A 4,3 százalékos gazdasági növekedés a kisebb kamatkiadásokkal és a gazdaságfehérítő intézkedéseknek köszönhető többletbevételekkel együtt nagyobb mértékű pluszkiadásokat, illetve adócsökkentéseket tesz lehetővé – mondja a Nemzetgazdasági Minisztérium államháztartásért felelős államtitkára.
Kevesen lehetnek a minisztériumban, akik több költségvetés összeállításában vettek részt. Melyik volt az első?
Valóban viszonylag régi bútordarab vagyok, 1998 novembere óta dolgozom a minisztériumban. 2002 januárjától 2010 közepéig az ország uniós költségvetési kapcsolataival foglalkoztam. 2010 őszétől helyettes államtitkárként jóval szélesebb területért lettem felelős, nekünk kellett elkészíteni a költségvetési törvényjavaslatot, így a 2011-est már egészében magaménak kellett hogy érezzem.
Van hasonlóság az akkori és a múlt hónapban elfogadott 2018-as között?
Hosszú idő után a 2011-es költségvetési törvényjavaslat volt az első, amelyben az uniós módszertan szerint számolva 3 százalék alatti hiánnyal kalkuláltunk. Az akkori szabályok szerint a végrehajtás is teljesítette ezt a követelményt, sőt többletet mutatott. Igaz, ez meghatározó módon a magánnyugdíj-pénztári rendszerből visszalépők eszközeinek elszámolásához kapcsolódott. Utólag, az EU-s szabályváltozások miatt 3 százalék feletti lett a deficit, de 2012-től már mindenféle módszertan szerint ez alatt maradt a hiány. 2018-ra 2,4 százalék a terv. A közös pont tehát az elmúlt évek költségvetéseiben a stabilitás. A gazdasági környezet, a gazdaságpolitikai mozgástér viszont egészen más ma, mint 7 évvel ezelőtt volt. A kormány és az Országgyűlés 2011-től döntött a családi adókedvezmény bevezetéséről, amely akkor 150 milliárd forintnál több jövedelmet hagyott a családoknál. Úgy merte ezt meglépni, hogy még uniós túlzottdeficit-eljárás alatt állt az ország, ezért más eszközökkel teremtette meg az államháztartás stabilitását. Ez egy hosszú távú befektetés első jelentős lépése volt, hiszen gazdaságpolitikai érdek is, hogy a demográfiai helyzeten pozitív irányban tudjunk változtatni. A családi kedvezmények összege 2018-ra már éves szinten bőven 300 milliárd felett jár, és közben a túlzott deficit eljárást és a nemzetközi szervezetek hiteleit is magunk mögött hagytuk.
Az ideihez képest mit tart a legfontosabb változásnak a 2018-as büdzsében?
Igen jelentős, 4,3 százalékos gazdasági növekedéssel számolhatunk, ami a kisebb kamatkiadásokkal és a gazdaságfehérítő intézkedéseknek köszönhető többletbevételekkel együtt nagyobb mértékű pluszkiadásokat, illetve adócsökkentéseket tesz lehetővé. Így komoly előrelépés várható az olyan kiemelt területeken, mint például a családok támogatása, a munkából élők megbecsülése és a biztonság. De érdemes megemlíteni az egészségügy 221 milliárd forintos többletforrását is.
Az adóváltozások közül mit emelne ki?
Az adórendszer egyik funkciója, hogy alacsony hiányszint mellett biztosítsa a közkiadásokhoz szükséges bevételeket. Magyarországon is megtapasztaltuk, milyen káros következményekkel jár, ha ettől eltekintünk. A jövő évi költségvetés olyan adócsökkentéseket tartalmaz, amelyek a 4 százalékot némileg meghaladó növekedés mellett biztosítják a többletbevételeket. Így következik be a családi kedvezmények bővítése, az elsődlegesen szintén a családokat kedvezményező áfacsökkentések, a kisvállalati és a szociális hozzájárulási adó mérséklése. Ez átvezet az adórendszer egy másik feladatára, a gazdasági növekedés segítésére. A vállalkozásoknál forrás szabadul fel a hatéves bérmegállapodásban rögzített fizetésemelésekre. Ez önmagában is serkenti a növekedést, hiszen a lakosság nagyobb jövedelme bővülő fogyasztást és magánberuházásokat eredményezhet. Ezen túl a magasabb bér, az emelés kényszere eltolja abba az irányba a vállalkozásokat, hogy nagyobb hozzáadott értékű termékeket és szolgáltatásokat állítsanak elő. Az adórendszer további funkciója az egészséges verseny segítése. A gazdaságfehérítő intézkedések, azon túl, hogy a közkiadásokhoz biztosítanak bevételt, a tisztességesen működő vállalkozások érdekét is szolgálják az adócsaló cégek visszaszorításával. A korábbi intézkedésekkel együtt ezt segíti az e-számlázás jövő évi bevezetése is.
Mekkora többletbevételt várnak jövőre a gazdaságfehérítő intézkedésektől?
Több tízmilliárd forintot, de nehéz pontosan meghatározni az ilyen intézkedések hatását. Az áfánál például a bővülés mögöttes indoka lehet a fogyasztás bővülése és a fehéredés is. Az online pénztárgépek bevezetésekor, 2014-ben azt láttuk, hogy a GDP 0,6 százaléka volt az a többlet, amelyet a lakossági reáljövedelem és a kiskereskedelmi forgalom bővülése önmagában nem támasztott alá. Ez 2015-ben még 0,2-0,3 százalékkal növekedhetett. Ez együtt bőven 200 milliárd forint feletti többlet. Ezért is fontos, hogy továbbmenjünk ezen az úton. A költségvetésbe be nem folyt áfabevétel aránya a 2013-as 20-22 százalékos szintről egy év alatt 17- 18 százalékra csökkent, ami uniós szinten is kiemelkedő teljesítmény. De további százmilliárdokat hozna, ha elérnénk a legjobb tagországok 5-10 százalékos szintjét. A 2018-as költségvetés parlamenti vitájában kritikaként elhangzott, hogy túl magas az adócentralizációs ráta. De ha a számok mögé nézünk, azt látjuk, hogy az adócsökkentések ellenére az utóbbi években azért maradt szinten vagy nem csökkent jobban ez a mutató, mert visszaszorult a feketegazdaság. Ennek pedig örülni kell.
Ha már kritika: az Adótanácsadók Egyesülete azt vetette fel, hogy nem indokolt az online számlázás előírása, mivel a kézzel kiállított készpénzes számlákat továbbra sem látja majd a NAV, ezért ez a módszer nem alkalmas az adócsalások visszaszorítására.
Az adószabályozás ugyan nem hozzám tartozik, de a költségvetés stabilitása miatt nap mint nap árgus szemmel figyelem a beérkező adóbevételeket. A kormány mindig nyitott volt a különböző szervezetek véleményére, és vannak feladatok az adózás területén is, amiket az elmúlt években még nem tudtunk megoldani.
A költségvetés első félévi elfogadását azért szokták bírálni, mert a céllal ellentétben nem növeli érdemben a kiszámíthatóságot, hiszen az év második felében úgyis módosítani kell.
Szerintem a tervezhetőség csak akkor borul, ha ősszel az Országgyűlés úgy módosítja a költségvetést és az adószabályokat, hogy a változásokkal a gazdasági szereplők nem értenek egyet. Tavaly nem ez történt. A tavalyi évben a tavaszi költségvetés és adócsomag ugyan valóban nem tartalmazta a későbbi jelentős őszi változásokat, de ezekben (a szociális hozzájárulási adó csökkentése, a társasági adó mérséklése és egykulcsossá tétele, a minimálbér és szakmunkás-bérminimum jelentős emelése) a kormány megegyezett a munkaadók és a munkavállalók képviselőivel.
Egy másik kritika pedig arra vonatkozott, hogy a tavaszi tervezéskor még túl távoliak és ezért nehezebben becsülhetőek a reálgazdasági folyamatok. Amikor a tavaszi tervezésre átállt a kormány, ezen kockázatokat kivédendő megnövelte a központi tartalékok szintjét. A 2018-as költségvetésben több mint 200 milliárd forint puffer van, hogy váratlan események nyomán se kerüljön veszélybe az államháztartás stabilitása.
A kormányfő által korábban felvetett nullás büdzsé lekerült a napirendről?
Az elmúlt években alacsonyabb hiányú költségvetéseket is össze lehetett volna állítani. Ugyanakkor a kisebb deficit törvényszerűen némileg alacsonyabb gazdasági növekedést, foglalkoztatást és béreket eredményezne, hiszen a hiány az állam mint gazdasági szereplő által generált pluszkeresletet is jelent. Több forgatókönyv áttekintése alapján döntött úgy a kormány, hogy 2017-ben és 2018-ban 3 százaléknál érdemben alacsonyabb, de nem nullás költségvetést készít. Ez is biztosítja a GDP-arányos államadósság érdemi csökkentését, amit az Alaptörvény és az uniós szabályok előirányoznak. Fontos szempont, hogy a növekedés hatásait minél szélesebb társadalmi rétegek érzékeljék. A nullás költségvetés egyébként nem csak úgy értelmezhető, hogy az állam összes kiadása és bevétele van egyensúlyban, hanem úgy is, hogy a széles értelemben vett működési kiadásainál biztosítjuk a nullás egyenleget. Ezt demonstrálja az idei költségvetésnél bevezetett szerkezet. Hiány csak a beruházásokból fakadhat, amelyek szintemelkedést jelenthetnek, akár az életminőségben, akár a gazdasági bővülés mértékét tekintve.
Módosulna a következő évek költségvetési pályája, ha a kormány az euró bevezetése mellett döntene?
A bevezetés feltételei közül teljesítjük a hiánykövetelményt, az állampapírok hozamszintjével kapcsolatosat, az infláció alacsony és az államadósság is tartósan csökken. Ahol kérdés merülhet fel, az az árfolyam-ingadozás, bár elég stabil volt a forint az elmúlt időszakban. A számszaki konvergenciakritériumok terén tehát jók a magyar mutatók. Figyelembe kell azonban venni azt is, hogy milyen állapotban van az eurózóna. Ez jelenleg nem teszi egyértelművé a választ Magyarország számára a csatlakozni vagy nem csatlakozni kérdésre.
NÉVJEGY
BANAI PÉTER BENŐ
1974-ben született Cegléden.
Végzettség: közgazdász (Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem, 1998), jogi szakokleveles közgazdász (ELTE Jogi Továbbképző Intézet, 2001), doktori képzés abszolutóriuma (BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, 2010).
1998 és 2001 között a Pénzügyminisztérium Támogatásokat Vizsgáló Irodáján fogalmazó.
2002–2010: a tárca költségvetési és pénzügy-politikai főosztályán osztályvezető, majd főosztályvezető-helyettes.
2010. június–szeptember: a Nemzetgazdasági Minisztérium EU Költségvetési Kapcsolatok Főosztályának megbízott vezetője.
2010 és 2014 között a tárca költségvetésért felelős helyettes államtitkára.
2014-től az NGM államháztartásért felelős államtitkára.