„Véleményem szerint kivételes a megállapodás amiatt is, mert egy világszinten alkalmazandó szabály módosult érdemben a magyar szakemberek által befektetett munka hatására” – mondta az adószabályozásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár.
– A nemzetközi adózási történelem egyik legjelentősebb lépése a globális minimumadó. Az OECD is mérföldkőnek nevezte a megállapodást, amit többéves huzavona után sikerült elérni. Valóban ilyen fontos megegyezésről van szó?
Kétségtelen, hogy a 21. század egyik meghatározó nemzetközi megállapodásáról van szó. Százharminchat ország egyezett meg a globális minimumadóról, ami az előzetes számítások szerint több mint 125 milliárd dollárnyi profitot allokál át a világ 100 legnagyobb multinacionális vállalatától.
– A korábbi híradások szerint Magyarország a végsőkig ellenállt, de végül csak elfogadta a javaslatot? Miért gondolta meg magát?
Egyszerűen azért, mert sikerült elérni egy olyan kompromisszumot, amelynél Magyarország érdeke a megállapodáshoz való csatlakozás volt. Ahhoz pedig, hogy ezt a kompromisszumos javaslatot elérjük – ezt szerénytelenség nélkül mondhatom –, a magyar érdekek szakszerű és következetes képviseletére, valamint aktív nemzetközi együttműködésre volt szükség. Véleményem szerint kivételes a megállapodás amiatt is, mert egy világszinten alkalmazandó szabály módosult érdemben a magyar szakemberek által befektetett munka hatására. A Pénzügyminisztérium munkatársai szakértelmének, felkészültségének és lelkesedésének óriási szerepe volt ebben. A kollégáimmal két és fél éven keresztül dolgoztunk azon, hogy egy fair és igazságos globális minimumadót vezethessen be minden ország. Több mint százféle szövegjavaslatot véleményeztünk, és az egyeztetéseken is sikeresen képviseltük a magyar érdekeket. A háttérben végzett szakértői munka kifizetődő volt. Az eredeti, kiinduló javaslatot így több ponton is sikerült megváltoztatni. Ugyanilyen mértékben köszönhető az eredmény annak is, hogy a magyar kormány 12 éve következetesen törekszik arra, hogy a nemzetközi színtéren is egy versenyképes adórendszer jöjjön létre Magyarországon.
– De a magyar társasági adó 9 százalék, a globális minimumadó pedig 15 százalék. Ezzel a 6 százalékos adóemeléssel a megállapodás mégse annyira nevezhető áttörésnek.
Dehogyisnem. Az egyik lényeges eredmény éppen az volt, hogy sikerült rögzíteni, hogy ez a 15 százalékos adómérték a maximum adómérték, ezt nem fogják növelni. Másrészt azt azért fontos leszögezni, hogy ez nem egy számtani művelet, itt nem úgy kapjuk meg az eredményt, mint egy elsős matekórán, hogy a nagyobb adómértékből kivonjuk a kisebbet. Ennél sokkal cizelláltabbak és érdekesebbek a magyar és a nemzetközi adószabályok, és ha a kettőt vegyítjük, úgy válik még komplexebbé az adórendszer. A mi célunk éppen az volt, hogy a globális minimumadó rendszerét a lehető legigazságosabbá tegyük, olyanná, amely nemcsak a gazdasági nagyhatalmak érdekeit helyezi előtérbe, hanem a többségben lévő kisebb országokét is.
– Értem. Ha nem is egy első osztályos kivonási példával, de valahogy nem lehetne mégis számszerűsíteni azt, hogy miért is nagy eredmény ez a 15 százalékos globális minimumadó?
Még mielőtt belemennénk a számokba, érdemes leszögezni, hogy a globális minimumadó bevezetése egyáltalán nem érinti a kkv-kat. A magyar társasági adó kulcsa nem emelkedik, 9 százalék marad. A globális adóminimumot Magyarország egy célzott megoldással szedheti majd be az érintett nagyvállalatoktól. Éppen ez az egyik legnagyobb eredményünk! De visszatérve a számokra, igyekszem egy olyan példát hozni, amely igazolja, hogy miért is neveztem kivételesnek azt, amit Magyarország elért. A minimumadó eredeti tervezetét azért tartottuk elfogadhatatlannak, mert a magyar vállalkozásokra rótt többlet-adókötelezettség – számításaink szerint – 11 százalék lett volna, amely az érintett cégeknek 197 milliárd forintnyi plusz-adóbefizetést jelentett volna. Ezt a többlet-adókötelezettséget sikerült 11 százalékról 2 százalékra csökkentenünk. Ráadásul korábban ezt elsősorban az anyavállalat országa szedhette volna be, míg jelenleg ez elsőként Magyarország joga lesz.
– Ez valóban elég meggyőző eredmény. De miért nem akar Magyarország több adót beszedni a nagy nemzetközi cégektől?
A válasz nagyon egyszerű: Magyarország nem adóztatja alul ezeket a vállalkozásokat, csak az adókat más szerkezetben szedi be. Magyarország 12 évvel ezelőtt egy nagy adózásiszerkezet-átalakításba kezdett, amelyet egyébként a nemzetközi szakirodalom is hatékonyabbnak, a gazdasági növekedést jobban elősegítőnek tart: folyamatosan csökkentjük a jövedelemadókat, köztük a vállalati nyereséget terhelő adót is, közben egyre fokozottabb mértékben támaszkodunk a fogyasztási-forgalmi típusú adókra az adóbevételeken belül. Ezzel szemben a mostani globális minimumadó-javaslat kizárólag a társaságok profitját terhelő adókat veszi figyelembe, más adónemeket (például a munkavállalók után fizetendő adót, forgalmi adókat) nem.
– Hány céget érint az OECD új adófajtája? És azt hogyan fogják befizetni?
A Pénzügyminisztérium becslése szerint összességében a multinacionális vállalatcsoportok mintegy két-háromezer Magyarországon működő tagját érintheti. Azt a teljesség kedvéért azért nem árt mellétenni, hogy az érintettek fizetik az összes társasági adó és iparűzési adó mintegy harmadát-negyedét.
Az OECD által megalkotott szabályrendszer értelmében a kiegészítőadót az államonként megállapított tényleges adókulcs alapján vetik ki. Ha egy multinacionális vállalatcsoportot alkotó, egy joghatóságban egybeszámított vállalatok tényleges adókulcsa nem éri el a 15 százalékos minimális adókulcsot, akkor minden egyes tagvállalatra kiegészítő adót kell kivetni, amely az adót a minimális adószintre emeli. Fontosnak tartom e ponton kiemelni egy másik jelentős eredményünket: a minimumadó szempontjából a tényleges adókulcs számításánál nemcsak a társasági adót, hanem a helyi iparűzési adót is figyelembe lehet venni fizetendő adóként. Ez jelentősen csökkenti a minimumadóval érintett magyar vállalkozások számát.
– Már csak azt nem értem, hogy hogyan alakult át az OECD eredeti terve, amely a Facebookhoz és a Google-hoz hasonló digitális vállalkozásokat célozta? Ed Sheeran – aki néhány éve ugyan sokkal kevesebbet keresett, de mégis többet fizetett, mint az Amazon – nem fog örülni, ha megtudja, hogy lekerült a napirendről a digitális óriásvállalatok megadóztatása.
Nem került le a napirendről, de a súlypontok valóban változtak. Időközben a nagyhatalmak a befektetésekért folyó versenyzést állították a fókuszba, és a globális minimumadó bevezetésével tudtak állítani ezen a mérlegen: azt némileg maguk felé billentették. Ezért lett a két pillér közül a második, a globális minimumadó az erősebb. Az első pillér a legnagyobb, 20 milliárd euró feletti árbevételű vállalatcsoportok nyereségének felosztásáról szól. Ez az árbevétel 10 százalékát meghaladó „extraprofit” 25 százalékának adóztatási jogát osztja fel a piac országai közt. Vagyis ha például egy vállalat árbevétele 30 milliárd euró, a nyeresége pedig 7 milliárd euró, akkor ebből 4 milliárd euró fog extraprofitnak minősülni. Ennek negyede, vagyis 1 milliárd euró adóztatási joga fog egy képlet alapján megoszlani a célországok között. Ezt azután minden ország szabadon adóztathatja a maga társaságiadó-kulcsával.
– Az Európai Unió Tanácsának új soros elnöke, Emmanuel Macron ambiciózus tervekkel rázná fel a kontinenst. Az adóügyekben is várható ilyen nagy horderejű változás?
Igen. Franciaország határozott célja az, hogy a globális minimumadóról szóló irányelvjavaslatot még az elnökségük alatt elfogadják a tagállamok. A nemzetközi szinten vállalt 2023-as bevezetési határidő csak így tartható, ez egyben azt is jelenti, hogy idén a hazai jogalkotási feladatokat is el kell végezni. A legérdekesebb kérdés az alapvető szabadságjogoknak történő megfelelés biztosítása, így például a globális minimumadó szabályozásnak a belföldi leányvállalatokra való kiterjesztése szükséges az alapvető szabadságjogoknak, különösen a letelepedés szabadságának való megfelelés érdekében.
– Mi a helyzet az Üzleti Adózás Magatartási Kódexszel (Code of Conduct)? Itt is döntésre szeretne jutni a Macron vezette új elnökség június 30-ig?
Az Európai Unióban fő szabály szerint adóügyi kérdésekben csak egyhangú döntés lehet, minden tagállamnak el kell fogadnia azt. A 2020 ősze óta tartó tárgyalások valóban folytatódnak a francia elnökség alatt, tekintettel arra, hogy Magyarország és Észtország hozzájárulása hiányában az aktuális módosítást a tanács nem fogadta el. De várhatóan a globális minimumadó-javaslat mellett ez a kérdés ebben a fél évben kevésbé lesz reflektorfényben.
– És mégis, mi kifogásolnivalót talált Magyarország egy magatartási kódexben?
Első hallásra valóban nem tűnik túl izgalmasnak egy magatartási kódexhez kapcsolódó munkacsoport mandátumának a felülvizsgálata, de a tervezett módosítás két szempontból is fontos adóügyi jelentőségű. Ez az a két szempont, amely miatt nem támogatta Magyarország a még 1998-ban felállított munkacsoport mandátumának a felülvizsgálatát. Az egyik változtatás, amely a munkacsoportot felhatalmazná az adórendszerek általános jellemzőinek vizsgálatára is, a jogbiztonságot veszélyezteti. Nincs ugyanis pontos definíciója ezeknek az úgynevezett „általános jellemzőknek”, csak a vizsgálandó rendelkezések hatását és a kivételeket határozták meg. Szóval pont a lényeg maradt ki: nem lehet tudni pontosan, mely bevezetendő rendelkezés vagy módosítás minősül majd károsnak. A jogbizonytalanság mellett azt is kifogásolta Magyarország, hogy az Európai Bizottság is bekerülne a munkacsoportba. Ez nem jó irány; a Bizottságnak adóügyekben más szerepköre van, ennek tágítása egy nem kívánt precedenst teremtene, olyat, ami túllépne az uniós jogharmonizáció elvein, és súlyosan sértené a tagállamok adóügyi szuverenitását. Az első kérdésben tudtunk kompromisszumos megoldást találni, a második kérdésben nem, így a végső megállapodás még nem született meg. A magyar hozzáállás ugyanakkor végig konstruktív volt és ez így marad a következőkben is.
– Ezek szerint 2022 a nemzetközi adózásban is tartogat kihívásokat, hisz egyességre kell jutni a globális minimumadóban, és a magatartási kódex vitája is folytatódik.
Igaz, és itt még vége sincs a felsorolásnak. Készül az úgynevezett unshell irányelv is. Az irányelv elnevezése is beszédes, hiszen a fedőcégekkel való adózási célú visszaélések megelőzéséről szól, és olyan vállalkozásokat érint, amelyek a valóságban nem végeznek tényleges gazdasági tevékenységet, csak azért működnek, hogy bizonyos adókedvezményeket biztosítsanak a haszonhúzójuknak. Izgalmas és vitás kérdések biztos, hogy lesznek a kidolgozás során. Már az is érdekessé teszi az unshell irányelvet, hogy létrejöttében jelentős szerepet játszott egy sajtóban robbant hír, a Panama-papírok leleplezése. De talán a legérdekesebb jogkérdés a teszt lesz, amelyen jelenleg is dolgozik a Bizottság. Gyakorlatilag ez a teszt teszi lehetővé, hogy a tagállamok eldöntsék, hogy a cég ténylegesen végez-e tevékenységet, vagy csak fedőcég. Azt már most leszögezhetem, hogy bár rendkívül fontosnak tartjuk a gazdaság fehérítését, de a cél nem szentesítheti az eszközt. Nem szeretnénk, ha ez jelentős adminisztrációs többletfeladatot hozna a magyar vállalkozásoknak.
– Elég jól teljesít Magyarország a gazdaságfehérítésben, szükség van egyáltalán az unshell irányelvre? Ha egyhangú döntés kell, akkor meg is vétózhatnánk a bevezetését.
Valóban beváltak a gazdaságfehérítés magyar eszközei. Az online pénztárgép, az EKÁER és az online számla bevezetésének sokat köszönhetnek a tisztességes vállalkozások és persze az államkassza is, 2010-től 2020-ig mintegy 3100 milliárd forint többletbevétele keletkezhetett a költségvetésnek. Az sem véletlen, hogy világszerte is hatalmas az érdeklődés a kormány gazdaságfehérítő intézkedései iránt. Nemcsak az Európai Unió tagállamai tanulmányozták az online eszközöket, hanem például Venezuela, Szaúd-Arábia és Dél-Korea is. A fehérítésben elért eredményeket az Európai Bizottság az áfarésről szóló, 2021. december 2-án kiadott tanulmánya is igazolja. A 2020-ra becsült 6,1 százalékos áfarés rendkívül biztató érték. Főleg ha mellétesszük, hogy 2010-ben 22,3 százalék volt ez az érték. Nemzetközi összehasonlításban is jól állunk, megelőzzük például Belgiumot vagy Franciaországot. Az áfarés régiós átlaga 15,28 százalék, ez a két és félszerese a magyar értéknek. Ám a fedőcégek ténykedése több határt is átlép, és nem csak a törvényességét. Legtöbbször éppen azt használják ki, hogy egy adott ország joghatósága véget ér az országhatárnál. Ezért a nemzetközi színtéren dolgozó adócsalók megfékezésére hatékony eszköz lehet a most még kidolgozás alatt álló unshell irányelv, de ezzel együtt meg kell találni az egyensúlyt: fontos a fedőcégek kiszűrése, de az is, hogy az új szabályok a cégvilág legálisan működő szereplőire ne telepítsenek pluszterheket.
– Több mint 3000 milliárd a gazdaságfehérítésből. Ez kellő fedezetet biztosít az adócsökkentésekre? És vajon az adócsökkentés a megfelelő lépés a koronavírus kihívásaira? Különösen úgy, hogy a nemzetközi színtér a globális minimumadóval éppenséggel adóemelést szorgalmaz.
Az adócsökkentés a legjobb válasz a koronavírus-válságra, többek között azért is, mert ezeknek az intézkedéseknek nem csak költségvetési hatása van. A munka adóterhének négy százalékpontos csökkentésével a munkaadók 600 milliárd forintnyi közterhet spórolnak meg az idén, de ezzel együtt – húszszázalékos ugrással – kétszázezer forintra nő a minimálbér. Olyan változás ez, ami összességében sok százezer munkavállaló fizetését emeli meg. A béremelést az adócsökkentés segítségével könnyebben kigazdálkodhatják a vállalkozások, vagyis a közteher mérséklése a fizetések növelésének egyik fontos támogató tényezője. Az is nagy eredmény, hogy a kormány a világjárvány ellenére tudta folytatni a jövedelemadók csökkentésére épülő adópolitikáját. Az adóadminisztráció csökkentésében is sikerült a Covid alatt előrelépni, hiszen a szakképzési hozzájárulás eltörlésével „felkerült az i-re a pont”, 2022-re a munkajövedelmet terhelő adófajták számát tizenegyről háromra mérsékeltük. Sikerült tehát az adócsökkentést és az egyszerűsítést összekötni. Ezt szeretnénk folytatni a jövőben is.
NÉVJEGY
43 éves, nős két gyermek édesapja.
2001-ben diplomázott a Budapesti Közgazdasági és Államigazgatási Egyetemen, majd 2008-ban adótanácsadói végzettséget szerzett.
2003-tól 2004 áprilisáig elemző a Magyar Államkincstárnál, 2004 áprilisától 2005 szeptemberéig a Pénzügyminisztérium államháztartási főcsoportjánál tanácsos, 2005 októberétől 2018 októberéig adótanácsadó, vezető menedzser a PricewaterhouseCoopersnél.
2018 szeptembere óta az adószabályozásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár.