget adna.
– Milyen adózási politikája van a vállalatnak, hogyan döntenek az adózást érintő számvitelpolitikai kérdésekben?
– A Richter csoportnak több mint 30 országban vannak tagvállalatai. A csoportban a termelő leányvállalatokat profitközpontként működtetjük, míg a marketingszolgáltatásokat nyújtó cégeinket költségközpontként. A magyarországi anyavállalatban képződik az árbevétel 80 százaléka, és mivel a k+f tevékenység révén az anyavállalatban összpontosulnak a befektetések és a kockázatvállalás, illetve az anyavállalat vállalja a nemzetközi marketinghálózat fenntartásával kapcsolatos kockázatokat is, ezért a csoport által megtermelt eredmény döntő része is az anyavállalatban képződik. A csoport mindegyik tagvállalata készít beszámolót a helyi számviteli törvények szerint és adót fizet a helyi adózási rendszer szerint.
– A Richter is az IFRS-ek szerinti beszámolót készít? Milyen előnyeit látja ennek?
– A csoporttagok a helyi beszámolójukat az IFRS követelményei szerint átalakítva küldik meg a magyarországi központnak, és azokból kiindulva már 2003 óta IFRS konszolidált beszámolókat készítünk és teszünk közzé. Ettől azt várjuk, hogy azon átmeneti időszak lejárta után, ameddig az összehasonlítási előírások miatt a magyar számviteli rendszer szerint is kell elszámolásokat készítenünk, csökkenni fognak az adminisztratív terheink. Egyelőre azonban még nem csökkentek, mert egy sokkal bővebb tartalmú egyedi beszámolót kell készítenünk és a csoporton belüli tranzakciókra is el kell készítenünk az IFRS-értékeléseket. Amikor az egyes IFRS-szabványok valamilyen kérdésben számviteli politikai választási lehetőséget biztosítanak számunkra, akkor mindig azt az elszámolási módot igyekszünk választani, amely csökkenti a beszámolásba bevont érintett tételek várható jövőbeli volatilitását, hiszen bevételeink 90 százalékát külföldről, a legkülönbözőbb devizákban kapjuk.
– Mi a véleménye a jövőre bevezetendő csoportadózásról? Hogyan érinti ez a Richtert?
– A Richter csoport németországi tagvállalatai már élnek a német adózási rendszer által biztosított csoportadózással, ott 5 tagvállalatunk van összevonva egy adózási csoportba a szövetségi szintű társasági adózásban. Még nem döntöttünk arról, hogy Magyarországon beadjuk-e a csoportadózásra vonatkozó kérelmet. Magyarországon számunkra ez nem adóoptimalizálási, hanem adminisztrációs kérdés. Azt kell mérlegelnünk, hogy többet nyerünk-e azzal, hogy a csoportadózásra való áttérés után a csoporttagok közötti tranzakciókra már nem kell transzferár-dokumentációt készíteni, mint amennyi többletfeladatot a csoportként való adózás koordinálása és végrehajtása jelent majd. Ráadásul, mivel a Richter az IFRS szabályai szerint készíti egyedi beszámolóját, a csoportos társasági adózáshoz az érintett leányvállalatoknak is át kellene térnie az IFRS alkalmazására.
– Mit gondol az elmúlt évek adópolitikai intézkedéseiről – hiszen néhány évig ön volt Magyarország adózásért és pénzügyekért felelős államtitkára?
– Az ország nemzetközi versenyképességének erősítését szolgálta, hogy a társasági adó és az szja több lépcsőben csökkentésre és egységesítésre került. A mára kialakult mértékek kiállják a nemzetközi összehasonlítás próbáját. A kormányzat régi adósságát törlesztette azzal, hogy az utóbbi években szisztematikusan csökkentette a bérekre rakódó vállalati terheket. Úgy tudta ezzel a növekedést ösztönözni, hogy közben a költségvetési egyensúlyt is megőrizte.
Egy olyan kiterjedt dolgozói juttatási rendszerrel rendelkező vállalat számára, mint a Richter, az átlagosnál is érzékenyebb kérdés a cafeteria-elemek magasabb adózása 2019-től. A munkavállalói oldallal folytatott nehéz tárgyalások során afelé tartunk, hogy karcsúsítjuk a juttatásokat és igyekszünk a béremelésre összpontosítani a forrásainkat.
– Nehéz volt néhány éve a váltás, amikor a Richter stratégiai igazgatója lett?
– A vállalati működés jobban illik hozzám, mint a közigazgatás – ezt sokan sokszor megállapították régebben is, úgyhogy ebből a szempontból a váltás nem volt nehéz. Ami viszont határozottan új volt, az az ipari környezet a pénzügyi szektor után, és az egy darabig eltartott, míg ehhez hozzászoktam. A másik kihívást az jelentette, hogy az élettudományok fogalom- és összefüggésrendszere rendkívül mélyen áthatja a Richterben folyó munkát. Itt volt és van bepótolni valóm. Szerencsére kiváló munkatársak vesznek körül, akik tudják, hogy szeretek tanulni.